ČTYŘI NOMINACE NA DIVADELNÍ CENY THÁLIE PRO NDM!
10.9.2019
Čtyři úzké nominace na divadelní Cenu Thálie získali Martina Šnytová, Kateřina Kněžíková, Shino Sakurado a Jiří Sulženko za role v inscenacích uvedených v premiérách během sté sezóny NDM. Gratulujeme!
 
Dnes vyhlásila všechny nominace Herecká asociace v pražském Národním divadle. Laureáti budou vyhlášeni na slavnostním večeru 5. října.
 
Nominováni za role v inscenacích NDM jsou:
 
MARTINA ŠNYTOVÁ za roli Reno Sweeney v muzikálu Colea Portera Děj se co děj (Anything Goes), kategorie muzikál-opereta, ženy. Premiéru měl muzikál v režii Petera Oravce v dubnu 2019.
Pro sólistku souboru opereta/muzikál NDM je to už čtvrtá nominace na Cenu Thálie, zatím žádnou neproměnila. „Samozřejmě mám zase velkou radost,“ říká opora souboru opereta/muzikál NDM Martina Šnytová. Muzikálové role patří dnes k nejtěžším: protagonisté musejí nejen zpívat a hrát, ale také tančit a prakticky se nedostanou z jeviště. Děj se co děj je navíc „vysokou školou“ stepu. „Já si tu roli užívám, strašně mě to baví. Reno je kabaretní zpěvačka a herečka, patřičně afektovaná, je jí všude plno, ale zároveň lidsky, vnitřně, úplně obyčejně touží po lásce. Hledá ji zpočátku neúspěšně,“ říká Martina Šnytová, která patří jedoznačně k diváky nejoblíbenějším stálým členům souboru opereta/muzikál NDM.
Ve čtvrtek 26. září bude mít v Ostravě českou premiéru novinka – komorní muzikál Jasona Roberta Browna Pět let zpět (The Last Five Years). Příběh začíná rozchodem páru a každý z dvojice pak podává svou verzi toho, jak se jejich vztah odvíjel. Ženskou hrdinku hraje a zpívá právě Martina Šnytová (v alternaci s Klárou Jelínkovou).
Diváci NDM Martinu Šnytovou už viděli také jako Julii v muzikálu Borise Urbánka, Jaromíra Nohavici, Jiřího Joska a Šimona Cabana Romeo a Julie, poselství lásky, jako Lilli Vanessi v muzikálu Colea Portera Kiss Me, Kate (Kačenko, pusu!). Aktuálně hraje také v muzikálech Jesus Christ Superstar (Rice – Lloyd Webber), v hororovém muzikálu Rebecca podle knížky Daphne du Maurier, a menší roli herečky má v činoherním dramatu Johna Hodge Rádce o záměně rolí diktátora Stalina a spisovatele Bulgakova.
(Její předchozí nominace: Helena v Offenbachově Krásné Heleně, Helena v Polské krvi Oskara Nedbala a Fanny Briceová ve Funny Girl (autoři Lennartová, Burns, Merrill).
 
 
Hostující sopranistka NDM KATEŘINA KNĚŽÍKOVÁ získala dnes nominaci na Cenu Thálie za roli Julietty v opeře Bohuslava Martinů Julietta aneb Snář (v režii dua SKUTR). Kategorie opera – ženy.
„Já hlavně nejdu na jeviště s tím, že dostanu nějakou cenu. Role Julietty je prostě boží a pro mne je nejdůležitější, aby se to líbilo divákovi. V tomto případě se to moc povedlo, Julietta aneb Snář je výborná inscenace,“ vyznává se Kateřina Kněžíková. Nabídku zpívat snovou dívku Juliettu dostala od hudebního ředitele opery NDM Jakuba Kleckera a je to podle ní první opera, která se vymyká tomu, co dosud zpívala. „Hlasově je to to, v čem se teď cítím doma, ta role přišla ve správné době,“ říká. „V Ostravě se dělá úžasné divadlo a já jsem šťastná, že tady mám možnost zpívat nádherné role a že ta cena přišla právě za roli v Národním divadle moravskoslezském,“ říká pěvkyně, která se narodila v Bohumíně a dnes zpívá nejen u nás nebo v pražském Národním divadle, ale je žádaná i jako koncertní umělkyně a operní pěvkyně na světových scénách.
Netají, že už myslí dopředu, že žije hlavně dalšími rolemi. V opeře NDM aktuálně studuje s režisérem Radovanem Lipusem a dirigentem Jakubem Kleckerem novou Rusalku Antonína Dvořáka (premiéra bude 17. října). „Rusalka je splněný sen a jsem ráda, že se mi ty sny plní právě tady, v Ostravě, a v kraji, kde se pořád cítím být doma,“ doplnila Kateřina Kněžíková.
 
 
 
 
 
 
 
SHINO SAKURADO má nominaci na Cenu Thálie za roli Markýzy de Merteuil v baletu Nebezpečné známosti (hudba Arturs Maskats, choreografie Krzysztof Pastor). Kategorie balet, pantomima – ženy.
„Markýza je silná žena, zároveň zmítaná emocemi a plná vnitřního neklidu. Ostře kontrastuje s rolí křehké Madame de Tourvel, kterou v Nebezpečných známostech také alternuji. Nominace si velmi vážím a jsem za ni moc šťastná,“ řekla japonská tanečnice, která je špičkovou sólistkou baletu NDM už pátým rokem.
Tančí aktuálně mj. ve všech třech choreografiích inscenace Vzlety a pády, kde výrazně zaujala jak v úvodních Křídlech z vosku Jiřího Kyliána, tak titulní rolí Alice ve stejnojmenné druhé choreografii večera. Nastudovává nyní novinku – Rossiniho karty choreografa Maura Bigonzettiho. Premiéra bude 21. listopadu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
JIŘÍ SULŽENKO obdržel užší nominaci na Cenu Thálie za titulní roli v opeře Giacoma Pucciniho Gianni Schicchi, která byla součástí inscenace Triptych (režie Roman Polák). Kategorie opera – muži.
„Titulní role Puccinoho komické jednoaktovky Gianni Schicchi, která je součástí Triptychu, skýtá příležitost k rozehrání různých komických poloh a Jiří Sulženko ji dokonale využil. Zúročil svou dlouholetou zkušenost z rolí oboru basu-buffo, které ztvárnil na různých jevištních, a vytvořil jedinečnou operní kreaci, přičemž jeho výkon se opíral – jak je ostatně v opeře nezbytné – o sonorně znějící hlas ve všech polohách,“ uvedla v nominacích Herecká asociace.
„Hezká role! Pro mne to je už třetí zkušenost s Giannim Schicchim, takže se dá říct, že jsem ji pro Ostravu vypulíroval, pro NDM to byl doslova křišťál,“ s úsměvem komentoval pěvec, který zpívá mj. v pražském Národním divadle a oceněnou roli zpíval nejen tam, ale také v Brně.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Širší nominace na CENY THÁLIE 2019 pro operu NDM
Martin Šrejma – role: skladatel Živný v inscenaci Osud (L. Janáček)
Martin Bárta – role: Boris Timofejevič Izmajlov v inscenaci Lady Macbeth Mcenského újezdu (D. D. Šostakovič)
 
Širší nominace na CENY THÁLIE 2019 pro činohru NDM
Petra Lorencová – role: Sabina Spielreinová v inscenaci Řeči léčí (CH. Hampton)
 
Širší nominace na CENY THÁLIE 2019 pro balet NDM
Sergio Méndez Romero – role: Basil v inscenaci Don Qiujote (L. Minkus)
Sawa Shiratsuki – role: Kitri/Lilie v inscenaci Don Quijote (L. Minkus)
Matthias Kastl – role: Vikomt de Valmont v inscenaci Nebezpečné známosti (A. Maskats)