OPERNÍ VRCHOLY ROKU 2021 PODLE HELENY HAVLÍKOVÉ – BÍLÝ PÁN A HUBIČKA
OPERA / 10.1.2022
V operní bilanci za rok 2021 vítězí u novinářky a recenzentky Heleny Havlíkové dvě ostravské inscenace! Smetanova HUBIČKA v režii Jiřího Nekvasila a Křičkův BÍLÝ PÁN aneb TĚŽKO SE DNES DUCHŮM STRAŠÍ v režii Ondřeje Havelky.
 
Helena Havlíková se ve svém Operním panaromatu ohlíží za čtyřmi desítkami operních inscenací, které zhlédla po celé republice v roce 2021. Z nich pak vybrala pouhé tři inscenace, které považuje za INSCENAČNÍ VRCHOLY roku! A dvě z nich jsou z našeho Národního divadla moravkoslezského!
 
„Z té čtyřicítky premiér pro mě byl jednoznačně vrcholem operního roku 2021 brněnský Peter Grimes. (...) Obě další inscenace, které řadím do top trojice, jsou z Ostravy. V opeře Jaroslava Křičky Bílý pán aneb těžko se dnes duchům straší dirigent David Švec a režisér Ondřej Havelka se všemi ostatními inscenátory a sólisty nápaditě znovuobjevili operu, z níž se po inscenačním boomu v sérii zahraničních provedení na počátku 30. let minulého století stalo jen slovníkové heslo. A ukázali, s jakou nápaditostí se česká hudba na přelomu 20. a 30. let i prostřednictvím Jaroslava Křičky důvtipně vyrovnávala s multižánrovým kvasem meziválečné doby. Z inscenace skutečně dýchá pohoda prvorepublikových filmů pro pamětníky. Inscenátorům se podařilo vybalancovat křehké hranice mezi červenou knihovnou, revuální pestrostí stylů a „vznešenou“ operou. I protagonisty této inscenace – Doubravku Součkovou a Josefa Moravce jsem zařadila mezi výkony roku. A pro tuto bilanci z hlediska inscenací ještě přidejme Denisu Bílou a Václava Čížka, kteří služebnou Andulku a amerického černošského sluhu Boba jako subretní pendant k hlavní milenecké dvojici, „vystřihli“ nejen s pěveckým i hereckým vtipem, ale i s muzikálově zvládnutými tanečními čísly. Jiří Hájek obsáhl jak majestátní vstup Ducha hraběte Kazimíra s patetickou hamletovskou otázkou „být či nebýt“, tak nadsázku trpké deziluzi z toho, jak obtížné je strašit, když se nikdo nebojí."
 
Foto Martin Popelář
A povedlo se i ostravské nastudování Hubičky. Ona mnohými přisuzovaná „naivita“ této Smetanovy opery v režii Jiřího Nekvasila neupadala do starosvětské sentimentality nebo hloupé prostomyslnosti. S rozpustile provokativní nadsázkou, ale i upřímnou vřelostí inscenátoři namlouvání čerstvého vdovce Lukáše a jeho dávné lásky Vendulky a jejich hádku o hubičku doslova naservírovali okounějícím sousedům a sousedkám jako šťavnaté sousto na obrovský stůl skoro přes celou plochu jeviště. A scénografické nápady siluety Krkonoš s rotundovou kaplí sv. Vavřince na vrcholu Sněžky obohatily inscenaci o pohrávání si s poetikou krakonošovské pohádky s celou tlupou Krakonošů v duchu lidových představ o tomto moudrém strážci hor. A vedle protagonistů, Veroniky Rovné a Martina Šrejmy, které uvádím ve výkonech roku, ještě doplňuji Jiřího Rajniše, který dal plnost a barevnost svého barytonu plně do služeb Smetanovy hudby a vystihl Tomše jako empatického a zkušeného bratra Lukášovy zemřelé první ženy a rádce, který dokáže svého horkokrevného příbuzného svým uvážlivým přístupem přesvědčit. Třebaže Lucii Hilscherovou pro starou rozšafnou tetu do určité míry mohlo handicapovat její mládí a ani v detailech nezapřela, že není „starý věch“, díky tmavému mezzosopránu a korpulentnosti vystihla moudrost této Vendulčiny rádkyně, ale i srdnaté pašeračky."
Helena Havlíková
(Operaplus.cz, 9. 1. 2022)
 
Foto Martin Popelář
Navštivte naše operní skvosty v Divadle Antonína Dvořáka! HUBIČKU uvedeme v nejbližších termínech 13. ledna a 2. února. Na BÍLÉHO PÁNA se můžete těšit 20., 25. ledna a 3. února vždy od 18.30 hodin. Těšíme se na Vaši návštěvu!
 
Soubor opery se s inscenací BÍLÝ PÁN aneb TĚŽKO SE DNES DUCHŮM STRAŠÍ představí 7. února od 19 hodin v Národním divadle v Praze v rámci 15. ročníku festivalu hudebního divadla OPERA 2022.