
VÝSTAVA – Zbyněk Janáček: 1924, neunzehnhundertvierundzwanzig
Premiéra 5.3.2025, 17:00 - Galerie současné malby - Divadlo Antonína Dvořáka
Vernisáž 5. března 2025 v 17 hodin v Galerii současné malby Divadla Antonína Dvořáka
|
Název výstavy 1924, neunzehnhundertvierundzwanzig, k terý si prof. PhDr. Zbyněk Janáček zvolil pro prezentaci své aktuální grafické tvorby ve foyeru Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě, symbolicky provazuje osudy dvou jedinečných a zároveň zcela odlišných osobností umění první poloviny 20. století, jejichž dílo je ovšem stále inspirativní a oslovuje i současnost – spisovatele Franze Kafky a průkopníka polského moderního umění Władysława Strzemińského. Oba přitom spojuje síla inovace a schopnost formulovat nové pohledy na realitu. Franz Kafka svým literárním dílem otevřel existenciální otázky lidské identity, absurdity a vnitřního odcizení. Władysław Strzemiński naopak mířil ke konstruktivistické objektivizující stylizaci, v níž tušil možný nástroj pro vytvoření harmonie mezi člověkem, přírodou a uměním. Zdálo by se, že rokem 1924 se Kafkovo dílo autorovým úmrtím definitivně uzavírá, zatímco Strzemińského umělecké aktivity založením akademie umění v Lodži dosahují svého vrcholu. Konec a začátek se tak v jejich osudech možná nahodile, ale zároveň i komplementárně doplňují a vytváří tím prostor pro řadu otázek týkajících se našeho nakládání s uměleckým a kulturním odkazem. |
Zbyněk Janáček tato témata v serigrafiích (doplňovaných někdy UV tiskem) konstruovaných na principu repetice, translace a záměrné deformace opakovaně a systematicky prozkoumává. Tváře Kafky i Strzemińského rozkládá do multiplikovaných horizontálních či vertikálních řezů, které následně znovu s drobnými posuny skládá, nebo je, jako v případě Strzemińského, doplňuje prolínáním s jeho barevnými abstraktními koncepty. Vytváří tím zvláštní vizuální napětí, jímž symbolicky komentuje „druhý“ osud Kafkova i Strzemińského díla. Jak moc a jak zásadně je jejich odkaz rozostřen naším vnímáním ovlivněným jinými podmínkami a jinými zkušenostmi? A je toto rozostření akcelerované narůstajícími vrstvami mediální a popkulturní transformace reverzibilní? Nebo už je nikdy nebude možné očistit od (dez)interpretačních nánosů?
Martin Mikolášek, kurátor výstavy
Datum | Začátek | Místo | Typ | Detail | Vstupenky |
---|---|---|---|---|---|
5.3.2025 | 17:00 | Galerie současné malby - Divadlo Antonína Dvořáka | Premiéra | zobrazit detail |
Inscenace není v této sezóně na repertoáru.