S LÍTOSTÍ OZNAMUJEME... ZEMŘEL MILOSLAV NEKVASIL
13.6.2022Národní divadlo moravskoslezské s lítostí oznamuje, že v neděli 12. června nás navždy opustil operní režisér Miloslav Nekvasil.

Pucciniho Toscou zahájil Miloslav Nekvasil dlouhou řadu samostatných režií, jejichž výsledkem byly inscenace nejen v Ostravě, ale také v Českých Budějovicích, Ústí nad Labem, Olomouci, Opavě, Košicích, Brně, Banské Bystrici; hostoval i v zahraničí (Finsko, Lotyšsko) a spolupracoval s ostravským studiem Československé televize. Jeho režijní práce se vyznačovala velice pečlivou přípravou, kultivovaným rukopisem a citlivým a osobním přístupem k herci.
Bývalý pedagog ostravské konzervatoře a pedagog pražské HAMU nakonec vytvořil v ostravském angažmá během třiceti sedmi let více než šest desítek inscenací světového i domácího repertoáru – patřily mezi ně mj. Tosca (1960 a 1979), Figarova svatba (1962 a 1977), Nápoj lásky (1960 a 1985), Rusalka (1965), Prodaná nevěsta (1969), Trubadúr (1963 a 1982), Čert a Káča (1961 a 1984), Ženitba (1971), Faust a Markétka (1975), Bohéma (1976), Carmen (1978), Mignon (1985), Samson a Dalila (1986), Jakobín (1988), Zlato Rýna (1989), Voják a tanečnice (1990), Veronika (1991), Arabella (1992) a mnohé další. Díky výborným sólistům, dobrým režisérům a dirigentům měla podle něj ostravská opera vysokou úroveň i za minulého režimu a dosáhla také značných úspěchů v zahraničí. Na začátku 90. let se stal na dva roky jejím uměleckým šéfem. Naposledy v Ostravě nastudoval operu Ladislava Matějky pro malé i velké diváky Broučci, přičemž byl zároveň i autorem libreta podle stejnojmenné knihy Jana Karafiáta. Roku 1993 se přestěhoval do Prahy, kde také ve Státní opeře režíroval svou poslední inscenaci – Čajkovského Evžena Oněgina (1997).
Bývalý pedagog ostravské konzervatoře a pedagog pražské HAMU nakonec vytvořil v ostravském angažmá během třiceti sedmi let více než šest desítek inscenací světového i domácího repertoáru – patřily mezi ně mj. Tosca (1960 a 1979), Figarova svatba (1962 a 1977), Nápoj lásky (1960 a 1985), Rusalka (1965), Prodaná nevěsta (1969), Trubadúr (1963 a 1982), Čert a Káča (1961 a 1984), Ženitba (1971), Faust a Markétka (1975), Bohéma (1976), Carmen (1978), Mignon (1985), Samson a Dalila (1986), Jakobín (1988), Zlato Rýna (1989), Voják a tanečnice (1990), Veronika (1991), Arabella (1992) a mnohé další. Díky výborným sólistům, dobrým režisérům a dirigentům měla podle něj ostravská opera vysokou úroveň i za minulého režimu a dosáhla také značných úspěchů v zahraničí. Na začátku 90. let se stal na dva roky jejím uměleckým šéfem. Naposledy v Ostravě nastudoval operu Ladislava Matějky pro malé i velké diváky Broučci, přičemž byl zároveň i autorem libreta podle stejnojmenné knihy Jana Karafiáta. Roku 1993 se přestěhoval do Prahy, kde také ve Státní opeře režíroval svou poslední inscenaci – Čajkovského Evžena Oněgina (1997).
Tereza Osmančíková, archiv NDM
Dne 12. září 2020 se konala premiéra inscenace NABUCCO v Divadle Antonína Dvořáka. Inscenátoři v čele s Jiřím Nekvasilem se vrátili k jevištní podobě prvního ostravského uvedení Nabucca z roku 1968, čímž vyjadřili úctu dvěma tvůrcům, režisérovi Miloslavu Nekvasilovi a scénografovi Vladimíru Šrámkovi, kteří svou společnou prací v letech 1960–1990 zanechali v dějinách ostravské opery výraznou stopu. Dne 6. listopadu 2020 oslavil své 90. narozeniny. Více k přečtení v časopise NDM ZDE.
Vzpomínky Miloslava Nekvasila zaznamenal i unikátní projekt Paměť národa: https://www.pametnaroda.cz/cs/nekvasil-miloslav-1930.
PARTE Miloslava Nekvasila
NEKROLOG Jiřího Nekvasila, ředitele NDM