MAIDA HUNDELING
soprán
 
Německá sopranistka se narodila v tuniské Bizertě. Základy hudebního vzdělání získala u barytonisty Wernera Schürmanna. V roce 1997 se zúčastnila mistrovského pěveckého kurzu pod vedením Waltera Berryho a získala stipendium od Společnosti Richarda Wagnera v Bayreuthu. V letech 1999–2012 pokračovala ve studiu zpěvu a interpretace u sopranistky Olivery Miljakovic ve Vídni. V letech 2001–2003 začínala v angažmá Zemského divadla v Eisenachu.
Jejím stěžejním repertoárem jsou role Wagnerovy Alžběty a Venuše (Tannhäuser), Senty (Bludný Holanďan) a Elsy z Brabantu (Lohengrin), kterou ztvárnila i v inscenaci Národního divadla moravskoslezského (2013); Straussovy Ariadny (Ariadna na Naxu), Salome, Elektry a Chrysothemis (Elektra), Verdiho Amélie (Maškarní ples) a Aidy, Pucciniho Tosky, Turandot a Giorgetty (Plášť). Představila se také jako Weberova Agáta (Čarostřelec) a Rezia (Oberon), d’Albertova Marta (Nížina), Cileova Adriana Lecouvreur, Mozartova Donna Anna (Don Giovanni), Beethovenova Leonora (Fidelio) či Offenbachova Giulietta (Hoffmannovy povídky), Čajkovského Líza (Piková dáma), Bergova Marie (Vojcek) a Brittenova Ellen Orford (Peter Grimes).
V rámci českého repertoáru ztvárnila Kateřinu v Martinů Řeckých pašijích či Janáčkovu Jenůfu (Její pastorkyňa), kterou poprvé ztvárnila v NDM v roce 2011, v roce 2014 v pražském Národním divadle a nyní v této roli účinkuje v Národním divadle Brno. V roli Dvořákovy Cizí kněžny (Rusalka) debutovala v Houston Grand Opera na začátku roku 2016 (inscenace festivalu v Glyndebourne).
 
Hostuje především na německých, rakouských, českých a slovenských jevištích: v Lipsku, Brunšviku, Wuppertalu, Řezně, Desavě, Oldenburgu, Hannoveru, Norimberku, Mannheimu, Münsteru, Freiburgu, Wiesbadenu, Lubeku či Salcburku, Vídni, v Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě. Vystupovala ale také v koprodukci italských operních domů v Bolzanu, Modeně, Piacenze a Ferraře v roce 2010 v roli Straussovy Chrysothemis (Elektra) či v roli Verdiho Aidy v Japonsku (2005) a v Saarbrückenu (režisér Konwitschny). Jako Wagnerova Alžběta (Tannhäuser) pak v milánské La Scale (2010, dirigent Zubin Mehta, produkční tým La Fura del Baus) či jako Leonora v americké Houston Grand Opera a kanadské Edmonton Opera (2011/2012), kde posléze ztvárnila i roli Salome. V následující sezóně hostovala jako Wagnerova Senta (Bludný Holanďan) v kanadské Opera de Montreal a v Lublani. Roli Turandot ztvárnila v americké Utah Opera v Salt Lake City (2014, produkční tým Barbe/Doucet) – a především v newyorské Metropolitní opeře (2015/2016). V posledních letech se představila na festivalech Biberach-Stuttgart, Thurn a Taxis na zámku St. Emmeram v Řezně, Smetanova Litomyšl, Hudba v zahradách a zámku Kroměříž i na brněnské letní scéně Opera na Špilberku či na operním festivalu v maďarském Miškovci.
Věnuje se i koncertní činnosti, kdy vystoupila např. s rolí Senty ve Španělsku, na Wagner gala s Janáčkovou filharmonií Ostrava (2013), v komorním cyklu „... mezi řádky...“ v Pasově a Landshutu (Wagnerovy Wesendonck Lieder) a na přelomu roku 2013/2014 s orchestrem La Verdi v Miláně (sopránové sólo v Beethovenově 9. symfonii). Ztvárnila také roli Magny Peccatrix (první soprán) v 8. symfonii Gustava Mahlera na Smetanově Litomyšli. Velké ovace sklidila jako Elektra Richarda Strausse se Slovenskou filharmonií pod vedením Juraje Valčuhy.
Nyní ji čeká nová inscenace Tosky v bratislavském SND. V březnu roku 2018 se představí jako Straussova Elektra ve Státním divadle Brunšvik, opět jako Tosca na festivalu Thurn a Taxis a také bude od srpna účinkovat v londýnské Královské opeře v inscenaci Wagnerovy Valkýry.

Aktualizace říjen 2017 

Rozhovory

(operaplus.cz, 4. 12. 2017)

 

Obsazení - Sezóna:
OTELLODesdemona, Otellova manželka
JEJÍ PASTORKYŇAJenůfa
LOHENGRINElsa z Brabantu
LOHENGRINElsa z Brabantu
JEJÍ PASTORKYŇAJenůfa
JEJÍ PASTORKYŇAJenůfa
Fotografie - Sezóna:
OTELLO
Celý svět sténá v křečích, spěje do záhuby, ďábel blouzní, na nebi hřmějí obří polnice.

Luciano Mastro (Cassio, velitel oddílu), Maida Hundeling (Desdemona, Otellova manželka)
Foto: Martin Popelář
OTELLO
Ať přijde smrt a zastihne mě na vrcholu vzrušení z tohoto objetí!

Gianluca Zampieri (Otello, mouřenín, generál benátské armády), Maida Hundeling (Desdemona, Otellova manželka)
Foto: Martin Popelář
OTELLO
Nabízíme ti lilii, líbezný stvol, který andělé přijali na nebi.

Maida Hundeling (Desdemona, Otellova manželka), Jana Hrochová (Emilia, Jagova manželka)
Foto: Martin Popelář
OTELLO
… sklíčené srdce sténalo a v hořké vlně pláče samo srdce jí z očí vytrysklo.

Maida Hundeling (Desdemona, Otellova manželka), Jana Hrochová (Emilia, Jagova manželka)
Foto: Martin Popelář
OTELLO
Zabiješ mě, protože tě miluji?

Maida Hundeling (Desdemona, Otellova manželka), Gianluca Zampieri (Otello, mouřenín, generál benátské armády)
Foto: Martin Popelář
OTELLO
Mému Pánu mě poruč… Umírám nevinná…

Maida Hundeling (Desdemona, Otellova manželka), Gianluca Zampieri (Otello, mouřenín, generál benátské armády)
Foto: Martin Popelář
OTELLO
A já viděla na tvých tmavých spáncích zářit nadpozemskou krásu génia. (Desdemona).

Titusz Tóbisz (Otello, mouřenín, generál benátské armády), Maida Hundeling (Desdemona, Otellova manželka)
Foto: Eva Mikulášková
OTELLO
Režisér Ivan Krejčí dává připomínky dětem Operního studia NDM v „liliové scéně“ druhého jednání.

Maida Hundeling (Desdemona, Otellova manželka)
Foto: Eva Mikulášková
OTELLO
Podívej se na mě! Odhalím ti svou duši i tvář. (Desdemona)

Maida Hundeling (Desdemona, Otellova manželka), Gianluca Zampieri (Otello, mouřenín, generál benátské armády)
Foto: Eva Mikulášková

Audio-video ukázky