Všichni čtyři tanečníci jsou nominováni za své výkony v inscenaci
ČISTÁ RADOSTance, kterou v této sezóně uvedeme ještě
12. a 20. června 2025 v Divadle Jiřího Myrona. Dvě choreografie z této inscenace pak představíme na Národním hudebním festivale
Smetanova Litomyšl. Připravujeme speciální program s názvem
Carmen & Šárka, se kterým na zámeckém nádvoří v Litomyšli vystoupíme 29. června. Baletní večer propojí tři výrazné choreografie, které ukazují ženskost v celé její šíři. Večer otevře
Duet Ptáka Ohniváka v choreografii Marca Goeckeho, následovat bude choreografie
Šárka Ley Bessoudo Greck a závěr večera bude patřit oceňované
Carmen Jiřího Pokorného.
O nominacích Cen Jantar rozhodla odborná porota ve složení Ivanka Kubicová (předsedkyně poroty), Ivan Hurych, Zdeněk Prokeš a Roman Vašek. Odůvodnění nominací je následující (v abecedním pořadí):
Gene David Goodman za výkon v roli Ptáka Ohniváka v choreografii
Duet z Ptáka Ohniváka (choreografie Marco Goecke) v inscenaci
ČISTÁ RADOSTance, s přihlédnutím k výkonům v choreografiích
Úhel pohledu a
Heatscape a v baletu
Okno. „
Gene David Goodman přesvědčuje schopností vypořádat se s různými typy rolí. V Úhlu pohledu
upoutává dynamikou a plasticitou pohybu, jež se projevuje v jeho tanci, a rovněž v partnerské souhře. V Duetu z Ptáka Ohniváka
zaujme přesným pohybovým provedením."
Giuseppe Iodice za výkon v roli Ptáka Ohniváka v choreografii
Duet z Ptáka Ohniváka (choreografie Marco Goecke) v inscenaci
ČISTÁ RADOSTance, s přihlédnutím k výkonu v choreografii
Šárka. „
Mladičký Ital Giuseppe Iodice je v ostravském baletu sice teprve první sezónu, přesto v něm už zanechal výraznou stopu především ve složeném programu ČISTÁ RADOSTance. V Duetu z Ptáka Ohniváka
vrostl do nekonvenční choreografické struktury Marca Goeckeho. S milimetrovou přesností klade části svého těla do prostoru: neuroticky těkavě, razantně a direktivně. Mimořádný pohybový talent prokazuje Iodice i v další části programu – v sólovém partu baletu Šárka
choreografky Ley Bessoudo Greck."
Gene Goodman v choreografii Duet z Ptáka Ohniváka s Violou Izzo |
Giuseppe Iodice v choreografii Duet z Ptáka Ohniváka s Leonardem Baghinem |
Rita Pires za výkon v baletu
Heatscape (choreografie Justin Peck) v inscenaci
ČISTÁ RADOSTance, s přihlédnutím k výkonům v choreografiích
Úhel pohledu a
Křídla z vosku. „
Portugalská sólistka ostravského baletu Rita Pires zaujala v originální ‚balanchinovské' choreografii pohotovostí v rychlých krokových variacích, technickou precizností provedení, vervou, spontánností a uvolněným výrazem, byť tempo allegrové věty a tanečních změn neumožňuje žádný oddech. V Kyliánově choreografii Křídla z vosku
obstála navzdory všem úskalím role – od vynikající taneční techniky až po adekvátní herecký prožitek."
Shino Sakurado za výkon v roli Ptáka Ohniváka v choreografii
Duet z Ptáka Ohniváka (choreografie Marco Goecke) v inscenaci
ČISTÁ RADOSTance. „Shino Sakurado a její až neuvěřitelná, schopnost vcítit se do každé role a obdařit tak diváka nezapomenutelným uměleckým zážitkem z ní činí umělkyni velkých hodnot. Projevuje rovněž svůj cit pro specifický pohybový jazyk Marca Goeckeho a pro jeho inovátorské pojetí pohybu. Tento minimalistický, téměř meditační duet je o setkání dvou plachých bytostí, ptáka Ohniváka a Prince. Duet lze také interpretovat jako setkání dvou bytostí rozdílných povah: ptáka, který tančí, a člověka, který létá."
Rita Pires v choreografii Heatscape s Francescem Fasanem |
Shino Sakurado v roli Ptáka Ohniváka s Reiem Masatomi |
Foto Serghei Gherciu