(28. 4. 1954 – 26. 5. 2024)
1984–1990 sólista opery SDO
1992–2009 šéf opery SDO, později NDM
1999–2009 ředitel NDM
Operní režisér a někdejší ředitel Národního divadla moravskoslezského se narodil v Ostravě, kde zahájil studium na gymnáziu, maturitu už skládal v Praze v roce 1973 a byl poté přijat na Pražskou konzervatoř – studoval zpěv u docenta Jindřicha Jindráka. Po roce přešel na Hudební fakultu Akademie múzických umění. Ještě během vysokoškolského studia absolvoval pěvecké kurzy u Ettora Campogallianiho a později u Pavla Lisiciana a kromě zpěvu se věnoval i studiu pedagogiky a psychologie. Studium ukončil v roce 1979.
Svou profesionální dráhu operního sólisty zahájil Luděk Golat v Hradci Králové. Po absolvování základní vojenské služby v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého v Praze přešel do Operního studia HAMU. Tam byl od roku 1981 řádným uměleckým aspirantem pro obor zpěv pod vedením Jindřicha Jindráka, aspiranturu ukončil v roce 1984, kdy nastoupil jako sólista opery tehdejšího Státního divadla v Ostravě. V Ostravě vytvořil řadu krásných basových rolí – Masetta v Donu Giovannim, Dulcamaru v Nápoji lásky, Skulu v Knížeti Igorovi, Bartola v Lazebníku sevillském, Purkrabího Filipa v Jakobínovi nebo Zunigu v Carmen. Po roce dostal nabídku ke spolupráci s Komorní operou v Praze, kde byl rok a půl sólistou.
Spolupracoval s ostravskou konzervatoří, působil jako odborný asistent katedry zpěvu brněnské JAMU a stále také jako sólista ostravské opery. V té době se již věnoval na pražské AMU studiu operní režie u Ladislava Štrose a filmové a televizní režie u Milana Macků. Na počátku 90. let spolupracoval jako pomocný režisér v pražském Národním divadle s režiséry Karlem Jernekem a Davidem Sulkinem.
V roce 1992 se do ostravského divadla vrátil a stal se šéfem opery Státního divadla v Ostravě (od 1995 Národního divadla moravskoslezského). Režíroval celou řadu úspěšných operních inscenací. Zmíníme alespoň tituly Pelléas et Mélisande (1998), Rigoletto (2003), Kouzelná flétna (2003), Macbeth (2004), Kolotoč (2008). Měl výrazný podíl na postupném otevření a transformaci operního souboru, kam v jeho éře přicházela řada špičkových sólistů i dalších umělců domácích, ale i ze zahraničí. Byl jedním z hlavních iniciátorů zrodu Mezinárodního festivalu Janáčkovy Hukvaldy, pro který s operním souborem nastudoval například inscenace Archa Noemova (1995), Eufrides před branami Tymén (1997), Midasovy oslí uši (1998) nebo Brundibár (2001). V době, kdy vedl soubor opery, bylo založeno také dětské Operní studio NDM.
V roce 1999 byl jmenován do funkce ředitele Národního divadla moravskoslezského. V této pozici pro něj byla největší výzvou rozsáhlá rekonstrukce Divadla Antonína Dvořáka, která probíhala v letech 1999–2000 a brzy následující stavba nové Provozní budovy za Divadlem Antonína Dvořáka (2000–2001).
Ani po odchodu z NDM v roce 2009 se opeře nevzdálil. Po celém světě režíroval desítky operních inscenací, někdy také v pozici producenta nebo účinkujícího.
Foto Tamara Černá – SofiG
Články z webu
Luděk Golat divadlem posedlý
(17. 6. 2024)
Luďku, vždy jsi uměl překvapit
(11. 6. 2024)
V 70 letech zemřel český zpěvák, jehož ikonický hlas se zapsal do povědomí celého národa
(2. 6. 2024)
Luděk Golat divadlem posedlý
(31. 5. 2024)
Zemřel operní režisér Luděk Golat
(28. 5. 2024)
Zemřel Luděk Golat, bývalý ředitel Národního divadla moravskoslezského
(28. 5. 2024)
Zemřel Luděk Golat
(27. 5. 2024)
Zemřel operní režisér Luděk Golat
(27. 5. 2024)
Luděk Golat: Srdcař a divadelník každým coulem
(27. 5. 2024)
Nečekaně zemřel Luděk Golat, bývalý ředitel NDM
(27. 5. 2024)
Luděk Golat (1954-2024)
(27. 5. 2024)
Zemřel operní pěvec Luděk Golat, deset let vedl NDM
(27. 5. 2024)
ZPRAVODAJ (06/2001)
(1. 6. 2001)
ZPRAVODAJ (05/1999)
(1. 5. 1999)
ZPRAVODAJ (10/1998)
(1. 10. 1998)
ZPRAVODAJ (08-09/1984)
(1. 8. 1984)
Inscenační tým - Sezóna:
COSI FAN TUTTE | Režijní koncepce |
FAUST / FAUST A MARKÉTKA | Režie |
IL SOFFIO DELLE FATE (DECH DOBRÝCH VÍL) | Režie |
KOUZELNÁ FLÉTNA | Režie |
RUSALKA | Režie |
COSI FAN TUTTE | Režijní koncepce |
FAUST / FAUST A MARKÉTKA | Režie |
IL SOFFIO DELLE FATE (DECH DOBRÝCH VÍL) | Režie |
JAKOBÍN | Režie |
KOLOTOČ | Režie |
KOUZELNÁ FLÉTNA | Režie |
LA LUPA / VLČICE | Režie |
RUSALKA | Režie |
COSI FAN TUTTE | Režijní koncepce |
JAKOBÍN | Režie |
KOLOTOČ | Režie |
KOUZELNÁ FLÉTNA | Režie |
LA LUPA / VLČICE | Režie |
RUSALKA | Režie |
COSI FAN TUTTE | Režijní koncepce |
JAKOBÍN | Režie |
KOUZELNÁ FLÉTNA | Režie |
L´ELISIR D´AMORE (Nápoj lásky) | Režie |
OPERA Z POUTI | Režie |
RUSALKA | Režie |
AITNA/ETNA | Režie |
COSI FAN TUTTE | Režijní koncepce |
KOUZELNÁ FLÉTNA | Režie |
L´ELISIR D´AMORE (Nápoj lásky) | Režie |
MACBETH | Režie |
MADAMA BUTTERFLY | Režie |
OLYMPIÁDA / L´OLIMPIADE | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
RUSALKA | Režie |
AITNA/ETNA | Režie |
KOUZELNÁ FLÉTNA | Režie |
L´ELISIR D´AMORE (Nápoj lásky) | Režie |
MACBETH | Režie |
MADAMA BUTTERFLY | Režie |
OLYMPIÁDA / L´OLIMPIADE | Režie |
OPERA Z POUTI | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
VTÁČNIK/PTÁČNÍK | Režie |
KOUZELNÁ FLÉTNA | Režie |
MADAMA BUTTERFLY | Režie |
OPERA Z POUTI | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
A KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRA (MODROVOUSŮV HRAD) | Režie |
CAVALLERIA RUSTICANA (SEDLÁK KAVALÍR) | Režie |
COPPÉLIA | Režijní spolupráce |
EVA /TIME OF DANCE 3/ | Režie |
GIOVANNA D´ARCO | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
VOJNA | Režie |
A KÉKSZAKÁLLÚ HERCEG VÁRA (MODROVOUSŮV HRAD) | Režie |
CAVALLERIA RUSTICANA (SEDLÁK KAVALÍR) | Režie |
COPPÉLIA | Režijní spolupráce |
EVA /TIME OF DANCE 3/ | Režie |
GIOVANNA D´ARCO | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
VOJNA | Režie |
COPPÉLIA | Režijní spolupráce |
GIOVANNA D´ARCO | Režie |
KNÍŽE IGOR | Režie |
VOJNA | Režie |
BRUNDIBÁR | Režie |
DVOŘÁKSTORY (ČÁST DRUHÁ) | Libreto |
DVOŘÁKSTORY (ČÁST PRVNÍ) | Režie |
GIOVANNA D´ARCO | Režie |
POČÁTEK ROMÁNU | Režie |
BASTIEN A BASTIENKA | Režie |
OGAŘI | Režie |
PAŘÍŽ HRAJE PRIM | Režie |
POČÁTEK ROMÁNU | Režie |
XERXES | Režie |
EUFRIDES PŘED BRANAMI TYMÉN | Režie |
MIDASOVY OSLÍ UŠI | Režie |
MOZART A SALIERI | Režie |
OBERON | Režie |
OGAŘI | Režie |
PELLÉAS ET MÉLISANDE | Režie |
XERXES | Režie |
MIDASOVY OSLÍ UŠI | Režie |
PELLÉAS ET MÉLISANDE | Režie |
EUFRIDES PŘED BRANAMI TYMÉN | Režie |
VAMPÝR | Režie |
LANCELOT | Režie |
Obsazení - Sezóna:
ARIADNE AUF NAXOS (ARIADNA NA NAXU) | Jourdain, ředitel |
ARIADNE AUF NAXOS (ARIADNA NA NAXU) | Jourdain, ředitel |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Doktor Bartolo |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Doktor Bartolo |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Doktor Bartolo |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Doktor Bartolo |
NABUCCO | Velekněz |
DALIBOR | Soudce |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Doktor Bartolo |
NABUCCO | Velekněz |
PRODANÁ NEVĚSTA | Mícha |
VOJÁK A TANEČNICE | Šimon |
ZLATO RÝNA | Fafner |
CARMEN | Zuniga |
DALIBOR | Soudce |
IFIGENIE NA TAURIDĚ | Strážce |
JAKOBÍN | Filip, purkrabí |
LA TRAVIATA | Markýz d´Aubigny |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Doktor Bartolo |
MAŠKARNÍ PLES | Hrabě Samuel Horn |
NABUCCO | Velekněz |
PRODANÁ NEVĚSTA | Mícha Indián |
TOSCA | Žalářník |
TURANDOT | Mandarin |
DALIBOR | Soudce |
IFIGENIE NA TAURIDĚ | Strážce |
LA TRAVIATA | Markýz d´Aubigny |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Doktor Bartolo |
MAŠKARNÍ PLES | Hrabě Samuel Horn |
NÁPOJ LÁSKY | Dulcamara |
PRODANÁ NEVĚSTA | Mícha Indián |
TOSCA | Žalářník |
TURANDOT | Mandarin |
CAR A TESAŘ | Admirál Lefort |
DALIBOR | Soudce |
KNÍŽE IGOR | Skula |
LA TRAVIATA | Markýz d´Aubigny |
MACBETH | Sluha První vrah |
NÁPOJ LÁSKY | Dulcamara |
PRODANÁ NEVĚSTA | Mícha Indián |
TOSCA | Žalářník |
DALIBOR | Soudce |
NÁPOJ LÁSKY | Dulcamara |
TOSCA | Žalářník |
DALIBOR | Soudce |
DON GIOVANNI ANEB POTRESTANÝ PROSTOPÁŠNÍK | Masetto, sedlák |
MIGNON | Jarno |
PRODANÁ NEVĚSTA | Indián, komediant |
TOSCA | Žalářník |
DALIBOR | Soudce |
PRODANÁ NEVĚSTA | Indián, komediant |
TAJEMSTVÍ | Bonifác, vysoužilec, Kalinův výměnkář Duch frátera Barnabáše |
Fotografie - Sezóna:

Luděk Golat (Velekněz), Jaroslav Kosec (Nabucco), Zdena Vaníčková-Matoušková (Abigail)
Foto: Josef Hradil
Luděk Golat (Doktor Bartolo), Petr Miller (Hrabě Almaviva), Eva Dřízgová-Jirušová (Rosina)
Foto: Josef Hradil