* 29. 9. 1921, Brno
sólistka ostravské opery (1944–1947, 1951–1964)
Brněnskou rodačku, absolventku dívčího reformního reálného gymnázia a konzervatoře v
rodném městě, osud na sedm desetiletí spojil s Ostravou... „Chtěla bych, aby tato vzpomínka začala už rokem 1903 – protože tehdy se v ostravském uměleckém životě poprvé objevilo jméno Herold. Tatínek mého manžela, Jiří Herold st. ze Stoda, pozdější violista Českého kvarteta, tehdy vystoupil v Národním domě v Moravské Ostravě se svým Heroldovým kvartetem.“
Znovu se zde toto jméno objevilo v roce 1944 – v červnu totiž Jaroslav Krombholc přijal do angažmá mladou sopranistku Věru Kolářovou a basistu Jiřího Herolda. Nestačili však ani začít novou sezónu v Prodané nevěstě jako Mařenka a Kecal, „i když už mně Brázda nabídl zároveň hostování v operetě a začala jsem studovat Rosalindu z Netopýra – ale 1. září přišlo těžké bombardování a do divadla jsme se vrátili až za rok, v červnu 1945. V Prodané nevěstě, kterou jsme pak až do půlky července hráli mnohokrát…“. Poté přišla Barče v Hubičce, Karolina ve Dvou vdovách, Žofie z Werthera – a na jaře 1946 svatba s Jiřím Heroldem. „V Prodance je Mařenka zamilovaná do Jeníka – ale já jsem se zamilovala do Kecala…“
Po narození dcery v roce 1947 se sice Věra Heroldová záhy vrátila na jeviště (a opět ji zlanařil Vladimír Brázda na hostování v operetě), v domovském souboru ale už nebyla příliš obsazovaná, a tak ji na dva roky „přetáhla“ do angažmá opavská opera. „Tam jsem měla na jaře 1951 svou první premiéru Traviaty. A k ní jsem dostala od maminky Heroldové cenný vějíř z poloviny 19. století, který ona sama dostala darem v Moskvě od jedné ruské šlechtičny. Všechny své Traviaty jsem s ním odehrála – bylo jich skoro čtyřicet. Věnovala jsem ten vějíř Ostravskému muzeu, které jej zapůjčilo do stálé expozice zámku ve Fryštátě – a tam dodnes je…“
Od podzimu 1951 se Věra Heroldová vrací do ostravské opery – nejdříve hostuje ve zdejší Traviatě a pak už nastudovává jednu roli za druhou: Oscara v Maškarním plese, Musettu (Bohéma), Lišáka v Příhodách lišky Bystroušky, Giuliettu z Hoffmannových povídek, Gildu (Rigoletto), Blaženku v Tajemství, znovu Violettu, Siebela (Faust), Neddu v Komediantech,
Mozartovu Zerlinu a mnohé jiné.
Mezitím stihla vychovávat dvě dcery, hostovat v dalších divadlech, koncertovat a také natočit jeden z nejslavnějších českých operních filmů: v roce 1954 si ji vybral Václav Krška do Dalibora jako nejlepší hereckou představitelku Milady. „Zavolali mě na Barrandov na konkurz, že nemohou nikoho najít; řekla jsem jim, že je to nesmysl, že jsem Jitka, ne Milada. Tvrdili, že potřebují především herečku – party budou nazpívány členy Národního divadla. Měla jsem z toho spíš legraci – ale druhý den mi přišlo telefonické oznámení o mém přijetí a okamžité účasti na natáčení.“
Film, který byl uveden na mezinárodním festivalu v Cannes a v němž získala Věra Heroldová vysoký kredit jako dramatická herečka, patří dnes do zlatého fondu české kinematografie.
„V roce 1964 jsem z ostravského divadla po neshodách s vedením odešla. Překvapivé pro mě bylo, že rok poté mě divadlo pozvalo na ‚rozlučkové představení‘ s divadlem a diváky – v Traviatě. Následně jsem se stala inspektorkou kultury na MNV se stálou koncertní činností, ale jen do roku 1969, kdy jsem politicky neprošla.“
Od začátku 70. let začala další profesní kariéra Věry Heroldové – pedagogická, samozřejmě opět spojená s Ostravou. V lidové škole umění i na Lidové konzervatoři vychovala desítky žáků, zároveň absolvovala desítky úspěšných sólových koncertů.
V roce 1974 poprvé navázala kontakt s Heroldovým klubem v Praze a festivalem v Rakovníku – „a od té doby se snažím, aby jméno Herold nebylo zapomenuto. Nejen jako jméno mého milovaného manžela, vynikajícího ostravského operního pěvce, který odešel už skoro před 40 léty, ale hlavně jméno Jiřího Herolda otce, skvělého houslisty České filharmonie – kdysi hrál i ve Vídni s Mahlerem – a později vynikajícího violisty Českého kvarteta. Já sama za sebe nechci bilancovat ani se chlubit žádnou ze svých milovaných rolí. Jsem vděčná za to, co mi bylo v životě skrze hudbu i mého manžela dáno – včetně přátelství s takovými lidmi a umělci, jako byl především Václav Talich. Snad tedy mohu alespoň konstatovat, že to byl život nevšední, bohatý a smysluplný…“
(pb)
Obsazení - Sezóna:
FIGAROVA SVATBA | Barbarina |
DON GIOVANNI | Zerlina |
HUBIČKA | Barče, děvečka u Palouckých |
ČERT A KÁČA | Komorná |
KRAKATIT | Neznámá dívka, prostitutka |
NÁPOJ LÁSKY | Giannetta |
RIGOLETTO | Gilda, jeho dcera |
TRAVIATA | Violetta Valéry |
KOLOTOČ | Kolotoč |
KOMEDIANTI | Nedda |
KOUZELNÁ FLÉTNA | I. dáma královny |
LIBUŠE | Čtyři ženci |
PRODANÁ NEVĚSTA | Esmeralda |
RIGOLETTO | Gilda, jeho dcera |
RUSALKA | Žínky Kuchtík |
TRAVIATA | Violetta Valéry |
BORIS GODUNOV | Xenie (jeho děti) |
JEJÍ PASTORKYŇA | Barena, služka ze mlýna |
LIBUŠE | Čtyři ženci |
RIGOLETTO | Gilda, jeho dcera |
TRAVIATA | Violetta Valéry |
VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY | Číšnice, Zázračné dítě, Žák |
JEJÍ PASTORKYŇA | Barena, služka ze mlýna |
LIBUŠE | Čtyři ženci |
PIKOVÁ DÁMA | Máša |
RIGOLETTO | Gilda, jeho dcera |
TRAVIATA | Violetta Valéry |
FAUST A MARKÉTKA | Siebel |
KRÚTŇAVA | Marka |
LIBUŠE | Čtyři ženci |
PIKOVÁ DÁMA | Máša |
RIGOLETTO | Gilda, jeho dcera |
ŠÁRKA | Svatava |
TAJEMSTVÍ | Blaženka, dcera Malinova |
ŽENICH Z ONOHO SVĚTA | Djula, dcera z prvního manželství |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Vlčenka |
CARMEN | Frasquita |
DALIBOR | Jitka, selské děvče |
HOFFMANNOVY POVÍDKY | Giulietta |
HUBIČKA | Barča, děvečka u Palouckých |
LIBUŠE | Čtyři ženci |
PIKOVÁ DÁMA | Máša |
PRODANÁ NEVĚSTA | Esmeralda |
BOHÉMA | Musette |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Vlčenka |
LIBUŠE | Čtyři ženci |
PIKOVÁ DÁMA | Máša |
SMRT KMOTŘIČKA | Vrchní sestra |
ŠELMA SEDLÁK | Bětuška |
BOHÉMA | Musette |
LIBUŠE | Čtyři ženci |
LIŠKA BYSTROUŠKA (PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY) | Lišák |
MALÍŘSKÝ NÁPAD | Dceruška správcova |
PRODANÁ NEVĚSTA | Esmeralda |
HALKA | Žofka |
HUBIČKA | Barča, děvečka u Palouckých |
BOCCACCIO | Fiametta, jejich schovanka |
CARMEN | Frasquita |
LA TRAVIATA | Violetta Valéry |
MAŠKARNÍ PLES | Oskar, páže |
MLADÁ GARDA | Ljuba Ševcovová |
PSOHLAVCI | Kateřina, rozená z Lobkovic, jeho choť |
RUSALKA | První žínka Kuchtík |
ŽENY JSOU ŽENY (COSI FAN TUTTE) | Despina |
CARMEN | Frasquita |
ČERT A KÁČA | Dvorní dáma |
BOHÉMA | Musette |
CARMEN | Frasquita |
JEJÍ PASTORKYŇA | Barena, služka ze mlýna |
LIBUŠE | Čtyři ženci (za scénou) |
MADAME BUTTERFLY | Kate Pinkertonová |
RUSALKA | Kuchtík |
JEJÍ PASTORKYŇA | Barena, služka ze mlýna |
KRÁL TULÁKŮ | Kateřina de Vaucelles |
MADAME BUTTERFLY | Kate Pinkertonová |
RUSALKA | Kuchtík |
ZVÍKOVSKÝ RARÁŠEK | Petr, jejich syn |
ŽEBRAVÝ STUDENT | Laura, její dcera |
ČERT A KÁČA | Dvorní dáma |
DVĚ VDOVY | Karolina |
LIBUŠE | Čtyři ženci (za scénou) |
MADAME BUTTERFLY | Kate Pinkertonová |
PRODANÁ NEVĚSTA | Mařenka, jejich dcera |
PSOHLAVCI | Ženský hlas za scénou Hančí, jeho žena |
RUSALKA | Kuchtík |
SEDLÁK KAVALÍR | Lola, jeho žena |
ČERT A KÁČA | Dvorní dáma |
DVĚ VDOVY | Karolina |
LIBUŠE | Čtyři ženci (za scénou) |
PSOHLAVCI | Ženský hlas za scénou |
WERTHER | Žofie, její sestra |
LIBUŠE | Čtyři ženci (za scénou) |
Fotografie - Sezóna:
Marie Burešová (Žínky), Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Žínky), Dagmar Průšová (Žínky)
Foto: František Krasl
Helena Zemanová (dříve Menzlová) (Chůva), Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Xenie (jeho děti))
Foto: František Krasl
Scéna Wieslaw Lange
Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Violetta Valéry), Alice Spohrová (Flora Bervoix), Lubomír Procházka (Gaston, markýz de Létorieres), Jiří Pavlíček (Alfréd Germont), Rudolf Kasl (Jiří Germont, jeho otec), Dalibor Jedlička (Baron Douphal), Miloslav Nekvasil (Markýz d´Aubigny), Richard Novák (Doktor Grenville)
Foto: František Krasl
Scéna Wieslaw Lange
Richard Novák (Doktor Grenville), Ema Figurová (Annina, Violettina služka), Rudolf Kasl (Jiří Germont, jeho otec), Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Violetta Valéry), Jiří Pavlíček (Alfréd Germont)
Foto: František Krasl
Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Violetta Valéry), Jiří Pavlíček (Alfréd Germont)
Foto: František Krasl
Jiří Pavlíček (Alfréd Germont), Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Violetta Valéry), Rudolf Kasl (Jiří Germont, jeho otec)
Foto: František Krasl
Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Violetta Valéry), Jiří Pavlíček (Alfréd Germont)
Foto: František Krasl
Jiří Herold (Mefisto), Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Siebel)
Foto: František Krasl
Dalibor Jedlička (Mefisto), Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Siebel)
Foto: František Krasl
Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Gilda, jeho dcera), Slawomir Zerdzicki (Vévoda z Mantovy)
Foto: František Krasl
Slawomir Zerdzicki (Vévoda z Mantovy), Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Gilda, jeho dcera)
Foto: František Krasl
Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Gilda, jeho dcera), Jan Hlavsa (Vévoda z Mantovy)
Foto: František Krasl
Jan Hlavsa (Vévoda z Mantovy), Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Gilda, jeho dcera)
Foto: František Krasl
Jan Hlavsa (Vévoda z Mantovy), Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Gilda, jeho dcera)
Foto: František Krasl
František Tröster, Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Lišák)
Foto: Jarmila Podbierová
Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Lišák), Věra Nováková (Liška)
Foto: Jarmila Podbierová
Věra Heroldová (dříve Kolářová) (Lišák)
Foto: Jarmila Podbierová