
(25. 4. 1919, Čáslav – 24. 2. 2006, Düsseldorf)
Na Pražské konzervatoři vystudoval hru na klavír a hudební pedagogiku. V roce 1946, díky Zdeňku Chalabalovi, který se stal šéfem opery ostravského divadla, začal působit v tehdejším Zemském divadle v Moravské Ostravě. V ostravském operním souboru se odchodem Miloše Wasserbauera uvolnilo místo operního režiséra a Zdeněk Chalabala si s sebou přivedl svého někdejšího brněnského a pražského spolupracovníka Branka Gavellu a spolu s ním i Bohumila Hrdličku. Bohumil Hrdlička sledoval inscenační postupy napříč divadly a zásadním způsobem se jimi nechal inspirovat pro Ostravu. Poprvé se Ostravě představil realizací dvou populárních děl italského verismu – Mascagniho
Sedláka kavalíra a Leoncavallových
Komediantů. Scénu navrhl jeho vrstevník Josef Svoboda, tehdy ještě scénograf pražské Opery 5. května. Jejich vzájemná spolupráce pokračovala i po celá 50. léta a Josef Svoboda se tak stal Hrdličkovým dvorním scénografem. Z osmnácti ostravských inscenací byl autorem scénického řešení dvanáctkrát a v Praze byl tvůrcem výprav ke všem sedmi premiérám, jež Bohumil Hrdlička v Národním divadle nastudoval.
Po odchodu Zdeňka Chalabaly se šéfem opery v Ostravě stal opět Jaroslav Vogel, jenž Bohumilu Hrdličkovi umožnil i nadále rozvíjet operní potenciál ostravského souboru. Během šéfovského období Rudolfa Vašaty se Bohumil Hrdlička stal jeho režijním partnerem v inscenacích Mozartovy Figarovy svatby, Dvořákovy Rusalky a Verdiho Dona Carlose, opět vždy ve spolupráci s Josefem Svobodou. V nich byly plně přítomny základní rysy jeho jevištní poetiky, propojení realismu s básnivou stylizací, které později charakterizovaly jeho vrcholné inscenace v Národním divadle. K jeho nejlepším ostravským inscenacím patřily Beethovenův Fidelio a Smetanův Dalibor, pro které mu Josef Svoboda vytvořil monumentální scénické řešení. S Ostravou se Bohumil Hrdlička rozloučil v roce 1952 inscenací Verdiho Maškarního plesu.
Roku 1953 nastoupil do Národního divadla v Praze, kde režíroval 7 oper, včetně legendární inscenace Kouzelné flétny, na které opět spolupracoval s výtvarníkem Josefem Svobodou. Jeho režijní interpretace byla napadena prorežimní kritikou a stažena z repertoáru. Po incidentu emigroval do SRN, kde působil zejména v Düsseldorfu v Deutsche Oper am Rhein. Hrdlička je označován za jednoho z nejprogresivnějších západních operních režisérů. Ačkoliv v cizině propagoval českou operu, do České republiky už se nevrátil.
Zemřel roku 2006 v Düsseldorfu.