Ohad Naharin působí jako rezidenční choreograf ve společnosti Batsheva Dance Company a je tvůrcem pohybového jazyka gaga.

Narodil se v roce 1952 v izraelském městě Mizra. Jeho matka byla choreografka, učitelka tance a lektorka Feldenkraisovy metody, jeho otec byl hercem a psychologem. V roce 1974 nastoupil Ohad Naharin do angažmá souboru Batsheva Dance Company. Během prvního roku působení v souboru ho hostující choreografka Martha Graham angažovala do svého souboru v New Yorku. V letech 1975 a 1976 Naharin studoval na baletní škole The School of American Ballet přidružené k baletní společnosti New York City Ballet, The Julliard School a u americké baletní pedagožky Maggie Black a anglického baletního pedagoga Davida Howarda, „učitele hvězd“. Poté se na jednu sezónu připojil k Ballet du XXe siècle (Balet 20. století) choreografa Maurice Béjarta v Bruselu v Belgii.
 
V roce 1979 se Naharin vrátil do New Yorku a choreograficky debutoval ve studiu Kazuko Hirabayashi, která byla asistentkou Marthy Graham. V letech 1980 až 1990 Naharin prezentoval svá díla převážně v New Yorku a také spolupracoval se soubory v Izraeli (Batsheva Dance Company a Kibbutz Contemporary Dance Company) a nizozemským souborem pod vedením Jiřího Kyliána Nederlands Dans Theater. Ve stejné době pracoval se svou první ženou Mari Kajiwarou – přední členkou souboru Alvin Ailey American Dance Theater – a skupinou tanečníků v New Yorku. Naharin a Kajiwara pokračovali ve společné tvorbě až do její smrti v roce 2001, kdy Mari Kijawara podlehla rakovině.
 
V roce 1990 byl Naharin jmenován uměleckým ředitelem souboru Batsheva Dance Company a ve stejném roce založil juniorský soubor Batshevy. Od té doby vytvořil více než třicet děl pro oba soubory.

Kromě jevištní tvorby Naharin vyvinul také gaga, inovativní pohybový jazyk založený na výzkumu zvyšování citlivosti a představivosti, uvědomování si formy, hledání nových pohybových návyků a překračování známých hranic. Gaga je denním tréninkem tanečníků souboru Batsheva a rozšířil se celosvětově mezi tanečníky i širokou veřejnost.  

Již v dětství se Naharin věnoval hudbě a jeho tvorba je stále prodchnuta jedinečnou muzikálností. Spolupracoval s izraelskou rockovou skupinou The Tractor’s Revenge (Kyr, 1990) a s izraelskými zpěváky a hudebníky Avi Belleli a s Danem Makovem (Anaphaza, 1993), Ivri Liderem (Z/na, 1995) a Grischou Lichtenbergerem (Last Work, 2015). Pod pseudonymem Maxim Waratt složil hudbu pro MAX (2007) a upravil a namixoval soundtracky pro své choreografie Mamootot (2003), Hora (2009), Sadeh21 (2011), The Hole (2013), Last Work (2015), Venezuela (2017) a 2019 (2019).
 
Naharinova tvorba byla také představena v několika filmech. V dokumentárním filmu z roku 2007 Out of Focus režisér Tomer Heymann zfilmoval proces obnovení choreografie Decadance se souborem současného baletu Cedar Lake Contemporary Ballet v New Yorku. V roce 2015 zfilmovali bratři Heymannovi o Naharinovi obsáhlý dokumentární film Pan Gaga, který se setkal s nadšením kritiky i diváků.
 
Ohad Naharin je občanem Izraele i Spojených států a v současnosti žije v Izraeli se svou ženou, tanečnicí a kostýmní výtvarnicí Eri Nakamurou a dcerou Nogou.



 
Foto: Ilya Melnikov

 

 

 

 

Články z webu

Co se děje doma
(22. 3. 2024)

Nebuďte se ze sna. Sněte dál
(8. 6. 2023)

Hora v jazyce gaga
(16. 5. 2023)

Radost z těla a milenec pohybu
(13. 4. 2023)

Naharinova provokativní Hora zvedla Ostravu ze židlí
(23. 3. 2023)

Hora: nečekaný a vzrušující Naharin
(19. 3. 2023)

Když se na scéně děje nečekaně aneb Strašidelná krása baletu Hora v Národním divadle moravskoslezském
(17. 3. 2023)

Izraelská Hora je další milník ostravského baletu
(15. 3. 2023)

Inscenační tým - Sezóna:
HORAChoreografie
HORAChoreografie
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚTChoreografie
Světelný design
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚTChoreografie
Světelný design
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚTChoreografie
Světelný design