O PRÁZDNINÁCH DIVADLO NESPÍ NO.6: DIVADELNÍ AUTOPARK
6.8.2024
Tentokrát opustíme naše divadelní budovy a vyjdeme do slunných prostor kousek vedle, kde se pohybují nepostradatelné součásti našeho divadla. Budeme se věnovat našim plechovým miláčkům!
 
Bez pořádného vozového parku se dnes neobejde žádná větší firma či společnost. U Národního divadla moravskoslezského tomu není jinak. Protože divadelní provoz je velmi specifický, bylo by nanejvýš divné, kdyby byl divadelní vozový park nějakým způsobem unifikovaný. Služby úseku autodopravy musí splňovat různorodé úkoly, takže musí mít k dispozici různé automobily. Od menších strojů až po kamion. Převážení kostýmů, dekorací, divadelní techniky, propagačních materiálů. Doprava umělců na zájezdy, rozhovory, ale třeba i na natáčení v exteriérech – společně s celým technickým týmem. Dálkové jízdy po Evropě za účelem pracovních schůzek. Nejenom to, je toho mnohem více! To vše má na starosti jeden z nejmenších technických úseků NDM – autodoprava.

Vezmeme to od největšího stroje, spíše soustrojí – kamion značky MAN.
Bez našeho kamionu byste neviděli žádnou inscenaci ve scénické dekoraci. Téměř každý den musíme navážet dekorace z centrálního skladu dekorací v provozní budově do kulisáren jednotlivých scén. Tahač MAN je v podstatě běžným tahačem, určeným pro univerzální dopravu od krátkých vzdáleností po mezinárodní kamionovou dopravu. Velmi specifickými jsou však oba dva naše návěsy. Ty jsou zakázkovou výrobou a musí splňovat mnoho protichůdných požadavků. Musí pojmout co největší objem nákladu, celá sestava tahače a návěsu nesmí být delší než 14,5 metru (standardní délka samotného návěsu je 14 metrů), musí se vejít do výšky 3,9 metru a musí mít co nejnižší nákladovou hranu. Navíc musí disponovat systémem pro ukotvení nákladu. Co nemusí moc splňovat je vysoká nosnost. Naše dekorace musí být opravdu lehké, aby je pánové techniky dokázali přenést.
 
Proč ony zvláštní podmínky? Náš kamion musí jezdit po centru Ostravy (ale i po historických centrech evropských měst), kde jsou ostré nájezdové úhly, mnoho zaparkovaných aut, městský mobiliář, jedna překážka za druhou. Výška je pro změnu limitována vjezdy do našich budov – světlá výška 4 metry. A návěs nemůžeme nahradit běžným valníkem – mnohdy mají určité prvky dekorace délku 11,5 metru.
Pokud máte pocit, že jste náš kamion nikdy neviděli, je to docela možné. Kamion jezdí po Ostravě prakticky pouze v nočních hodinách, aby neblokoval denní ostravský provoz. Během jednoho pracovního úkonu převeze oba návěsy na různá místa dle provozních potřeb jednotlivých scén NDM. Jedna perlička k provozu kamionu: Až jednu pětinu najetých kilometrů má náš kamion najeto na zpátečku…
 
Teď se mrkneme na menší bratry kamionu – osobní vozidla.
V divadelním autoparku máme celkem 4 osobní vozidla, která můžeme ještě rozdělit do dvou skupin – vozidla pro dálkové trasy a vozidla pro jízdy „kolem komína“. Nicméně i tato vozidla si někdy ukousnou pořádnou dávku kilometrů, když nás potká nějaký zahraniční zájezd. Výše můžete vidět tři naše kousky – Škoda Superb, která je vlajkovou lodí naší flotily. Tou absolvujeme většinu zahraničních cest, ale i všechny cesty po celé České republice. K obdobným účelům používáme Ford Mondeo, který je zrovna v servise na velké opravě podvozkové části. Ford je již starší kousek, ale jedná se o velmi kvalitní vůz, který máme rádi.
Další vozy jsou značky Citröen. Tvar jejich karoserie napovídá, že tato vozidla plní funkci malých dodávek, které jsou jako stvořené pro převozy menšího materiálu. Typicky se jedná o citlivé části technologií zvukařů a osvětlovačů. Tato vozidla slouží i pracovníkům scénické výroby, kteří je používají k nákupům a převozům typicky spojovacího materiálu.

A nyní se dostáváme k našemu nejmladšímu vozidlu, které k nám přijelo teprve v červnu!
Oním novým vozem je nová dodávka značky MAN! Modrá barva a oranžové majáčky dávají tušit, že se jedná o speciální vůz. Dodávku samozřejmě budeme používat pro převoz nejrůznějšího materiálu, koneckonců má již zakázkově instalovanou vestavbu pro převozy velkých množství kostýmů, kabeláže, přepravních boxů a jiného materiálu. Nicméně můžeme vozidlo používat jako doprovod venkovním produkcím, kdy je nutné použít výstražných prvků tohoto vozidla. Například u venkovní akce souboru baletu „Tančící mosty“ by nám tento vůz neskutečně pomohl. Navíc vůz disponuje zesílenými nápravami, profesním tachometrem nutným pro jízdu v zahraničí, osmistupňovým automatem a slušnou dynamikou. Naši řidiči nyní jezdí s úsměvem na tváři! Na snímku vpravo je náš nový MAN se stařičkým Fordem, který po sedmnácti letech dosloužil a byl již vyřazen z provozu.
 
Ale co když jedeme na větší zájezd?
Foto Otakar Mlčoch
Například na Smetanovu Litomyšl, kam je nutné převézt najednou 3 operní inscenace, všechny kostýmy, hudební nástroje, osvětlovací a zvukařskou techniku a mnoho dalšího, musí nastoupit externí dodavatel. Na snímcích můžete vidět Divadlo Antonína Dvořáka a provozní budovu NDM v obležení tří kamionů, které bylo třeba naložit v jeden okamžik. V Litomyšli pak tyto kamiony sloužili jako skladovací prostory po celo dobu naší přítomnosti na festivalu. Samozřejmě se této akce zúčastnila všechna naše vozidla.
Možná se ptáte, kolik máme řidičů, když provozujeme 6 vozidel. Vězte, že profesionály máme pouze dva. O ostatní řízení se musí postarat řidiči referenti, čili patřičně vyškolení a jednou ročně přezkoušení pracovníci NDM, kterých je 31.
 
V dalším díle se vrátíme zpět do divadelní budovy. Konkrétně to bude Divadlo Jiřího Myrona, kde se instaluje 12 nových bodových tahů. Kdo se bojí výšek, ať radši příští díl vynechá!