PŘIPRAVUJEME BALET ROSSINIHO KARTY
BALET / 6.11.2019Inscenace ROSSINIHO KARTY je nazvaná podle stejnojmenné choreografie Itala Maura Bigonzettiho. Komponavoný baletní večer doplní dílo španělského choreografa Juanja Arquése. Premiéra 21. listopadu!

Choreografie se skládá se tří částí. Úvodní část vyjadřuje sílu přírody a přírodních katastrof. Hudba japonského hudebního skladatele Rjúičiho Sakamota působí jako drsná krajina... Znějící smyčcové nástroje s narušeným a organickým zvukem připomínají zvuk tektonického pohybu na dně moří.
Prostřední část je zaměřená na člověka. Prostřednictvím jediného duetu muže a ženy je zde vyjádřena naděje a nezdolná síla lidí pokračovat ve svých životech i po osobních tragédiích – ztrátě svých blízkých, svých domů a živobytí – a znovu najít klid a rovnováhu. Žena je svým partnerem ochraňována, skoro až „unášena“ za harmonického doprovodu smyčcového kvarteta na hudbu oscarového skladatele Jóhanna Jóhannssona.
V poslední části choreografie vidíme velmi přesné pohyby – mechanické, rytmické a opakující se. Choreografická struktura a frázování jsou téměř geometrické a jsou spojeny s jemnými elektronickými zvuky počítačů a klávesnic minimalistické hudby Alvy Nota a Rjúičiho Sakamota. Právě tady se objevují odkazy na technologie, jako jsou například jaderné elektrárny a genetické modifikace (DNA technologie) – a vše směřuje do bodu, kdy se věci mohou vymknout naší kontrole. Strach člověka z nekontrolovatelného destruktivního potenciálu technologií je však skrytý pod pláštěm nadějí, jež vkládáme do výhod, které nám technologie přinášejí.
Prostřední část je zaměřená na člověka. Prostřednictvím jediného duetu muže a ženy je zde vyjádřena naděje a nezdolná síla lidí pokračovat ve svých životech i po osobních tragédiích – ztrátě svých blízkých, svých domů a živobytí – a znovu najít klid a rovnováhu. Žena je svým partnerem ochraňována, skoro až „unášena“ za harmonického doprovodu smyčcového kvarteta na hudbu oscarového skladatele Jóhanna Jóhannssona.
V poslední části choreografie vidíme velmi přesné pohyby – mechanické, rytmické a opakující se. Choreografická struktura a frázování jsou téměř geometrické a jsou spojeny s jemnými elektronickými zvuky počítačů a klávesnic minimalistické hudby Alvy Nota a Rjúičiho Sakamota. Právě tady se objevují odkazy na technologie, jako jsou například jaderné elektrárny a genetické modifikace (DNA technologie) – a vše směřuje do bodu, kdy se věci mohou vymknout naší kontrole. Strach člověka z nekontrolovatelného destruktivního potenciálu technologií je však skrytý pod pláštěm nadějí, jež vkládáme do výhod, které nám technologie přinášejí.

Nicméně právě toto zdánlivě prosté řazení scén mu umožňuje evokovat fascinující zvraty nálad a emocí, od dramatických ke komickým, a nečekaně propojovat obsahy a významy oscilující mezi erotikou, marností a ironií. Tento princip důsledně vyvozený z podob Rossiniho skladeb tak ve výsledku vytváří silné dramatické napětí.
Prostě velkolepá taneční hostina s nádhernou hudbou! A k tomu překvapení v podobě oblíbeného receptu slavného gurmána Rossiniho – makaróny à la Rossini!
(ld, foto Serghei Gherciu a Martin Popelář)
Další články z kategorie Balet
- JSME ODRAZEM LIDÍ, KTERÉ V ŽIVOTĚ POTKÁVÁME... PREMIÉRA SLAVNÉHO BALETU PEER GYNT
- GALAVEČER FESTIVALU MEZINÁRODNÍ TÝDNY TANCE V DIVADLE NA VINOHRADECH
- CENY JANTAR V BALETNÍ KATEGORII OVLÁDLI NAŠI TANEČNÍCI. GRATULUJEME!
- PRO BALETNÍ INSCENACI PEER GYNT SHÁNÍME SVATEBNÍ ŠATY!
- DUBNOVÝ PROGRAM BALETU... POSLEDNÍ DVĚ UVEDENÍ INSCENACÍ OKNO A HORA!