DVĚ JEDNOAKTOVÉ OPERY VIKTORA ULLMANNA V RECENZI DIVADELNÍCH NOVIN!
OPERA / 21.3.2023
Opera Národního divadla moravskoslezského má na svém repertoáru dvě jednoaktové opery Viktora Ullmanna. Nejbližší představení úspěšné operní novinky se uskuteční 31. března 2023.
 
ROZBITÝ DŽBÁN a CÍSAŘ ATLANTIDY aneb ODPEŘENÍ SMRTI jsou díla Viktora Ullmanna, který je druhým ze tří skladatelů, jejichž tvorbu představujeme v rámci cyklu Oper terezínských skladatelů. Do konce sezóny uvedeme úspěšnou novinku souboru opery pouze ve třech představeních! Nejbližší repríza se uskuteční 31. března 2023 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka. Další představení inscenace uvedeme 11. dubna a 11. května 2023. Srdečně zveme!
 
Rozbitý džbán, foto Martin Popelář
„V Ostravě v rámci cyklu nežádoucích skladatelů uvedli dvě aktovky Viktora Ullmanna. Komedii Rozbitý džbán (1942) podle hry Heinricha von Kleista skladatel psal už za protektorátu označený žlutou hvězdou méněcenného občana a dokončil ji nedlouho před transportem do Terezína. Tam pak napsal operu Císař Atlantidy aneb Odepření smrti, groteskní podobenství o choutkách diktátorů všemu vládnout, dokončil ji těsně před transportem do Osvětimi, kde zemřel. Z hudby samé přitom nelze vyčíst existenční ohrožení, v němž Ullmann komponoval. V obou případech napsal noblesní spíš lyrickou než třeskutě komickou či expresivní hudbu, výrazně melodickou zejména ve zpěvních partech, které se přitom neopájejí krásou hudby, ale jsou věcně formulovanými promluvami a směřují k břitce pointovaným situacím.
 
Císař Atlantidy aneb Odepření smrti, foto Martin Popelář
(...) Aktovky sjednotil výtvarník a režisér Rocc šedivým prostorem, v Rozbitém džbánu uzavřeným kolem stolu a několika židlí, s nimiž vystačil v dialogicky rozvíjené historce o soudci, který je sám pachatelem. Dost aktuální, řekl bych. Císař Atlantidy se odehrává v apokalyptických ruinách dřívějšího idylického světa a prostorem krouží v projekci střepy rozbitého džbánu. Vše ostatní Rocc soustředil do přesně formovaných groteskních výjevů, postavy gestikulují často v prudkých pohybech stylizovaných až do pantomimy. Pěvci podle možností procházejí oběma příběhy v různých postavách a přes obtížné pěvecké party plní režisérovy herecké nároky svědomitě. (...) Obě aktovky jsou založeny na – řekli bychom – dialogickém jednání, proto se správně hraje v novém českém přebásnění Jarka Nohavici, jemuž pomohla ullmannovská badatelka a překladatelka Magdalena Živná, která v nedalekém skladatelově rodišti, Českém Těšíně, pořádá ullmannovský festival. A pěvcům je dobře rozumět, což dokládá pečlivou pěveckou i orchestrální přípravu. Dirigent Jakub Klecker hudební nastudování nijak nedramatizoval, raději si pohrál s dynamikou a barevností zvukově pestré partitury. Hodně pěkná inscenace, která dosvědčuje, jak inscenování "nežádoucích" rozšiřuje zavedené hudební i jevištní postupy."
Josef Herman