Jo Strømgren se narodil v roce 1970 v Trondheimu a úspěšně přežil typicky norské dětství zahrnující divokou přírodu, sociálnědemokratické hodnoty a drsné pohádky o trollech; díky zaměstnání svých rodičů strávil také několik let v tropech. Tato kombinace lokální identity a chaosu světoběžníka v raných letech se pak odrazila v jeho profesi, a to jak v tématech a žánrových variacích, tak obzvláště v zájmu o různé jazyky.
Po maturitě váhal mezi dvěma rozdílnými studijními obory – chemickým inženýrstvím na technické škole a studiem ruštiny v norské armádě. Avšak hodiny flamenca v Madridu, kde pobýval jako výměnný student, v něm vzbudily vážný zájem o múzická umění a následně jen tak poslal přihlášku na Národní baletní školu v Oslu. Byl přijat a jeho osud byl zpečetěn.
Přestože je vzděláním tanečník klasického baletu, zahájil úspěšnou kariéru v oblasti současného tance. Po svém zranění se zaměřil na choreografii a divadelní režii. Objevily se u něj také literární sklony, které se vyvinuly v další úspěšnou a stabilní kariéru autora divadelních her. Ačkoli jsou tyto tři umělecké formy uváděny jako jeho hlavní profese, Jo si buduje také svůj osobitý styl v oblasti scénografie a světelného designu. Za zmínku stojí také jeho působení u filmu, a to jak před kamerou, tak i za ní. Jeden z jeho filmů získal prestižní ocenění Rose d’Or (Zlatá růže).
Jako choreograf tvořil jednak v baletních souborech Vídeňské státní opery, Rýnské národní opery, Královského divadla v Dánsku, Královské opery ve Švédsku, Státního divadla Norimberk a dalších, jednak v souborech současného tance, jako jsou například Cedar Lake Contemporary Balet v New Yorku, Taneční divadlo Cloud Gate v Tchaj-peji,Taneční soubor Göteborské opery, Rambert Dance Company, Scottish Dance Theatre, Helsinský taneční soubor Městského divadla Helsinky, Islandská taneční skupina v Reykjavíku, Státní divadlo Brunšvik aj.
Jako dramatik je autorem dlouhého seznamu divadelních her a filmových scénářů. Napsal více než 30 celovečerních divadelních her, jež byly hrány v etablovaných divadelních domech v Norsku, Švédsku, Dánsku, na Islandu, v Německu, Rusku nebo USA. Jako divadelní režisér pracoval v mnoha divadlech, z nichž zmiňme Státní divadlo Mohuč, Pušnikovo divadlo v Moskvě, Státní divadlo na Gärtnerově náměstí v Mnichově, dánské Královské divadlo, norské Národní divadlo, Litevské národní činoherní divadlo a mnohá další.
(tanecniaktuality.cz, 6. 4. 2021)
Jo Strømgren o představení Mahlerovy vzpomínky: Zajímalo mne, kde skladatel čerpal inspiraci
(ostravan.cz, 31. 3. 2021)
Články z webu
Mahlerovy vzpomínky - Severská syrovost i křehkost rozpomínání
(14. 12. 2021)
Mahlerovy vzpomínky v Národním divadle moravskoslezském ukazují nádheru i ošklivost života
(3. 12. 2021)
Inscenační tým - Sezóna:
OKNO | Choreografie Scéna Světelný design |
OKNO | Choreografie Scéna Světelný design |
MAHLEROVY VZPOMÍNKY | Choreografie Scéna Světelný design |
MAHLEROVY VZPOMÍNKY | Choreografie Scéna Světelný design |