V OSTRAVĚ SE DAŘILO NAPLNIT PĚVECKÉ A HUDEBNÍ NÁROKY ROBERTA ĎÁBLA
OPERA / 18.6.2019
„Právě obsazení bylo ozdobou premiéry...“ Píše Helena Havlíková pro Operu Plus. Přečtěte si recenzi a přijde na poslední uvedení ROBERTA ĎÁBLA v sezóně - již 19. června v Divadle Antonína Dvořáka!
 
„Svým habitem mezi sólisty přirozeně dominoval Martin Gurbaľ jako Bertram, a to nejen doslova svou fyzickou nepřehlédnutelností, ale i hutností svého hlasu. Meyerbeerův part mu umožňoval, aby vystačil se svým basovým burácením, které v jiných operách naráží na limity jednotvárnosti. Až tím zastiňoval hlavní postavu – rytíře Roberta. Ten v podání György Hanczára sice představitelsky zpočátku spíše než jako zhýralý dobyvatel působil submisivně jako poslušný „synáček“, ale pěvecky i díky suverénnímu zvládnutí doslova vražedných dramatických výšek postupně rozkrýval niterné sváry a ďábelské úklady, které ho přivedly na samý okraj pekla.“
 
 
„Klíčovou roli má v souboji dobra se zlem čistá duše Alice a Michaela Zajmi tento další velký part opery se slavnou baladou o proroctví poustevníka a modlitbou k Panně Marii zvládla v rozpětí od něžně milující a oddané snoubenky po pevnou ženu odhodlanou zachránit nejen Roberta, ale i svého snoubence Raimbauta. Roli tohoto barda, kterého Alice zachrání nejen před smrtí, když ho za jeho prostořekost chce potrestat Robert, ale i před Bertramovými svody, svěřili Václavu Čížkovi. Tento tenorista, kterého jsme dosud znali z oblasti staré hudby díky jeho působení v Collegiu 1704, se stal další „hvězdou“ premiéry, když svou muzikálnost a technicky skvěle vedený hlas dokázal propojit i s adekvátním hereckým projevem. A do ansámblu skvělých výkonů patří také Jana Sibera, která v podmínkách Divadla Antonína Dvořáka zvládla nároky vypjatého dramatického koloraturního sopránu v roli Isabelly s árií doufání v Robertův návrat a sicilsky znějící kabaletou i prosebnou kavatinou za Roberta.“
 
„Vyplatila se důvěra k mladému dirigentovi a sbormistrovi Adamovi Sedlickému, který získal stálé angažmá v souboru opery NDM teprve předloni a Robert ďábel je jeho prvním samostatným hudebním nastudováním opery. Při premiéře rozehrál Meyerbeerovu partituru v plnokrevnosti jejích kontrastů komorní lyrické intimity, lesku monumentálního patosu vedle démonické strašidelnosti i andělské velebnosti.“
 
 
„Realizace tak náročné opery, jako je Robert ďábel, vyžaduje pečlivé uvážení možností, kterými divadlo disponuje – jak pro sestavení týmu inscenátorů, tak pro výběr sólistů a v neposlední řadě pro naplnění materiálních, technických a finančních požadavků takového projektu. (...) Odvaha ostravským nechybí a omezené finanční zdroje nahrazuje vynalézavostí, díky které se NDM řadu let drží na špici našich operních divadel dramaturgií i uměleckou kvalitou svých inscenací. To v letošní sezoně potvrdily zejména inscenace Janáčkova Osudu a Julietty Bohuslava Martinů.“
 
Úryvky z recenze Heleny Havlíkové pro operaplus.cz