Tomáš Studený (* 1976) patří ve své generaci k výrazným tuzemským režisérům. Jeho záběr zahrnuje široké spektrum produkcí od kamenných divadel po nezávislou scénu a vedle opery od klasiky po současnost má blízko i k činohře, muzikálu či netradičním formám hudebního divadla. Ve své tvorbě se soustřeďuje rovněž na originální dramaturgii a práci s textem. V ohnisku jeho pozornosti je však zejména operní herec, jehož vede k emocionálně sugestivnímu výkonu. Narodil se a vyrůstal v Českém Krumlově, kde vystudoval střední zdravotnickou školu. Později absolvoval zpěv na konzervatoři v Českých Budějovicích a operní režii na JAMU v Brně (Ph.D. 2018). Dlouhodobě se přitom systematicky zabývá problematikou hereckých výrazových prostředků v opeře a je autorem publikace Herec/pěvec v hudebním divadle.

Roku 2006 stál u zrodu animovaného filmu podle původní miniopery Mluvící dobytek skladatele Ondřeje Kyase a libretisty Pavla Drábka, čímž začala intenzivní spolupráce s nezávislým souborem Ensemble Opera Diversa, která pokračuje dodnes; z posledních prací jmenujme např. světovou premiéru komorní opery Miloše Štědroně Magnum mysterium s podtitulem Světské a posvátné ze života Gregora Mendela, uvedenou při příležitosti 200. výročí Mendelova narození. Od roku 2005 se systematicky věnuje pedagogické činnosti: nejprve na Konzervatoři Brno, kde rozvíjí činnost Operního studia, později vyučuje také operní režii na JAMU (absolventi: Tomáš Ondřej Pilař, 2013; Marek Mokoš, 2016).

Na operní scéně na sebe Studený upozornil vítězstvím v soutěži mladých režisérů, kterou vypsala Opera Národního divadla Brno v roce 2009 (Haydn: Lékárník). V NdB později inscenoval ještě Offenbachovu Perikolu (2012) a komorní operu Powder Her Face Thomase Adèse (2016). V Národním divadle moravskoslezském režíroval Pucciniho Bohému (2011) a Smetanovo Tajemství (2017). V Divadle F. X. Šaldy Liberec nastudoval Donizettiho Dceru pluku (2021) a v témže roce na Olomouckých barokních slavnostech ve světové premiéře i komickou operu Gusman Antonína Rejchy (oba tituly ve vlastní textové adaptaci). Spolupracoval i s nezávislým brněnským divadlem BuranTeatr (Petr Michálek: Domeček, 2014). V letech 2015–2020 působil jako umělecký šéf opery Jihočeského divadla v Českých Budějovicích (Příležitost dělá zloděje, 2016 – ve vlastním překladu; Trubadúr, 2017 – divácká cena; Její pastorkyňa, 2018 a Dalibor, 2019 – úprava podle Miloše Formana; nové libreto napsal Studený spolu s Pavlem Drábkem). V letech 2020–2022 byl dramaturgem opery Jihočeského divadla.

Za pravdivost a věcnou správnost informací uvedených v životopise zodpovídá umělec.
 

Články z webu

Operní panorama Heleny Havlíkové
(22. 10. 2023)

Ostravské Tejemství prosté, sdělné, přesvědčivé
(15. 10. 2023)

Ostravské Tajemství bylo pastvou nejen pro oči a uši, ale také pro duši
(13. 10. 2023)

Inscenační tým - Sezóna:
TAJEMSTVÍRežie
TAJEMSTVÍRežie
TAJEMSTVÍRežie
TAJEMSTVÍRežie
TAJEMSTVÍRežie
BOHÉMARežie
České titulky
BOHÉMARežie
České titulky