JANÁČKŮV OSUD ODVYSÍLÁ ČESKÁ TELEVIZE
OPERA / 12.5.2020
Dne 18. května 2020 vás zveme ve 20.00 ke sledování ČT Art, která odvysílá operu OSUD v režii Jiřího Nekvasila a v hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Alespoň na chvíli se ocitneme na luhačovické kolonádě…
 
Národní divadlo moravskoslezské se uvedením opery OSUD stalo celosvětově druhým divadlem, kde bylo v průběhu jeho historie uvedeno kompletní operní dílo Leoše Janáčka.

Inscenace byla živě zaznamenána Českým rozhlasem Ostrava, a poté byl pořízen i záznam audiovizuální. Česká televize natáčela představení inscenace OSUD konané v Divadle Antonína Dvořáka, které odvysílá 18. května ve 20.00 hodin na ČT Art. Exponovaného tenorového partu hlavní role skladatele Živného se ujal Martin Šrejma, jeho lásku Mílu Válkovou ztvárnila Linda Ballová.
 
 
OSUDEM Leoše Janáčka zahájilo NDM také již 14. ročník Festivalu hudebního divadla OPERA a postaralo se o úspěšný start. Do Ostravy poputovala pak Libuška v podobě Ceny kritiků za mimořádnou interpretaci role skladatele Živného pro Martina Šrejmu:
 
„Na Festivalu hudebního divadla Opera 2020 se v pražském Národním divadle v sobotu zavřela poslední opona za ostravskou inscenací Janáčkova OSUDU. Derniéra připomněla, že se v Národním divadle moravskoslezském dělají dobré operní projekty, a potvrdila, že Janáček je i v méně frekventovaných dílech autorem svérázným, pozoruhodným a mimořádným.
Režisér Jiří Nekvasil na scéně Daniela Dvořáka a s kostýmy Simony Rybákové dokázal na podzim roku 2018 v Ostravě, v divadle, které řídí, přesvědčivě zrealizovat operu, která má v libretu své problémy. Jak je teď vidět, pomáhá je překonávat nejen geniální skladatelova hudba, ale může napomoci i dobře zvolený klíč k vizuální podobě a celkové scénické poetice. (...)
Jakub Klecker za dirigentským pultem i tento večer, mimo domácí prostředí, vedl soubor k soustředěnému výkonu, dějství od dějství působivějšímu. Orchestr hrál na začátku ve valčíkovém tempu idylicky, ale později s potřebnou čím dál naléhavější vervou. A sbor k sobě dokázal obrátit plnou pozornost. (...) Tenorista Martin Šrejma má pro mimořádně vypjatou hlavní roli skladatele Živného o něco menší a užší hlas, než by bylo pro impozantnější dramatickou působivost ideální, ale v závěrečném klíčovém, opravdu dlouhém monologu byl v jeho vystavění, gradování a vyznění přesto skvělý.“