POSLEDNÍ DVĚ PŘEDSTAVENÍ BALETU PEER GYNT V TOMTO ROCE!
BALET / 2.11.2025
Baletní adaptace ikonického Ibsenova dramatu PEER GYNT sleduje cestu mladého Peera, který prchá před realitou vlastního života do světa fantazií a snů. Nepropásněte poslední dvě představení našeho úspěšného baletu v tomto roce, která se uskuteční 6. listopadu v 18.30 hodin a 9. listopadu v 16.00 hodin v Divadle Anotnína Dvořáka. 
 
Belgický choreograf Jeroen Verbruggen, který patří mezi přední taneční tvůrce současnosti, nastudoval se souborem baletu novou taneční verzi příběhu snílka Peera Gynta na motivy básnického dramatu norského spisovatele Henrika Ibsena s oslnivou hudbou Edvarda H. Griega. Orchestr a sbor opery NDM diriguje Sander Teepen.
 
V Ostravě se Jeroen Verbruggen vydal svou vlastní, originální cestou. Vytvořil příběh, který je díky souznění scénické a taneční složky skvělou podívanou. Jde o komplementární naraci, ze které vane zima severu, chlad lidského osudu, ale také naděje v druhého člověka. Kdo je Peer Gynt? To je pro inscenační tým vždy oříšek. Choreograf v něm vidí podivína, chlapce žijícího ve vlastním světě – světě bludů, představ. (…) Je to svět mezi realitou a fantazií. Peerů je sedm a tento počet má své opodstatnění. Ztělesňují totiž emocionální stavy hrdiny, případně nejednoznačnost schizofrenika. (...) Je to velmi zajímavý postup, který se v několika scénách projevuje společnými choreografiemi tanečníků. Hrdina podniká cestu do vlastního já, do světa snů a naplněných tužeb. Na této cestě však potřebuje ženy, průvodkyně na své pouti. (...) A sedm hrdinů potkává různé dívky, které se stávají jejich štěstím i trápením.
 
Foto Serghei Gherciu,
grafická úprava Simone Giroletti
(...) Inscenace nabízí mnoho sugestivních scénografických prvků z dílny Wolfganga Menardiho. Dalším trumfem inscenace jsou kostýmy polské návrhářky Natalii Kitamikado, která vytvořila zcela odlišný pohled na svět. (…) Jde o dotvoření vize celé inscenace, v níž výtvarná složka hraje mimořádně důležitou roli. Avšak nejdůležitější je tanec. Ten je ohromující. Verbruggenova technika je nesmírně intenzivní, náročná, akrobatická, a vyčerpávající. Inscenační záměr, kdy se titulní postavy prolínají, vyžaduje vysokou zdatnost a sólisté svůj úkol plní dokonale. (…) Umělce doprovází místní orchestr pod taktovkou nizozemského dirigenta Sandera Teepena. Zní nesmírně čistě, decentně, je ideálním hudebním podkladem pro choreografický příběh. (…) Bylo to mé první živé setkání s tvorbou Jeroena Verbruggena. Jeho citlivost, jasná forma vyjádření, sugestivnost i technika, kterou dokázal předat tanečníkům, ve mně zanechaly hluboký dojem. A tanečníci se do tohoto provedení vrhli s plným nasazením. Stálo to za to! Je to zdařilý balet. Scénické vyprávění o tajemství mužské duše a touze milovat ve světě plném chladu, který jako láva pokrývá krajinu. Zajímavý večer plný nevšednosti, ale především originálního tance." Překlad originální recenze Benjamina Paschalskeho (benjaminpaschalski.pl/ 8. 6. 2025).