BALETNÍ NOVINKA RAPSODIE BOHEMIA V PRVNÍ RECENZI A NOVÉM TRAILERU!
BALET / 16.4.2024
Nenechte si ujít balet RAPSODIE BOHEMIA! Podívejte se na náš nový trailer k inscenaci a navštivte jedno z nejbližíšch představení. Čeká Vás výjimečný večer tří různých choreografií, který soubor baletu NDM připravil k Roku české hudby 2024.
 
Nejbližší představení uvedeme dnes 16. dubna 2024 a ve čtvrtek 18. dubna 2024 od 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona. Další představení uvedeme v květnu.
 
 
„Balet Národního divadla moravskoslezského připravil odvážný program tří různorodých choreografií, které spojuje česká hudba 20. století: od Bohuslava Matinů až po Zdeňka Lišku. (...) Rozdílnost všech tří choreografií, jejichž společným jmenovatelem je hudba tuzemských skladatelů, je vítaná. (...) Program otevírá Heatscape výrazného amerického choreografa Justina Pecka (dílo tohoto držitele Tony Award a stoupající choreografické hvězdy tak bude mít NDM jako jediné u nás na repertoáru) která měla premiéru v roce 2015 v Miami City Ballet. Opírá se neskrývaně o dědictví americké neoklasiky. Autor si tehdy vybral hudbu českého, leč světoznámého skladatele Bohuslava Martinů, konkrétně Koncert pro klavír a orchestr č. 1., v němž vycítil potenciál taneční hudby. (...) Choreografii Úhel pohledu vytvořil Viktor Konvalinka. Dominuje jí tanečně divadelní hra, v níž přiměl interprety i mluvit, protože začátek stojí právě na slovu. (...) Dílo je energické, barvité, nápadité, jako humorná část programu je i dobře umístěno vprostřed mezi divácky náročnější kusy. (...) Ikarie XB 1 režiséra Jindřicha Poláka je téměř kultovní záležitost a pozice tohoto našeho filmu v dějinách sci-fi kinematografie není podle mne ani ještě zcela doceněna. (...) Chorografie nové Ikarie je přísně abstraktní, v tom autorka Jana Burkiewiczová ctí estetiku doby, kdy vznikla předloha. Hudba ji inspirovala k vizi jiného světa. (...) Vytváří anti utopii, vizi sjednoceného společenství mechanicky fungujících bytostí, v němž je stěží identifikovatelné, zda jsou spíše stroji, či lidmi. Ráj uniformity, jehož se děsí každá svobodomyslná bytost, ale který láká svou jednoduchostí a bezpečností, neboť kde není rozdílů, není nutno přemýšlet o vlastní aktivitě, jak lákavé.
 
(...) Nová premiéra baletu Národního divadla moravskoslezská byla úspěchem, ačkoliv nebyla sázkou na jistotu, což je právě sympatické. Dostala v ní příležitost ještě mladá, ale již etablovaná generace tvůrců, dramaturgie však pamatuje nejen na současnou podobu tanečního umění, ale i na tradičněji naladěného diváka". Lucie Kocourková, 15. 4. 2024 (operplus.cz).