POSLEDNÍ DVĚ UVEDENÍ NOVÉHO BALETU PEER GYNT V TÉTO SEZÓNĚ
BALET / 4.6.2025
Nenechte si ujít úspěšnou baletní novinku PEER GYNT, kterou v této sezóně uvedeme v Divadle Antonína Dvořáka už jen dvakrát: 5. června a 6. června od 18.30 hodin. Zbývají poslední volná místa. Podívejte se na nový trailer k inscenaci a přijďte se podívat do divadla!
 
Choreograf Jeroen Verbruggen patří mezi přední taneční tvůrce současnosti. Jeho inscenace jsou extravagantní, vizuálně propracované, zábavné, znepokojující i hluboce poetické. Přečtěte si rozhovor s choreografem, který před premiérou inscenace poskytl pro ostravan.cz.
 
Baletní adaptace ikonického Ibsenova dramatu Peer Gynt sleduje cestu mladého Peera, který prchá před realitou vlastního života do světa fantazií a snů.  V roli Peera Gynta se objeví hned sedm tanečníků. Orchestr a sbor opery NDM diriguje Sander Teepen.
 
„Peer Gynt jako rozporuplná osobnost, ve které se zrcadlí nevyrovnaná mysl moderního člověka, zmnožený tak, jako se v nitru člověka perou jeho vnitřní hlasy. Tak pojal své taneční divadlo na motivy Ibsenova básnického dramatu belgický choreograf Jeroen Verbruggen pro balet Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. (…) Antihrdina Peer Gynt zůstává ve středu pozornosti, ale stejně tak je pro choreografa důležité vytvořit prostor pro jeho protipóly, matku Ase a oddanou Solvejg. Režijně se jedná o taneční divadlo a choreografický slovník se pohybuje na pomezí neoklasiky a moderních technik s prvky akrobacie. Těla tanečníků jsou tvarována v estetice fyziologické krásy a souměrnosti, setrvávají v napětí a kontrole, nepřechází do postmoderního uvolnění a flow, ani když se ocitají tanečníci na zemi, choreografie trvá na excelenci a taneční soubor se v ní ukazuje v dobré formě. (…) Jeoren Verbruggen vychází z hudební partitury suit Edvarda Griega, doplněné úryvky z jeho Smutečního pochodu pro Rikarda Nordraaka a Lyrických kusů. Romantickou hudbu příjemně narušuje choreografův zmiňovaný rukopis, který k ní tvoří svými ostrými liniemi a dynamikou kontrapunkt. Jeho tanečníci jsou vedeni k výrazným hereckým akcím i civilnímu projevu, musí se i smát a křičet, jejich živelnost rozbíjí i ty hudební plochy, které jsou inspirované starou hudbou či lidovými motivy a svým charakterem se vzdalují atmosféře inscenace. (…) A co nám všechno může příběh Peer Gynta nabídnout? U tohoto titulu si nemusíme ani klást otázku, jestli promlouvá k současnému divákovi. Onen příběh je z podstaty nadčasový, a ještě dlouho bude." Lucie Kocourková, operaplus.cz, 29. 5. 2025.
 
Foto Serghei Gherciu