100 LET OPERETY/MUZIKÁLU NDM = 580 PREMIÉR
OPERETA / MUZIKÁL / 26.7.2019

Od počátku čtyřsouborové divadlo se sice už v roce 1920 po rozhodnutí prvního ředitele Václava Jiřikovského nakrátko operety vzdalo, ale tato pauza netrvala dlouhou dobu...

Už od sezóny 1923/1924 se operetní tituly staly zásadní součástí repertoáru a po celé meziválečné období byla pro ostravské publikum opereta hlavním lákadlem. Přesto až do roku 1944 provozoval operetu operní soubor v čele s dirigenty Františkem Kubinou a Jaroslavem Voglem, posílený činoherci a několika sólisty. Svou dlouholetou uměleckou dráhu zde tehdy začínal i dirigent Mirko Hanák, který se stal nejplodnějším domácím autorem operet – zkomponoval jich hned devět, nejúspěšnější z nich byla bezesporu Frajerečka. Ve 30. letech se staly oblíbenými lokální revue, jejichž autory bývali zejména místní činoherci Břetislav Hrstka a Franta Paul (Ostraváci, co víc chcete, 1929; Kdy bude z tebe, Ostravo, nebe, 1930), a v souboru účinkovali budoucí špičkoví operetní umělci Nelly Gaierová, Richard Strejka, Karel Třebický, první subretou se stala Lída Slaná (1932–1942), tvář operety výrazně utvářel také herec a režisér Franta Hurych.
 
Za války soubor posílili klavírista a dirigent Vladimír Brázda, herec a režisér Jan Pacl a herec Josef Kobr, kteří pak dlouhodobě formovali poválečný vývoj operety. Brázda vynikal pečlivým hudebním nastudováním partitur, širokým rozhledem po operetním repertoáru a ve spolupráci s Paclem a choreografem Emerichem Gabzdylem upřednostňoval zejména klasickou vídeňskou operetu Franze Lehára, Johanna Strausse a dalších. Složil dokonce několik operet, z nichž nejhranější byly Vysněná (1944) s texty básníka Josefa Kainara, Ztřeštěné námluvy (1946) podložené vtipnými verši Jaroslava Seiferta, později také Svátek pana ředitele (1972) a Klub starých mládenců (1975). Od 60. let se Vladimír Brázda zasloužil o natočení nespočtu hudebních pořadů pro Československou televizi, mezi něž patřila Skříňka s líčidly nebo Melodie vzpomínek.
 
Orchestr NDMS v roce 1929, zdroj archiv NDM
 
Prvním opravdu muzikálovým titulem uvedeným v Ostravě byl roku 1949 Divotvorný hrnec, v němž se v roli Čochtana představil právě Josef Kobr (bylo to rok po české premiéře tohoto titulu v Divadle Voskovce a Wericha v Praze s Janem Werichem v roli Čochtana). V poválečném období patřila ostravská zpěvohra k vrcholným českým souborům, excelovali v ní mj. Liběna Astrová, František Návrat, Karla Diváková, Karel Čepek či Miloslav Tolaš. Muzikály se stále častěji dostávaly na repertoár od 60. let (Když je v Římě neděle, 1964; My Fair Lady, 1967, ad.). Za dobu, kdy soubor vedl Mojmír Weimann (1971–1981), byla uvedena celá řada československých premiér, například Mořská panna (1976) či Obyčejný zázrak (1977), a soubor také navázal cenné zahraniční kontakty s divadly v Drážďanech, Gliwicích a Volgogradě. Po požáru Divadla Jiřího Myrona našla opereta na celých deset let zázemí v Divadle Zdeňka Nejedlého a často hrála na zájezdech. Repertoár souboru v 80. letech za vedení šéfa Josefa Kobra i v následujících dekádách zahrnoval jak klasickou operetu, tak i český a zahraniční muzikál.
 
Až v roce 2010 došlo k začlenění muzikálu i do oficiálního názvu souboru, který od té doby nese název opereta/muzikál. Stále více se do repertoáru zařazují také tituly současného světového muzikálu (Jesus Christ Superstar, 2016; Kočky, 2018) a muzikály z dílen českých autorů (Romeo a Julie, poselství lásky, 2018). Mezi držiteli Ceny Thálie jsou hned čtyři interpreti ostravských inscenací: Hana Fialová, Tomáš Savka, Lenka Pavlovič a Katarína Hasprová.
 
Za historicky největší úspěch souboru opereta/muzikál v jeho stoleté historii lze bezesporu označit hostování v Koreji začátkem července 2015 na 9. ročníku mezinárodního soutěžního muzikálového festivalu DIMF v jihokorejském městě Tegu (Daegu). Soubor se zde představil pěti představeními inscenace muzikálu skladatele Radima Smetany Fantom Londýna. Toto dílo vzniklo na objednávku NDM a mělo svou světovou premiéru v Divadle Jiřího Myrona v květnu 2013. Na vyhlášení cen 13. 7. 2015 získal Fantom Londýna hned 3 (!) ocenění. Jana Musilová cenu za nejlepší ženský výkon ve vedlejší roli, Lukáš Adam za nejlepší mužský výkon v hlavní roli a celý Fantom Londýna získal hlavní cenu jako nejlepší muzikál festivalu! Bylo to poprvé v historii NDM, kdy některý z jeho souborů představil svou inscenaci mimo evropský kontinent.
(Tereza Osmančíková)