CYKLUS KOMORNÍCH KONCERTŮ

Dne 1. října zahájíme XIX. sezónu Cyklu komorních koncertů, kterou zaštítili svým jménem náměstek hejtmana pan Lukáš Curylo a náměstek primátora pan Zbyněk Pražák.
 
Koncerty uvádíme ve spolupráci s Uměleckou agenturou Presto.
 
Prodej vstupenek je již zahájen přímo v předprodeji NDM a je možný i on-line zde. 

26. května 2020 v 18.30 hodin na Youtube

KONCERT KARLA DOHNALA (klarinet)
Koncert bude vysílán živým přenosem pod tímto odkazem.

Program:
Karlheinz Stockhausen: Harlekin
Účinkuje:
Karel Dohnal – klarinet
Koncert se koná ve spolupráci s uměleckou agenturou Presto.
 
V rámci projektu Divadlo pod rouškou uvedeme živý přenos koncertu z Cyklu komorních koncertů. Ve slavnostním sále Karla Küglera zazní hudba Karlheinze Stockhausena v mistrovském podání Karla Dohnala. Jako Harlekýn v kostýmu hraje na klarinet, tancuje a dělá pantomimu.
 
Karel Dohnal je neúnavný a nadšený propagátor klarinetu jako sólového nástroje. Zároveň se tento jeden z nejrespektovanějších klarinetistů současnosti snaží přinášet na své koncerty i do nahrávacích studií díla objevné dramaturgie. Představil se publiku v mnoha zemích Evropy, Asie, Severní i Jižní Ameriky. Je laureátem řady významných mezinárodních soutěží – Premio Valentino Bucchi v Římě 2004, Pražské jaro 2002, Bayreuth 2001, Ostende 1999, Sevilla 1997, Londýn 1997. Pravidelně vystupuje s našimi i zahraničními orchestry a komorními soubory. Natočil několik CD jak sólového, tak komorního repertoáru. Vyučuje hru na klarinet na Ostravské univerzitě, pravidelně také vyučuje na kurzech u nás i v zahraničí. Karel je oficiálním hráčem prestižního výrobce klarinetů – francouzské firmy Selmer americké firmy D'Addario Woodwinds.
 
Z kouzelného snění přináší posel další postavy hravého konstruktéra, zamilovaného lyrika, pedantického učitele, darebáckého posměváčka, vášnivého tanečníka a nakonec ve výšinách se točícího ducha s ptačími výkřiky.
Ze začátku je Harlekýn posel snění. Hraje, tančí a otáčí se v opakujících se figurách, tvořících spirálu, která se zmenšuje.
Harlekýn se stává hravým konstruktérem. Ze spirál staví melodii, notu po notě. Melodie se rozšiřuje postupně do spodních registrů. Za stálého zpomalování se stává zřetelnější a jasnější.
Harlekýn přichází velmi blízko a mění se v zamilovaného lyrika. Všechny okouzluje svou melodií a ti, kteří poslouchají velmi pozorně, budou moci věčně zpívat tuto melodii ve svých snech. Budou pak schopní přetvářet všechno zlé v něco krásného.
Když se Harlekýn probudí, stane se pedantickým učitelem. Svoji melodii vezme po částech a začne ji psát do prostoru od začátku do konce. Když něco pokazí, zlobí se a neskončí, dokud nenapíše celou melodii do prostoru bez chyb.
Když učí, dělá si ale ze sebe i ze všech kolem trochu legraci a než se nadějeme, přemění se na darebáckého posměváčka. Nestoudně žertuje a přisprostle si utahuje ze všeho. Mlátí do klarinetu, aby ho udělal kratším, když nemůže zahrát dost vysoko; nohou počítá noty, jde proti větru i když tam žádný vítr není a mnoho dalších věcí.
I když Harlekýn při hraní vždy trošku tancoval, stává se nyní vášnivým tanečníkem. Je tak zaujat tancem že zapomíná stále častěji na noty a jeho melodie má čím dál více děr.
Když už nezůstane z melodie skoro ani nota, Harlekýn si vzpomene na malou opakující se figuru. Ve velké spirále, která šplhá nahoru a postupně se narovnává, se Harlekýn mění na točícího se ducha. Mezi rychlými melodickými křivkami vyloudí 12 dlouhých uplakaných ptačích výkřiků, tak aby v nich rozpustil celou melodii. Nakonec přichází 13. ptačí výkřik, který je nevyšší ze všech.