TANEC Z CELÉHO SRDCE PRO VÁS – RECENZE NA TANEČNÍCH AKTUALITÁCH
BALET / 30.6.2020„Představení uvedené na samý závěr sezony ukázalo houževnatost ostravského baletu, který zraje v repertoáru s fokusem na současné trendy,“ píše v recenzi Lucie Dercsényiová. Celou recenzi najdete zde ►
Neztrácet motivaci

Ohlédnutím za životním cyklem narození a smrti se zabývala Natalia Adamska v duetu 2 Die 4. Odehrával se na pozadí projekce, v níž se postupně dokresloval obraz krajiny se stromem, rostlinami a lidmi, do něhož také na moment vstoupila jako stín Barbora Šulcová, která předtím v těsném kontaktu s Reiem Masatomim zachytila veškeré tělesné zákruty choreografie s výraznou stopou spirálního odvíjení pohybu a veškerými ingrediencemi současného tance. Je zvláštní, že soustředění na vlastní prožitky ve výjimečné době přivedlo tanečníky k téměř shodnému frázování a vedení pohybu, střídání klidu a nečekaných výpadů a nedařilo se zásadně nabourat pohybové stereotypy a vzorce, s nimiž dosud pracovali a jež známe z jiných děl.

Sedm statečných
Réka Kiss dobře pracovala se sborem, jehož stmelování a atomizování se stalo samo o sobě působivým výjevem doplněným o vstupy tanečnice v kalhotovém kostýmu, kráčející na vysokých červených podpatcích. Její akce vnášely nervozitu, nejistotu a narušovaly plynutí taneční materie v titulu Poušť je formována větrem! Mluvené slovo doprovázelo dvojici v černých kalhotách a bílých halenách v Dědictví od Reie Masatomiho, jenž si vybral píseň Daniela Johnstona znějící jakoby ze starého gramofonu. Ostatní tvůrci namixovali hudební koláže z poměrně velkého množství fragmentů nejrůznějších žánrů a samotný výběr a střihy by si zasloužily více pečlivosti, aby melodický koktejl nepřekypoval až příliš mnoha přísadami.

Mezihru mezi uvedenými sedmi díly tvořily dva filmy. První z nich, Social Dis-Dancing, filmový projekt Giorgia Madii (choreografa v Ostravě chystané COPPÉLIE), představoval mozaiku vstupů osobních výpovědí tanečníků (orálních i pohybových), kteří je natáčeli a posílali následně režisérovi k sestřihu. Druhý – Different od Martina Svobodníka – zachytil tanečníky v prostředí Vítkovických sléváren. Soustředil se na kontrast tělesnosti s chátrajícím zrezavělým strojním zařízením, záběr kamery servíroval obrazy konfrontující industriální materii s propracovanými těly tanečníků.
Představení s výmluvným názvem TANEC Z CELÉHO SRDCE PRO VÁS uvedené na samý závěr sezony ukázalo houževnatost ostravského baletu, který zraje v repertoáru s fokusem na současné trendy. Disponuje kvalitními interprety, valnou měrou zahraničními, z nichž sedm statečných využilo ojedinělé možnosti postavit se do čela sálu, podívat se na tanec z jiného úhlu pohledu a z role tanečníků se převtělit do role choreografů. Soustředění na tělo a prožitky s ním spojené je přivedly k osobním výpovědím, leč klíč k jejich dešifrování nám nenechali vždy po ruce. Snažili se zachytit a předat pocity z několikaměsíčního odloučení od jevištní reality, kdy se divákům fyzicky vzdálili, ale srdcem jim byli blíž (jak konstatoval ve filmu Social Dis-Dancing jeden z tanečníků).
Další články z kategorie Balet
- KVĚTNOVÁ PREMIÉRA BALETU PEER GYNT SE BLÍŽÍ...
- JSME ODRAZEM LIDÍ, KTERÉ V ŽIVOTĚ POTKÁVÁME... PREMIÉRA SLAVNÉHO BALETU PEER GYNT
- GALAVEČER FESTIVALU MEZINÁRODNÍ TÝDNY TANCE V DIVADLE NA VINOHRADECH
- CENY JANTAR V BALETNÍ KATEGORII OVLÁDLI NAŠI TANEČNÍCI. GRATULUJEME!
- PRO BALETNÍ INSCENACI PEER GYNT SHÁNÍME SVATEBNÍ ŠATY!