O PRÁZDNINÁCH DIVADLO NESPÍ NO.7: NOVÉ BODOVÉ TAHY V DIVADLE JIŘÍHO MYRONA
13.8.2024
Po prohlídce našeho vozového parku se vracíme do prostor, které dělají divadlo divadlem. Ovšem ne na jeviště samotné, posuneme se pár metrů nad něj. Konkrétně 23 metrů. Půjdeme na samotný stropový rošt jeviště Divadla Jiřího Myrona.

Dříve než se vydáme na cestu, řekneme si něco málo o divadelních technologiích sloužících k rychlým proměnám na scéně, díky kterým vás můžeme přesouvat z jednoho prostředí do prostředí zcela odlišných. Základně dělíme tyto technologie na takzvané sféry – sféra dolní technologie (točny, propadla, stoly orchestřiště) a sféra horní technologie – (tyčové tahy, bodové tahy, opony a další).

Nejčastěji používaným zařízením jsou tahy tyčové, na které se dobře zavěšují ploché části dekorací, světla a podobně. Takto zavěšené předměty jsou uchyceny na několika místech a při zvednutí se netočí kolem své osy. Tyčové tahy jsou však nainstalovány fixně, což je poněkud omezující. Proto máme i tahy bodové, které mohou měnit svou polohu, což rozšiřuje scénická řešení přestaveb. Níže na fotce vlevo vidíte tyčové tahy spolu s jedním bodovým tahem (žlutý váleček) – pohled ze stropu, uprostřed pohled z lávky, vpravo systém rozvodů lan tahů a opon.
 
Zpátky k našim bodovým tahům. Do letošního léta jich v Divadle Jiřího Myrona bylo šest. Byly již značně nespolehlivé a neodpovídaly dnešním předpisům. Tyto tahy značky Balkancar byly původně instalovány v Divadle Antonína Dvořáka, po rekonstrukci vyhořelého Divadla Jiřího Myrona byly reinstalovány právě sem. Datum výroby 1979!
 
Nyní se podařilo tyto tahové jednotky vyměnit a doplnit. Máme zde dvanáct bodových tahů, což pomáhá nejenom nápaditým scénografiím, ale i pánům techniky. Lze je efektivně použít pro zvedání těžkých břemen, jako jsou například železné mosty a různé vysoko umístěné podesty. Tyto jednotky splňují bezpečnostní úroveň SIL3 (Safety Integrity Level 3, v překladu stupeň integrity, bezpečnosti), což v praxi znamená, že můžeme pohybovat břemeny i nad herci. To dříve nešlo. Níže vidíte naše nové miláčky, vlevo a uprostřed ještě během instalace, vpravo již po zatěžkávacích zkouškách!
 
Instalace nových tahů nezahrnuje jen samotná zařízení, bylo nutné vybudovat nový hlavní přívod elektrické energie (všechny tahy se mohou pohybovat v různé rychlosti a v různých směrech dle předešlého naprogramování – při pohybu všech jednotek najednou však dojde k nárazovému špičkovému odběru, na který starý přívod nebyl dimenzován), nové řízení těchto jednotek, nová rozvodna. A došlo ke kompletní reinstalaci kabeláže – deinstalováno bylo 3 kilometry kabelů, nově instalováno přes 6 kilometrů kabeláže. Mimo jiné i proto, že byť jsou samotné tahové jednotky na stropě, řízení je v podzemní částí Divadla Jiřího Myrona, v tak zvané strojovně pohonů. Níže vlevo vidíte strojovnu, v popředí pohon točny, v pozadí pohon železné opony. Uprostřed pak instalaci ovládání bodových tahů, vpravo samotný ovládací pult.
 
Foto Otakar Mlčoch
Závěrem perlička – původně se tyto nové tahové jednotky měly instalovat až během „velké“ rekonstrukce divadelních technologií, ale stav původních jednotek byl natolik havarijní, že jsme museli přistoupit k instalaci nových již nyní. Během „velké“ rekonstrukce budou jednotky deinstalovány a po rekonstrukci zase vráceny. Jejich ovládání však bude úplně jinde, protože původní strojovna pohonů bude muset uhnout nové cylindrické točně. O tomhle však někdy jindy, to je na dlouhé vyprávění. Nebo si můžete domluvit exkurzi přímo v divadle, rádi vás uvidíme!