SPOLUPRÁCE S GALERIÍ VÝTVARNÉHO UMĚNÍ V OSTRAVĚ
OPERA / 17.10.2019
Opera NDM v této sezóně připravuje premiérové programy a plakáty v nové úpravě, s cílem prezentovat významná díla ze sbírek Galerie výtvarného umění v Ostravě. Spolupráci zahajuje inscenace Dvořákovy RUSALKY.
 
Ostravská Galerie výtvarného umění (GVUO) patří spolu s NDM k nejvýznamnějším kulturním institucím Moravskoslezského kraje. Jde o největší sbírkotvornou galerii v kraji. Sbírky GVUO, jež kvalitou stojí na předních místech v České republice, se stále rozšiřují. V tuto chvíli už zahrnují přes 23 000 uměleckých předmětů. Výstavy a akce pořádané touto institucí ročně navštěvuje přes 100 000 milovníků umění.
 
 
Jaroslav Špillar: Večerní mlhy, (po 1890), olej, plátno, 62,5 x 102 cm,
Galerie výtvarného umění v Ostravě, O 6
 
Jedná se o žánrovou malbu, kde se pojí romantismus s realistickými prvky a snahou zachytit i to, co nelze vysvětlit racionálně. Lyrické pojetí a senzuální malba se prolíná s odrazem dobového výtvarného symbolismu především v plošné dekorativní linii a práci se světlem. Protiklad ideální říše umění, jeho tradic a moderní civilizace byl jedním z témat, rozdělujících uměleckou scénu přelomu devatenáctého a dvacátého století. Tématem, které výrazně ovlivnily protichůdné tendence, se stala krajinomalba. V obraze Večerní mlhy se spojují romantické a realistické vlivy s psychologizací přírody jako podobenstvím společenského bytí člověka. Rybniční krajina je zachycena při západu slunce s padající mlhou, která se mění v siluety víl. Zjitřená fantazie vyvolává optický klam. Prolnutí romantické malebnosti s jednoduchostí realistických prvků klade důraz na náladu krajiny. Nálada se stala ikonickým prvkem umění; významnou měrou k tomuto výkladu přispěla stať Aloise Riegla Nálada jako obsah moderního umění vydaná v roce 1899, v níž autor definoval existenciální pocity člověka konce 19. století.
Renata Skřebská
šéfkurátorka GVUO