TÝDEN ZPĚT aneb SHRNUTÍ CEN JANTAR 2019
1.9.2020
Odborná porota Cen Jantar ocenila celkem 7 umělců za výkony v NDM – cenu si odnesli Shino Sakurado, Matthias Kastl, Martina Vlčková, Tomáš Savka, Kateřina Kněžíková, Luciano Mastro a Lada Bělašková.
 
SHINO SAKURADO – NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI
Shino Sakurado získala cenu za roli markýzy de Merteuil v inscenaci Nebezpečné známosti. První sólistka ostravského baletu už několikrát přesvědčila, že je tanečnicí s výbornou taneční technikou i širokým hereckým rejstříkem. V roli Markýzy de Merteuil dokáže velmi citlivě a bez afektu vyjádřit polohy nenávisti, povrchnosti a falše. V závěrečné scéně nenechá nikoho na pochybách o prožívaných pocitech potlačované lásky a naprostého zoufalství.
MATTHIAS KASTL – NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI
Matthias Kastl si odnesl cenu za roli vikomta de Valmonta v inscenaci Nebezpečné známosti. Pro roli Valmonta je Matthias Kastl ideálním představitelem. Vyniká elegantním, takřka aristokratickým projevem. Je věrohodný ve scénách decentní odměřenosti i v okamžicích propukající vášně. Suverénní herecké ovládnutí role opírá o kvalitní taneční techniku.
MARTINA VLČKOVÁ – DĚJ SE CO DĚJ (Anything Goes)
Martina Vlčková v roli Reno Sweeney ovládá scénu s jemnou elegancí a rozmarnou samozřejmostí. Její pěvecký a herecký projev jsou ve vzácné rovnováze. Porota přihlédla také k jejímu nastudování Catherine Hiatt v muzikálu Pět let zpět, které svědčí o tom, že Martině Vlčkové je jakékoli zjednodušování cizí. Její herecký projev usiluje o přesný výraz, výstižnou charakteristiku postavy a všímá si citlivě kontextu.
TOMÁŠ SAVKA – PĚT LET ZPĚT (The Last Five Years)
Tomáš Savka v roli Jamieho Wellersteina znamenitě ztvárnil postavu egocentrického spisovatele, který se pokouší zakotvit v manželství. Brilantně odstínil vývoj postavy od touhy ovládnout své libido až po naprostou deziluzi a výborně si vedl také v obtížném pěveckém partu.
KATEŘINA KNĚŽÍKOVÁ – JULIETTA aneb SNÁŘ
Kateřina Kněžíková Juliettu precizně technicky i výrazově propracovaně zazpívala a ladnými pohyby provlála jevištěm jako Michelův neuchopitelný sen, prchavý přelud, věčná femme fatale, kterou nelze ovládnout ani v jevištních situacích, natož ji najít, uchopit a získat. A také jako žena s nepředvídatelnými vrtochy, jimiž logicky dožene Michela k výstřelu z revolveru. Do nominace se promítla i její éterická líbezná Rusalka v loňské ostravské inscenaci této Dvořákovy opery.

LUCIANO MASTRO – JULIETTA aneb SNÁŘ
(cenu přebírá hudební ředitel opery NDM Marek Šedivý)
Luciano Mastro ztvárnil knihkupce Michela pevným a jistým hlasem, s perfektní českou výslovností, drobnými výrazovými detaily, energickými pohyby a gesty jako racionálního člověka tápajícího ve městě, jehož obyvatelé ztratili paměť. Jako člověka snažícího se dobrat se pravdy tam, kde žádná není. Jako energického muže hledajícího milovanou ženu i za cenu sebezničení. Jeho Michel je úběžníkem a pevným bodem celé inscenace.

LADA BĚLAŠKOVÁODCHÁZENÍ 
Lada Bělašková v postavě Ireny, partnerky z politiky odcházejícího kancléře, srší sebevědomím a nedotknutelností, ve skutečnosti je ovšem žárlivou, živočišnou ženou, ztrácející půdu pod nohama. Herečka bravurně vykresluje její nálady i pocity nad překvapivými, byť ve vyprahlosti dávno k cíli nevedoucího vztahu. Dobrý portrét dámy ve velkém plátnu výsluní a odcházení – do zapomnění.
Foto Petr Hlubek