
Prometeo. Tragedia dell´ascolto
Premiéra 30.6.2022, 19:00 - Trojhalí Karolina
Scénické dílo pro vokální a instrumentální sólisty, smíšený sbor, čtyři instrumentální skupiny a živou elektroniku, 1981–1984, rev. 1985
Uvedeno v rámci festivalu NODO 2022. Luigi Nono |
Hudba Luigi Nono Libreto na motivy mýtu o Prométeovi; texty Aischyla, Sofokla, Waltera Benjamina, Johanna Wolfganga von Goethe a dalších zredigoval Massimo Cacciaro Dirigent Jiří Rožeň, Petr Kotík Sbormistr Jurij Galatenko Scénická realizace Jiří Nekvasil, David Bazika Živá elektronika Conservatorio di Musica di Vicenza "Arrigo Pedrollo" / GRAIM Studio: Luca Richelli (zvuková režie), Lorenzo Pagliei (1. asistent), Nicola Di Paolo (2. asistent) Účinkují: Jen Wu, soprán Elizabeth van Os, soprán Padraic Costello, kontratenor (alt) Justina Vaitkuté, kontraalt Felix Heuser, tenor ONO – Ostrava New Orchestra, Ostravská banda, Canticum Ostrava |
Prometeem, všeobecně považovaným za jeden z vrcholů poválečného hudebního divadla, se dovršilo Nonovo bádání započaté koncem sedmdesátých let: ptal se při něm po smyslu hudební tvorby a všeobecně po cíli umění, přičemž po bojovných „angažovaných“ letech přešel k meditativnímu oproštění od expresivních nástrojů a hudebního obsahu. Prometeo není operou v tradičním slova smyslu, jde spíše o sekvenci devíti kantát. Tomu také odpovídá autorova představa tohoto opusu jako výzvy, abychom nic nepřijímali jako předem dané. Cílem libreta Massima Cacciariho není jednoduše odvyprávět Prométheův příběh, nýbrž jej v rámci jednotlivých autonomních segmentů evokovat prostřednictvím hustého pletiva trojjazyčných citací. Jednotlivé části odkazují k antickému divadlu a kvantovanému, těkavému vnímání (prolog, mezihry, stasima, ostrovy). Nono na tomto základě vytvořil aranžmá neslýchaných, znepokojivých, pohyblivých, pohlcujících zvuků, které často hraničí s tichem a jsou živě elektronicky manipulovány. Cílem je učinit prostor hmatatelným, a za tímto účelem eliminuje Prometeo přímý a konvenční vztah k dramatické složce. Ta je rozdrobena mezi recitované party, chór a sólisty, přičemž texty nikdy nejsou vyslovovány ani zpívány konvenčně – jako bychom měli co do činění se zásadně přetvořenou formou renesanční polyfonie. (...) VÍCE INFORMACÍ ZDE.
Uvedeno v rámci festivalu NODO 2022.
Česká premiéra, 135’
V italském originále s českými a anglickými titulky.
Partnerem festivalu NODO / Dny nové opery Ostrava je Dopravní podnik Ostrava
Datum | Začátek | Místo | Typ | Detail | Vstupenky |
---|---|---|---|---|---|
30.6.2022 | 19:00 | Trojhalí Karolina | Premiéra | zobrazit detail |
Inscenace není v této sezóně na repertoáru.
Dvacáté století a čeští autoři
(11. 1. 2023)
Vrcholy, narozeniny i smrti
(11. 1. 2023)
Dostojevského Zásnuby ve snu připomněly rozmanitost meziválečné domácí kultury
(11. 1. 2023)
Inscenace roku
(10. 1. 2023)
Prométheus Luigiho Nona v Trojhalí: A žádný z bohů nebude moci tě o oheň ten už připravit
(1. 7. 2022)
Prometeo představoval vrchol operního festivalu v Ostravě
(1. 7. 2022)
Příležitosti čekají na myšlenku. Dny nové opery v Ostravě uzavřel Nonův Prométheus
(1. 7. 2022)
V Ostravě se od včerejška píšou operní dějiny
(26. 6. 2022)