EXTRA AKCE
Prometeo. Tragedia dell´ascolto
Luigi Nono
Premiéra 30.6.2022, 19:00 hodin
Trojhalí Karolina
arrow-left arrow-left
  • Detail
  • Realizační tým / Obsazení
  • Termíny představení
arrow-right arrow-right

Prometeo. Tragedia dell´ascolto - Premiéra 30.6.2022

Luigi Nono

Premiéra 30.6.2022, 19:00 - Trojhalí Karolina

Scénické dílo pro vokální a instrumentální sólisty, smíšený sbor, čtyři instrumentální skupiny a živou elektroniku, 1981–1984, rev. 1985

logoInformace

Hudba Luigi Nono
Libreto na motivy mýtu o Prométeovi; texty Aischyla, Sofokla, Waltera Benjamina, Johanna Wolfganga von Goethe a dalších zredigoval Massimo Cacciaro
Dirigent Jiří Rožeň
Sbormistr Jurij Galatenko
Scénická realizace Jiří Nekvasil, David Bazika
Živá elektronika Conservatorio di Musica di Vicenza "Arrigo Pedrollo" / GRAIM Studio: Luca Richelli (zvuková režie), Lorenzo Pagliei (1. asistent), Nicola Di Paolo (2. asistent)

Účinkují:
Jen Wu, soprán
Elizabeth van Os, soprán
Padraic Costello, kontratenor (alt)
Justina Vaitkuté, kontraalt
Felix Heuser, tenor
ONO – Ostrava New Orchestra, Ostravská banda, Canticum Ostrava

Prometeem, všeobecně považovaným za jeden z vrcholů poválečného hudebního divadla, se dovršilo Nonovo bádání započaté koncem sedmdesátých let: ptal se při něm po smyslu hudební tvorby a všeobecně po cíli umění, přičemž po bojovných „angažovaných“ letech přešel k meditativnímu oproštění od expresivních nástrojů a hudebního obsahu. Prometeo není operou v tradičním slova smyslu, jde spíše o sekvenci devíti kantát. Tomu také odpovídá autorova představa tohoto opusu jako výzvy, abychom nic nepřijímali jako předem dané. Cílem libreta Massima Cacciariho není jednoduše odvyprávět Prométheův příběh, nýbrž jej v rámci jednotlivých autonomních segmentů evokovat prostřednictvím hustého pletiva trojjazyčných citací. Jednotlivé části odkazují k antickému divadlu a kvantovanému, těkavému vnímání (prolog, mezihry, stasima, ostrovy). Nono na tomto základě vytvořil aranžmá neslýchaných, znepokojivých, pohyblivých, pohlcujících zvuků, které často hraničí s tichem a jsou živě elektronicky manipulovány. Cílem je učinit prostor hmatatelným, a za tímto účelem eliminuje Prometeo přímý a konvenční vztah k dramatické složce. Ta je rozdrobena mezi recitované party, chór a sólisty, přičemž texty nikdy nejsou vyslovovány ani zpívány konvenčně – jako bychom měli co do činění se zásadně přetvořenou formou renesanční polyfonie. (...) VÍCE INFORMACÍ ZDE.

Česká premiéra, 135’
V italském originále s českými a anglickými titulky.

logoRealizační tým
logoPředstavení
Datum Začátek Místo Typ Detail Vstupenky
30.6.202219:00Trojhalí KarolinaPremiérazobrazit detail