JE ČAS SLYŠET OSTRAVSKOU LADY MACBETH!
OPERA / 17.6.2019

Napsal pro ČT24 Jakub Kožíšek. Podívejte se na další recenze a nenechte si LADY MACBETH MCENSKÉHO ÚJEZDU ujít! Hrajeme 21. 6. a těšit se můžete na Iordanku Derilovou, Martina Bártu, Josefa Moravce a další.

Ostravská Lady Macbeth Mcenského újezdu je událostí operní sezóny. (…) Inscenace režiséra Jiřího Nekvasila a scénografa Daniela Dvořáka akcentuje groteskní rovinu opery. Na scéně sugerující primitivní konstruktivismus i vězení, s ostře barevným svícením a expresivním baletem obřích krys se odehraje příběh znuděné kupcové toužící po povyražení, která naletí sexuálně nadrženému a chlapáckému Sergejovi.“
Radmila Hrdinová, Právo
 
„Děj Šostakovičovy opery je jako jízda tobogánem. Ani na chvíli se nenudíte. Když už se člověk otřepe z rytmicky pregnantních demonstrací pohlavního styku Katěriny a Sergeje, přichází mordy. (…) V roli Lady Macbeth se představila Iordanka Derilova. Bulharská sopranistka už několikrát přesvědčila (nejvýrazněji v Prokofjevově Ohnivém andělovi), že její hlas dramatické postavy zvládá a postupem let nabývá na průraznosti a síle. Fenomenální hlasový fond jí umožnil vytvořit neobyčejnou charakterovou škálu od mladodramatických světle měkkých poloh k vážným dramatickým, kovově drsným odstínům plným vypjatých fortissimo a intenzivní energie. (…) Skutečným pánem jeviště však ve čtvrtek byl Martin Bárta v roli jeho otce Borise Timofejeviče. Už z pomalých, plíživých pohybů zlostného, nedůvěřivého a prohnilého tchána se dělalo úzko. Když k tomu ještě Bárta přidal svou zrůdnou skepsi nad synovou nanicovatostí a mělkým temperamentem, činil tak Bárta s velkou přesvědčivostí, s níž se rozhodl vykonat za syna to ,potřebné‘.“
Milan Bátor, ostravan.cz
 
„Dirigent Jakub Klecker v jasném souznění podpořil v orchestru brutální expresivitu, groteskní nadsázku i lyriku a melancholii. Šostakovičova hudba je do krajností kontrastní, postavy dramaticky vyhrocené. Ve výsledku strhující dílo ve velmi působivé jevištní podobě.“
Petr Veber, casopisharmonie.cz