BLÍŽÍ SE PREMIÉRA HAVLOVA ODCHÁZENÍ
ČINOHRA / 10.11.2019ODCHÁZENÍ je posledním dílem celosvětově nejhranějšího českého dramatika a její premiéru uvedeme 14. listopadu u příležitosti 30. výročí sametové revoluce. Režisérem inscenace je Vojtěch Štěpánek.
				
„Hlavní hrdina si pyšně chystá vlastní pomník, záhy ale zjišťuje, že na politickém piedestalu se už skví pomník jeho soka a nástupce. Postupně přichází o vše: o svou nesmrtelnost, o důstojné stáří, o ženu, o dům i o vlastní svědomí,” říká režisér Vojtěch Štěpánek, který titul inscenuje s podtitulem Přicházení.
„Nástup nové doby vždy něco stojí, je zkouškou charakterů těch, kteří mají odejít, a ukázkou síly těch, kteří přicházejí. Vůdci bývají spolehlivě milováni a nenáviděni. Kdybyste s nevinným heslem o pravdě a lásce vstoupili do jedné a té samé hospody před třiceti lety a dnes, vyvoláte v tamním osazenstvu zcela protichůdné reakce. Odcházení je tedy do určité míry o konci jedné epochy, o odcházení jednoho člověka od druhého, o odcházení jedné normy a o přicházení normy nové,” vysvětluje Štěpánek.
 Mnozí si příběh Odcházení přímo spojují s politickým odchodem autora hry a prvního českého prezidenta Václava Havla. Hra však v sobě nese mnohem hlubší a univerzálnější témata, než aby byla pouhou divadelní autobiografií. Proto si při jejím psaní (které začalo už na sklonku 80. let) vzal Havel za inspiraci dva z největších světových dramatiků, Williama Shakespeara a Antona Pavloviče Čechova. „Tyto klasiky světové dramatiky se řadí mezi nejlepší hry o pomíjení lidského života, nebo i celé éry, které kdy byly napsány. A tak i Havlův čerstvě bývalý kancléř Vilém Rieger na vlastní kůži zažívá, kterak se moc a lesk dní minulých nevyhnutelně proměňují v bezmoc a bídu dní příštích. Tomu samozřejmě nechybí cynicky kousavý humor, díky němuž Havel rozehrává čechovovskou tragikomedii obohacenou sebeironizujícím nadhledem nad vlastní politickou zkušeností,“ přibližuje hru dramaturgyně Sylvie Vůjtková.
Mnozí si příběh Odcházení přímo spojují s politickým odchodem autora hry a prvního českého prezidenta Václava Havla. Hra však v sobě nese mnohem hlubší a univerzálnější témata, než aby byla pouhou divadelní autobiografií. Proto si při jejím psaní (které začalo už na sklonku 80. let) vzal Havel za inspiraci dva z největších světových dramatiků, Williama Shakespeara a Antona Pavloviče Čechova. „Tyto klasiky světové dramatiky se řadí mezi nejlepší hry o pomíjení lidského života, nebo i celé éry, které kdy byly napsány. A tak i Havlův čerstvě bývalý kancléř Vilém Rieger na vlastní kůži zažívá, kterak se moc a lesk dní minulých nevyhnutelně proměňují v bezmoc a bídu dní příštích. Tomu samozřejmě nechybí cynicky kousavý humor, díky němuž Havel rozehrává čechovovskou tragikomedii obohacenou sebeironizujícím nadhledem nad vlastní politickou zkušeností,“ přibližuje hru dramaturgyně Sylvie Vůjtková. Odcházení je inscenováno v unikátním propojení s Gogolovým Revizorem, který bude mít ve Štěpánkově režii premiéru 12. března nadcházejícího roku. „Odcházení totiž končí ve chvíli, kdy je bývalý kancléř Rieger odvezen na odkladiště dějin a před bývalou vládní vilou se pyšně promenuje její nový majitel, mladý a drzý Klein v podání Vladimíra Poláka. Revizor pak začíná ve chvíli, kdy před ‚tou samou‘ vilou stojí opět Vladimír Polák, tentokrát už ale jako Gogolův Hejtman, a v rukou drží telegram s upozorněním, že do jejich regionu míří revizor,“ říká režisér Vojtěch Štěpánek. „Havel je současný autor, ale jeho hra je ohlédnutím po včerejšku. Gogol je autor značně starší, jeho hra je však o zítřku. Dvě žánrově zcela protichůdné hry dohromady vyprávějí příběh jednoho smutného domu, jednoho malého národa,” uzavírá Štěpánek.
Odcházení je inscenováno v unikátním propojení s Gogolovým Revizorem, který bude mít ve Štěpánkově režii premiéru 12. března nadcházejícího roku. „Odcházení totiž končí ve chvíli, kdy je bývalý kancléř Rieger odvezen na odkladiště dějin a před bývalou vládní vilou se pyšně promenuje její nový majitel, mladý a drzý Klein v podání Vladimíra Poláka. Revizor pak začíná ve chvíli, kdy před ‚tou samou‘ vilou stojí opět Vladimír Polák, tentokrát už ale jako Gogolův Hejtman, a v rukou drží telegram s upozorněním, že do jejich regionu míří revizor,“ říká režisér Vojtěch Štěpánek. „Havel je současný autor, ale jeho hra je ohlédnutím po včerejšku. Gogol je autor značně starší, jeho hra je však o zítřku. Dvě žánrově zcela protichůdné hry dohromady vyprávějí příběh jednoho smutného domu, jednoho malého národa,” uzavírá Štěpánek.V Odcházení účinkují Jan Fišar, Vladimír Polák, Lada Bělašková, Veronika Forejtová, Tomáš Jirman, Vít Roleček, Aneta Klimešová a další.
(šs)
 
    							 
    							 
    							 
    							 
    							 
    							 
    							 
    							 
    							 
    							



 
                 
                 
                 
    
      
         