(16. 2. 1879, Praha – 3. 9. 1932, Praha)

Miloš Nový převzal ředitelské místo NDM v roce 1926 po řediteli Františku Uhlířovi a hned začal ostravské publikum seznamovat s progresivními trendy. Za jeho působení se v Ostravě rozvíjel expresionistický režisér Karel Prox i Oldřich Stibor se svým avantgardním Studiem. Miloš Nový přišel do Ostravy už jako zkušený herec z Národního divadla, kde působil pod vedením vynikajícího režiséra Karla Hugo Hilara. Miláčkem pražského publika se stal už roku 1913, když exceloval v Národním divadle jako úplně první český profesor Higgins v Shawově hře Pygmalion. S velkým zaujetím obdivoval počátky kinematografie, sám byl jedním z prvních herců spolupracujících s němým filmem – zahrál si v Čaroději (1918), Yorickově lebce (1919) či Papá (1919), které také režíroval! Je velká škoda, že se ani jeden film do dnešních dní nedochoval. Byl by svědectvím nejen jeho noblesního herectví, ale také živou vzpomínkou na něj coby oblíbeného strýce Oldřicha Nového, kterého přivedl k herectví!

I v Ostravě ale Miloš Nový ztvárnil celou řadu hlavních rolí, a to v inscenacích, které si také sám režíroval. Ať už to bylo v Othellovi (1926), v Králi Václavu IV. (1926), v Noci na Karlštejně (1927), Cyranovi z Bergeracu (1929) či Hamletovi (1930), vždy zaujal svou hereckou jistotou a precizním slovním projevem. Cítil se být více hercem než ředitelem. Mezi kolegy byl oblíbený, vystupoval ve společnosti vždy s elegancí sobě vlastní, zakládal si na svém uhlazeném zevnějšku a vybraném smyslu pro jemný humor. Během svého ředitelského období získal pro divadlo později významného režiséra Oldřicha Stibora. Nejdříve ho zaměstnal jako úředníka pro „intelektuální spolupráci v divadle“, ale dal mu zároveň první příležitosti režírovat. Když přišel Stibor s návrhem na vytvoření divadelního Studia, v němž by získal prostor divadelní experiment, který jinak neměl na oficiální scéně místo, byl Nový této myšlenky příznivcem a podporovatelem. Jako rodilý Pražák se však stále vracel do Prahy a Prahou chtěl Ostravu inspirovat jak v dramaturgii, tak i v režii. Často zval k pohostinským hrám pražské divadelní hvězdy, které, jak se ukázalo, zaručovaly vždy vyprodané hlediště. Nevěnoval se ale pouze činohře. S úspěchem režíroval v Ostravě rovněž dvě opery: Dalibora (1927) Bedřicha Smetany a Dědův odkaz (1927) Vítězslava Nováka. Mimoto spolu s Jaroslavem Skálou a Břetislavem Hrstkou napsal pro ostravský operetní soubor libreto k revue Od večera do rána (1927).

Na ředitelské místo Miloše Nového si ale dělal nároky již nějakou dobu tajemník Spolku Národního divadla moravskoslezského Ladislav Knotek, který často upozorňoval na nedostačující finanční situaci divadla a naléhal na Nového rezignaci.

Pod palbou neustálé kritiky se Miloš Nový po čtyřletém působení v čele ostravského divadla skutečně rozhodl rezignovat. K rozloučení s ostravským divadlem si Nový zvolil svou životní roli – profesora Higginse v Shawově Pygmalionovi, v níž se před čtyřmi lety s Ostravou seznamoval.

Inscenační tým - Sezóna:
DALIBORRežie
DALIBORRežie
DALIBORRežie
DALIBORRežie
HAMLETRežie
Scéna
SKLENICE VODYRežie
Scéna
SVATÝ VÁCLAVRežie
BEZVÝZNAMNÁ ŽENARežie
Scéna
CYRANO Z BERGERACURežie
Scéna
DALIBORRežie
OSMÁ ŽENA MODROVOUSOVARežie
Scéna
ŘÍJNOVÝ DENRežie
Scéna
SEN NOCI SVATOJANSKÉRežie
Scéna
ANDROKLES A LEVRežie
Scéna
BLAŽENA A BENEŠ (MNOHO POVYKU PRO NIC)Režie
Scéna
DALIBORRežie
DĚDŮV ODKAZRežie
Scéna
DOVER - CALAISRežie
Scéna
FLORENTSKÁ TRAGÉDIERežie
Scéna
MESSINSKÝ ŠVECRežie
Scéna
NAVŽDYRežie
Scéna
NEZRALÉ OVOCERežie
Scéna
OPORY SPOLEČNOSTIRežie
Scéna
POSLEDNÍ LORDRežie
Scéna
VE VÍRU Režie
Scéna
ZAMILOVANÁRežie
Scéna
ŽIVNOST PANÍ WARRENOVÉRežie
Scéna
BLAŽENA A BENEŠ (MNOHO POVYKU PRO NIC)Režie
Scéna
CYPRIENNARežie
Scéna
IDEÁLNÍ MANŽELRežie
KRÁL VÁCLAV IV.Režie
Scéna
NEZRALÉ OVOCERežie
Scéna
OD VEČERA DO RÁNALibreto
OTHELLORežie
Scéna
PAPÁRežie
Scéna
PLUKOVNÍK FELTRežie
Scéna
ZLÁMANÝ ŽEBŘÍKRežie
Scéna
PAPÁRežie
Scéna

Obsazení - Sezóna:
HAMLETHamlet, syn předešlého a synovec panujícího krále
LUCERNAMlynář
NOC NA KARLŠTEJNĚKarel IV., císař římský a král český
PYGMALIONProfesor Henry Higgins, její syn
SKLENICE VODYJindřich ze Saint-Jean, vikomt Bolingbroke
BEZVÝZNAMNÁ ŽENALord Illingworth
CYRANO Z BERGERACUCyrano de Bergerac
OSMÁ ŽENA MODROVOUSOVABrown
PLUKOVNÍK ŠVECGenerál, velitel I. čs. divize
ŘÍJNOVÝ DENCoste
SEN NOCI SVATOJANSKÉTheseus, vévoda aténský
Z PEKLA ŠTĚSTÍBaron Wurtz
DOVER - CALAISSandercroft
FLORENTSKÁ TRAGÉDIEKupec Simone
MESSINSKÝ ŠVECMastro Andrea Muzzi, švec
NAVŽDYCizinec
NOC NA KARLŠTEJNĚKarel IV., císař římský a král český
OPORY SPOLEČNOSTIKonzul Bernick
POSLEDNÍ LORDVévoda z Kilmarnocku
VE VÍRU Robert de Chacéroy
ZAMILOVANÁŠtěpán Fériaud
ŽIVNOST PANÍ WARRENOVÉSir George Crofts
CYPRIENNAPan des Prunelles, bohatý soukromník
IDEÁLNÍ MANŽELLord Goring, jeho syn
JACQUELINABienaimé, notář
KRÁL VÁCLAV IV.Václav IV., král český a německý
NOC NA KARLŠTEJNĚKarel IV., císař římský a král český
OTHELLOOthello, vznešený Maur ve službách
PAPÁHrabě de Larzac
PLUKOVNÍK FELTPlukovník Felt
PYGMALIONProfesor Henry Higgins, její syn
U ČAJEAbel
ZLÁMANÝ ŽEBŘÍKVévoda Filip de Coulaine
GARDOVÝ PORUČÍKHerec
PAPÁHrabě de Larzac
PYGMALIONProfesor Henry Higgins, její syn