Ostrava v Praze
 
Tři pražské scény obsadí od 1. do 8. listopadu 2018 již devátý ročník divadelního festivalu Ostrava v Praze. Hrát se bude jednou v Divadle pod Palmovkou, šestkrát v Divadle Komedie a jednou na scéně v Celetné. Vstupenky už jsou v prodeji.
 
Letošní přehlídku zahájí Národní divadlo moravskoslezské v Divadle pod Palmovkou 1. listopadu úspěšnou operou Lazebník sevillský!!! s vtipným libretem Jarka Nohavici v režii Ondřeje Havelky. „Pražskému publiku naše divadlo poté nabídne tři další inscenace v Divadle Komedie. Soudobou světovou operu (z unikátního bienále Dny nové opery Ostrava), hru Erica Bogosiana Sex, drogy a hafo prachů, a konečně hudební dílo Jaroslava Duška, Maria Buzziho a Ondřeje Smeykala L2: Brána života! Tato představení budeme hrát od 2. do 4. listopadu,“ přibližuje ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil s tím, že Lazebníka i hudební drama L2: Brána života! tvůrčí týmy upravily do komornější – zájezdové podoby a Duškovo dílo už letos mělo vyprodáno v červnu na festivalu Smetanova Litomyšl. 
 
Divadlo Petra Bezruče bude hrát na scéně Divadla Komedie 6. listopadu Maryšu bratří Mrštíků a festival pak uzavře v Celetné Spalovačem mrtvol 8. listopadu se skvělým Norbertem Lichým v roli Romana Kopfrkingla. Čtyřnásobné Divadlo roku – ostravská Aréna – vsadilo podobně jako Bezruči na klasiku a sehraje na scéně Divadla Komedie Čechovovy Tři sestry (5. listopadu). Loutkové divadlo nabídne tamtéž vzpomínkovou hudební hru Stříhali dohola Josefa Kajnara (7. listopadu). Aktuální informace najdete i na facebooku Ostrava v Praze.
 
 
PROGRAM
 
Národní divadlo moravskoslezské
 
1. listopadu v Divadle pod Palmovkou – Gioacchino Rossini: Lazebník sevillský!!!
Libreto přebásnil Jaromír Nohavica, režie se ujal Ondřej Havelka, orchestr vede Marko Ivanović.
Představení vyšperkované typickými Nohavicovými gagy bude mít komornější podobu, jak to ostatně už Ondřej Havelka spolu s NDM režijně naplánoval. Pro Havelku to bylo první ostravské režírování opery: „Takzvaná cestovní verze otevře šanci, že se opera dostane i do menších divadel, dokonce snad i do alternativních prostorů, třeba kulturních domů nebo sokoloven. Zkrátka tam, kde se diváci s operou třeba nikdy nesetkali. To je moje osvětové bláznovství,“ říkal Ondřej Havelka už před premiérou v ostravském velkém divadle. NDM nabídne komornější nastudování poprvé 24. října publiku v divadle v Novém Jičíně a poté bude následovat pražské festivalové představení a divadlo plánuje i další putování. 
Komický příběh sluhy Figara se hraje v NDM od roku 1919 a toto nastudování nejslavnější Rossiniho opery je v Ostravě už deváté, premiéru mělo v červnu 2017. Pro Jarka Nohavicu to bylo třetí libreto pro ostravskou operu – z jeho pohledu nejtěžší. Instrumentálně operu do komorní podoby upravuje dirigent Marko Ivanović. Barytonista Svatopluk Sem zpíval či zpívá Figara mj. také v divadle v Českých Budějovicích nebo ve Státní opeře Praha, za roli v ostravském nastudování dostal vloni v říjnu Výroční cenu portálu Opera Plus.
 
2. listopadupředstavení světové soudobé opery v Divadle Komedie: Opera? Opera!!!
Scénické provedení tří skvostů moderní opery. Režie Jiří Nekvasil, dirigent Petr Kotík, scéna David Bazika
Salvatore Sciarrino: Infinito Nero (Černé nekonečno)
Původně scénicky koncipovaná skladba z roku 1998 na libreto dle zápiskůsv. Marie Maddaleny de´ Pazzi (1566–1607). Hudba italského skladatele evokuje leckdy napětí, zvuky skřípání nábytku, hukot moře nebo let nočního hmyzu.
 
Asi dvacetiminutová čistě vokální kompozice pro čtyři hlasy. Eastmann skončil jako bezdomovec a jeho vzácně dochované skladby se dnes hrají na nejvyhlášenějších experimentálních scénách světa, jeho dílo působí buřičsky. Eastamnn složil dílo v roce 1971 přesně pro evropské turné Kotíkova S.E.M Ensemblu, u jehož zrodu sám stál.
 
Petr Kotík: Master-Pieces 2014-15/ Mistrovská díla
Petr Kotík sklidil s operou obrovský úspěch v USA,  Mistrovská díla vznikla na texty přednášky kontroverzní spisovatelky Gertrudy Stein z roku 1936, konkrétně jejích úvah na téma tvůrčího procesu uměleckých děl. 
 
3. listopadu v Divadle Komedie Eric Bogosian: Sex, drogy a hafo prachů
Žánr stand-up komedie je u nás rozšířen jen pár let a z toho, co u nás (zatím) máme, by se mohlo zdát, že tento druh komedie je především úmorná snaha zabít diváka smíchem. Ve světě zatím dorůstá třetí generace špičkových komiků, kteří komponují hluboké, zábavné, dojemné i otřesné monology často s dosti nabroušeným ostnem, přesně namířeným do duše společnosti. A přesně tam patří Eric Bogosian. Jeho slavné monology jako koncert pro dva herce činohry Národního divadla moravskoslezského.  Vynikající František Večeřa a David Viktora! Premiéra v červnu 2018.
 
4. listopadu v Divadle Komedie Jaroslav Dušek, Ondřej Smeykal, Mario Buzzi: L2: Brána života!
Unikátní osud německého spisovatele Clemense Kubyho, který se po vážném úraze páteře (obratle L2) a hrozbě ochrnutí dokázal vyléčit sám pomocí meditace, inspiroval herce a improvizátora Jaroslava Duška a hudebníky Ondřeje Smeykala a Maria Buzziho k nevšednímu hudebnímu dílu, které mělo za přítomnosti pana Kubyho světovou premiéru v Ostravě v dubnu 2016. Právě vzniká zájezdová verze, kterou NDM poprvé představí na konci června na festivalu Smetanova Litomyšl a tato verze bude nabídnuta také pražskému publiku.
 
Jaroslav Dušek se i v Praze ujme role uvaděče do reality. „L2 je obratel v páteři, který se v orientální medicíně nazývá Brána života. My jsme toto označení použili se skladatelem Ondřejem Smeykalem pro název divadelního tvaru, kterému říkáme ‚úzdravné operum’. Je to hudebně-dramaticky-pohybově-pěvecké dílo,“ přiblížil Jaroslav Dušek ostravskou inscenaci před její premiérou.
 
Ostravská Komorní scéna Aréna 
4x byla Aréna divadelními kritiky oceněna jako Divadlo roku v rámci Cen divadelní kritiky
 
5. listopadu uvede v Divadle Komedie – A. P. Čechov: Tři sestry
Překlad Leoš Suchařípa, režie Ivan Krejčí
Ruskou klasikou zahajovala ostravská Aréna divadelní rok 2018 a představení je beznadějně vyprodané dlouho dopředu. Čechovovy Tři sestry v Komorní scéně Aréna jsou další z vydařených inscenací, která má vlastní názor na svět – podle jednoho z kritiků tu „…mužský prvek vymezuje ženám prostor pro jejich existenci, ale ženy v hledišti se určitě baví sarkastickým pohledem autora i inscenátorů na mužské hrátky, na to, jak život sám pohlavkuje mužskou ješitnost a sebestřednost“. Ztráta iluzí tak v závěru může divákovi přinést svým způsobem i ozdravný dojem. 

Divadlo Petra Bezruče uvede dvě představení – jedno v Divadle Komedie, jedno v závěru festivalu V Celetné
 
6. listopadu v Divadle Komedie – Bratři Mrštíkové: Maryša
Jak samo divadlo na svých stránkách uvádí: Je to klasika nejklasičtější u Bezručů a cestou z nesvobody je – uvařit kávu. Ostravské uvedení je pojato jako tragédie jedné rodiny. V  roli Maryši exceluje Pavla Gajdošíková, sedláka Lízala hraje Norbert Lichý, jeho ženu Markéta Haroková. Kritika ihned po lednové premiéře zařadila ostravskou Maryšu mezi výtečné inscenace, divadlo s ní letos v půlce dubna vyprodalo divadelní scénu v pražské Celetné a festivalově ji v listopadu uvede v Divadle Komedie. Recenzenti zdůrazňují pokoru ke klasickému textu, ale i to, že divák si odnese zase něco nového, ačkoli už Maryšu viděl třeba desetkrát. 
 
8. listopadu v Divadle v Celetné – Ladislav Fuks: Spalovač mrtvol
Režie Jakub Nvota, dramatizace Kateřina Menclerová
Husí kůže v žáru kremačních pecí nebo dobrá rasa, špatná rasa a přátelé žehu – i takové bonmoty provázejí další úspěšné a od premiéry v září 2016 stále vyprodané představení u Bezručů. Opět s Norbertem Lichým v hlavní roli Romana Kopfrkingla, sužovaného komplexy malosti i touhou vyniknout. Lichý byl za svůj mimořádný jevištní výkon nominován na Cenu divadelní kritiky v kategorii Nejlepší mužský herecký výkon roku 2016 a získal také nominaci na Cenu Thálie 2016. I tato inscenace už vyprodala zájezdová představení v Praze a ostravský festival v listopadu uzavře.
 
Divadlo loutek Ostrava se představí:
 
7. listopadu v Divadle Komedie – Václav Klemens: Stříhali dohola Josefa Kainara
Inscenace určená divákům od 13 let bude předposledním ostravským kouskem pro Prahu. Hra vznikla vloni v listopadu ke stému výročí narození slavného básníka a vrací se k jeho mládí v Ostravě. „V jevištním příběhu jedné téměř vylidněné noční kavárny, která se hrou představ a fantazií mění v zaniklou ostravskou kavárnu Savoy, se vrátíme do doby Kainarova mládí, do časů jeho studií, prvních lásek, nadšeného muzicírování a veršování,“ popsal před premiérou autor scénáře, režisér a umělecký šéf Divadla loutek Václav Klemens. Nechybí hudební pecky Stříhali dohola malého chlapečka nebo Blues železničního mostu. Hraje se ve stylu muppet – herci jsou v převlecích s maskami.