V OPEŘE ŠARLATÁN SE V ROLI AMARANTY DIVÁKŮM PŘEDSTAVÍ DRŽITELKA CENY THÁLIE SOŇA GODARSKÁ
22.10.2024Operní novinku ŠARLATÁN uvedeme na domácí scéně do konce roku pouze ve dvou představeních. A to ve středu 23. října a ve čtvrtek 31. října od 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka. Mimořádně pak inscenace zazní 8. listopadu v rámci festivalu Janáček Brno v brněnském Mahenově divadle. Ve všech třech představeních roli krásné Amaranty ztvární čerstvá držitelka Ceny Thálie 2024 Soňa Godarská.
„Amaranta z Haasova Šarlatána je činoherně nejnáročnější role, se kterou jsem se zatím potkala.“ Cesta čerstvé držitelky Ceny Thálie Soni Godarské ke zpěvu byla všechno jen ne standardní. Narodila se ve slovenském Popradě a blízkost hor předurčila, že mezi jejími zájmy bude převládat horská turistika a běžky. Když přišel čas zvolit si školu, rodiče jí řekli: nejprve gymnázium, potom vysoká škola a pak se věnuj, čemu chceš. V devatenácti letech se tedy odstěhovala do Prahy, nastoupila na studium chemie a hudba se z jejího života vytratila. Po vysoké škole se však dočasně přestěhovala do Norska, kde si ji hudba znovu našla. Po návratu do Čech byla zpěvačka rozhodnuta: Spojila se s mezzosopranistkou a pedagožkou Jaroslavou Maxovou Horskou a požádala ji o pomoc přípravou na přijímací zkoušky. A tak se Soňa Godarská v šestadvaceti letech stala studentkou prvního ročníku Pražské konzervatoře. Přečtěte si rozhovor se Soňou Godarskou. Sopranistka se ve středu 23. října divákům představí po boku Pavola Kubáně (Doktor Pustrpalk) a 31. října vedle Miloše Horáka.
„Ostravská inscenace je prvotřídní a výtečné operní divadlo, které funguje v několika sémantických rovinách. Havelkova citlivá režie dokázala kromě dramatických peripetií a všudypřítomného humoru zachytit i fantastickou imaginaci (s vydatnou pomocí mimořádně působivé scény Jakuba Kopeckého a pitoreskních kostýmů Kateřiny Štefkové) a jemné pohádkové kouzlo, které ocení široké publikum. Skvělá a bravurně zahraná hudba není podbízivá na první poslech, ale hned napodruhé se posluchači otevře, jako tajuplně vonící květ. Velkou zásluhu na tom má dirigent Jakub Klecker, pod jehož vedením hraje operní orchestr Národního divadla moravskoslezského prokresleně, barevně a s velkým zaujetím. Šarlatán je inscenace, která dokumentuje, jak fantastickou úroveň měla česká hudba prvních desetiletí 20. století. Haasova opera se může kvalitním libretem, originalitou hudby a dramatickou intenzitou bez okolků řadit k nejlepším dílům v evropském operním kontextu. S ohledem na to, že před několika málo desítkami let jméno Pavel Haas málem bylo úplně vymazáno z kulturní historie, máme jedinečnou příležitost poznat autora, který patří mezi přední české skladatele svého věku. Havelkova inscenace Šarlatána má všechny atributy, které má mít moderní a přitom zábavné a přístupné dílo." Milan Bátor (13. 10. 2024, ostravan.cz).