JOHAN INGER

Švéd Johan Inger (Stockholm, 1967) vystudoval tanec na Švédské královské baletní škole a na Národní baletní škole v Kanadě. V letech 1985–1990 tančil se Švédským královským baletem ve Stockholmu, poslední rok jako sólista. Inger, fascinován Kyliánovou prací, byl přesvědčen, že další kroky v jeho taneční kariéře mají směřovat do Nederlands Dans Theater (NDT). Roku 1990 se připojil k uměleckému souboru NDT 1, kde jako přední tanečník působil až do roku 2002. Pro choreografické workshopy, které NDT každoročně pořádá, si Inger připravil kreaci Switch a svým talentem pro choreografii zaujal Jiřího Kyliána. V roce 1995 měl Inger za sebou již čtyři choreografie, které prezentoval na workshopech, a dostalo se mu příležitosti sestavit první choreografii pro soubor NDT 2. Vznikl tak choreografický debut s názvem Mellantid, jímž se Inger oficiálně etabloval v roli choreografa. Představení bylo uvedeno v rámci holandského tanečního festivalu Holland Dance Festival, kde se okamžitě setkalo s jednoznačným úspěchem. V roce 1996 získala choreografie  Mellantid cenu Philip Morris Finest Selection Award v kategorii Moderní tanec a v roce 2001 se dočkala nominace na cenu Laurence Olivier Award v kategorii Nejlepší nová taneční produkce.
 
Po svém debutu vytvořil Inger pro NDT řadu různých choreografií (např. Sammanfall, Couple of Moments, Round Corners, Out of breath). Za své choreografie  Dream PlayWalking Mad obdržel v říjnu 2001 cenu Lucas Hoving Production Award. Balet Walking Mad – později v nastudování souboru Cullberg Ballet – získal roku 2005 cenu časopisu Danza&Danza. Inger sám byl nominován na několik nizozemských ocenění, jako jsou například Golden Theatre Dance Prize (2000), kterou udílí VSCD Dance Panel, a Merit Award (2002) od Stichting Dansersfonds ’79. V roce 2013 bylo Johanovi Ingerovi ve Stockholmu uděleno prestižní ocenění Carina Ari Award za propagaci švédského umění a tance ve světě.
 
Roku 2003 Inger z Nederlands Dans Theater odešel a stal se uměleckým šéfem souboru Cullberg Ballet ve Stockholmu. V minulých letech vytvořil pro tento soubor celou řadu choreografií, mimo jiné Home and Home, Phases, In Two, Within Now, As if, Negro con Flores Blanco. U příležitosti oslav 40. výročí existence souboru Cullberg Ballet vytvořil inscenaci Point of eclipse (2007). V létě 2008 ukončil Inger své působení ve funkci uměleckého ředitele, aby se mohl nadále plně věnovat choreografii. V únoru 2009 premiéroval pro Cullberg Ballet nový titul s názvem Position of Elsewhere. V říjnu téhož roku vytvořil Inger pro NDT 1 a NDT 2 choreografii Dissolve in this na oslavu jubilejní 50. sezóny souboru. Mezi lety 2009–2016 působil Inger jako spolupracující choreograf NDT a pro oba soubory (NDT 1 a NDT 2) pravidelně připravoval nové choreografie. V květnu 2010 měla premiéru inscenace Falter v nastudování göteborského baletního souboru a v září 2010 se konala premiéra Tone Bone Kone v podání NDT 1; jednalo se o zbrusu nové choreografie. V roce 2011 vytvořil Inger úspěšnou choreografii Rain Dogs na hudbu Toma Waitse pro baletní soubor Theater Basel. Následovaly inscenace I New Then (2012) pro NDT 2 a Sunset Logic (2013) pro NDT 1 v Haagu. V září 2013 vytvořil Inger Tempus Fugit, opět pro baletní soubor Theater Basel. Choreografie B.R.I.S.A., vznikla v roce 2014 pro soubor NDT 2. V roce 2015 představil Inger v Madridu svoji Carmen v nastudování souboru Compañia Nacional de Danza a další celovečerní inscenaci ve Stockholmu se Švédským královským baletem na motivy Svěcení jara. Na podzim 2015 vytvořil One on One pro NDT 2, v březnu 2016 Bliss pro Aterballetto a získal cenu časopisu Danza&Danza za nejlepší italskou inscenaci. V květnu 2016 obdržel Johan Inger za své choreografie One on OneCarmen cenu Benois de la Danse. Jeho poslední titul celovečerního baletu Peer Gynt, měl premiéru v květnu 2017 v nastudování baletního souboru Theater Basel.
Inscenační tým - Sezóna:
All That Jazz, Rock, BluesChoreografie
Kostýmy
Scéna

Audio-video ukázky