HISTORIE OPERETY/MUZIKÁLU NDM

Od počátku čtyřsouborové divadlo se sice už v roce 1920 po rozhodnutí prvního ředitele Václava Jiřikovského nakrátko operety vzdalo, ale tato pauza netrvala dlouhou dobu...
 
Už od sezóny 1923/1924 se operetní tituly staly zásadní součástí repertoáru a po celé meziválečné období byla pro ostravské publikum opereta hlavním lákadlem. Přesto až do roku 1944 provozoval operetu operní soubor v čele s dirigenty Františkem Kubinou a Jaroslavem Voglem, posílený činoherci a několika sólisty. Svou dlouholetou uměleckou dráhu zde tehdy začínal i dirigent Mirko Hanák, který se stal nejplodnějším domácím autorem operet – zkomponoval jich hned devět, nejúspěšnější z nich byla bezesporu Frajerečka. Ve 30. letech se staly oblíbenými lokální revue, jejichž autory bývali zejména místní činoherci Břetislav Hrstka a Franta Paul (Ostraváci, co víc chcete, 1929; Kdy bude z tebe, Ostravo, nebe, 1930), a v souboru účinkovali budoucí špičkoví operetní umělci Nelly Gaierová, Richard Strejka, Karel Třebický, první subretou se stala Lída Slaná (1932–1942), tvář operety výrazně utvářel také herec a režisér Franta Hurych.
 
Za války soubor posílili klavírista a dirigent Vladimír Brázda, herec a režisér Jan Pacl a herec Josef Kobr, kteří pak dlouhodobě formovali poválečný vývoj operety. Brázda vynikal pečlivým hudebním nastudováním partitur, širokým rozhledem po operetním repertoáru a ve spolupráci s Paclem a choreografem Emerichem Gabzdylem upřednostňoval zejména klasickou vídeňskou operetu Franze Lehára, Johanna Strausse a dalších. Složil dokonce několik operet, z nichž nejhranější byly Vysněná (1944) s texty básníka Josefa Kainara, Ztřeštěné námluvy (1946) podložené vtipnými verši Jaroslava Seiferta, později také Svátek pana ředitele (1972) a Klub starých mládenců (1975). Od 60. let se Vladimír Brázda zasloužil o natočení nespočtu hudebních pořadů pro Československou televizi, mezi něž patřila Skříňka s líčidly nebo Melodie vzpomínek.
 
Orchestr NDMS v roce 1929, zdroj archiv NDM
 
Prvním opravdu muzikálovým titulem uvedeným v Ostravě byl roku 1949 Divotvorný hrnec, v němž se v roli Čochtana představil právě Josef Kobr (bylo to rok po české premiéře tohoto titulu v Divadle Voskovce a Wericha v Praze s Janem Werichem v roli Čochtana). V poválečném období patřila ostravská zpěvohra k vrcholným českým souborům, excelovali v ní mj. Liběna Astrová, František Návrat, Karla Diváková, Karel Čepek či Miloslav Tolaš. Muzikály se stále častěji dostávaly na repertoár od 60. let (Když je v Římě neděle, 1964; My Fair Lady, 1967, ad.). Za dobu, kdy soubor vedl Mojmír Weimann (1971–1981), byla uvedena celá řada československých premiér, například Mořská panna (1976) či Obyčejný zázrak (1977), a soubor také navázal cenné zahraniční kontakty s divadly v Drážďanech, Gliwicích a Volgogradě. Po požáru Divadla Jiřího Myrona našla opereta na celých deset let zázemí v Divadle Zdeňka Nejedlého a často hrála na zájezdech. Repertoár souboru v 80. letech za vedení šéfa Josefa Kobra i v následujících dekádách zahrnoval jak klasickou operetu, tak i český a zahraniční muzikál.
 
Až v roce 2010 došlo k začlenění muzikálu i do oficiálního názvu souboru, který od té doby nese název opereta/muzikál. Stále více se do repertoáru zařazují také tituly současného světového muzikálu (Jesus Christ Superstar, 2016; Kočky, 2018) a muzikály z dílen českých autorů (Romeo a Julie, poselství lásky, 2018). Mezi držiteli Ceny Thálie jsou hned čtyři interpreti ostravských inscenací: Hana Fialová, Tomáš Savka, Lenka Pavlovič a Katarína Hasprová.
 
Za historicky největší úspěch souboru opereta/muzikál v jeho stoleté historii lze bezesporu označit hostování v Koreji začátkem července 2015 na 9. ročníku mezinárodního soutěžního muzikálového festivalu DIMF v jihokorejském městě Tegu (Daegu). Soubor se zde představil pěti představeními inscenace muzikálu skladatele Radima Smetany Fantom Londýna. Toto dílo vzniklo na objednávku NDM a mělo svou světovou premiéru v Divadle Jiřího Myrona v květnu 2013. Na vyhlášení cen 13. 7. 2015 získal Fantom Londýna hned 3 (!) ocenění. Jana Musilová cenu za nejlepší ženský výkon ve vedlejší roli, Lukáš Adam za nejlepší mužský výkon v hlavní roli a celý Fantom Londýna získal hlavní cenu jako nejlepší muzikál festivalu! Bylo to poprvé v historii NDM, kdy některý z jeho souborů představil svou inscenaci mimo evropský kontinent.
 
V roce 2019 oslavil soubor 100 let své existence a měl za sebou celkem 580 premiér.
(Tereza Osmančíková)
 
ŠÉFOVÉ SOUBORU OPERETY
V letech 1919–1944 vedli soubor operety šéfové opery:
1919–1927     Emanuel Bastl 1927–1943     Jaroslav Vogel 1943–1944     Jaroslav Krombholc
Šéfové souboru operety:
1945–1946     Jiří Strniště 1971–1981     Mojmír Weimann 1998–2006     Miroslav Urbánek
1946–1947     Jiří Koldovský 1981–1987     Josef Kobr 2007–2008     Karel Mládek
1948–1950     Jan Pacl 1987–1989     Karel Poloch  
1950–1957     Rudolf Lampa 1990               Karel Čepek  
1957–1971     Jan Pacl 1990–1998     Jiří Měřínský 2009–2010     Karol Kevický
 
ŠÉFOVÉ SOUBORU OPERETY/MUZIKÁLU
2010–2014     Gabriela Petráková 2014–2017     Patrick Fridrichovský 2017–dosud   Gabriela Petráková
HUDEBNÍ ŘEDITELÉ OPERETY/MUZIKÁLU
2010–2011     Karol Kevický 2011–dosud    Jakub Žídek