VERDIHO NABUCCO SE VRACÍ V MIMOŘÁDNÉ PODOBĚ
OPERA / 11.9.2020
Současný ředitel NDM a režisér Jiří Nekvasil se rozhodl nastudovat ji jako repliku jevištní podoby prvního ostravského uvedení (1968) – podle režijního konceptu Miloslava Nekvasila na scéně Vladimíra Šrámka.
 
NABUCCO je starozákonní výpravný příběh a diváci myslím dobře znají hlavně slavný sbor Židů. Poprvé se dílo dostalo do Ostravy právě na konci 60. let 20. století, kdy se objevila nová notová edice a opera se rozletěla po celém světě i do tehdejšího Československa. V Ostravě se opera hrála celkem ve třech nastudováních. To poslední v režii Michaela Taranta bylo první v italském originále, premiéra byla v prosinci 1998 a dílo zůstalo na repertoáru celých 18 let,“ připomněl Jiří Nekvasil.
„Pojetí scénografa Vladimíra Šrámka a režiséra Miloslava Nekvasila z roku 1968 je nadčasové, vychází z hudby i z logiky libreta a bude nepochybně blízké i dnešnímu divákovi. Dlouholetá spolupráce obou osobností v angažmá (dříve) Státního divadla v Ostravě přinesla v letech 1960–1990 řadu výjimečných inscenací, které výrazně formovaly inscenační styl ostravské opery. Mnohé z nich jsou svou nadčasovostí a způsobem divadelního myšlení velkou inspirací i dnes,“ řekl Jiří Nekvasil.
„V realizaci scénografie, v prostorovém řešení situací a v základu režijní koncepce jsme se chovali s velkým respektem k původní podobě, ale rozhodli jsme se vytvořit zcela novou kostýmní výpravu. Autorkou kostýmů v roce 1968 byla Bedřiška Ustohalová. Kostýmy nyní navrhla Marta Roszkopfová. Náš pohled zachovává historizující ráz starozákonních romantických obrazů v originální koncepci. Vytvoření dnešní podoby inscenace není přesnou historickou rekonstrukcí, ale nadčasovým divadelním tvarem, který má sílu aktuálně rezonovat s divákem druhého desetiletí 21. století,“ rozvedl Jiří Nekvasil.
 
 
Verdiho dílo o čtyřech dějstvích na libreto Temistocla Solery mělo premiéru v italské La Scale v roce 1842, úspěch byl okamžitý a Verdi se právě NABUCCEM doslova katapultoval mezi italskou skladatelskou elitu. Přitom po neúspěchu předchozí opery byl Verdi rozhodnut s komponováním skončit a libreto inspirované starozákonním biblickým příběhem o králi Nabukadnesarovi mu bylo doslova vnuceno. V libretu Verdiho zaujal text „Va, pensiero, sull’ali dorate“ (Leť, myšlenko, na zlatých křídlech…) a inspiroval ho k vytvoření plamenné melodie pro sbor. Sbor Židů se stal už tehdy symbolem svobody a boje za osamostatnění Itálie z habsbursko-uherské nadvlády. Vášnivá hudba díla, pojednávajícího o osvobození Židů z babylonského zajetí, se zcela trefila do nálad obyvatel tehdejší Itálie. Slavný sbor se ale stal „hymnou svobody“ napříč Evropou. Také u ostravské inscenace z roku 1968 fungoval jako projev protestu proti nástupu normalizace po srpnu 1968 – opera v režii Miloslava Nekvasila, na Šrámkově scéně a v hudebním nastudování Bohumila Janečka měla desítky repríz a v divadle bylo stále plno. S argumentem, že se do divadla na operu stahují „protistátní živlové“ ji tehdejší ředitel v roce 1973 zakázal hrát.
 
 
Za dirigentským pultem v Divadle Antonína Dvořáka nově stane Adam Sedlický. V roli Nabucca, krále babylónského, se představí Martin Bárta a Aleš Jenis, v roli Abigail, jeho domnělé dcery, pak Maida Hundeling a Eliška Weissová. (šs)

Premiéry 12. září v 18.30 hodin a 13. září 2020 v 16.00 hodin v Divadle Antonína Dvořáka
 
Premiéra NABUCCA spadá svým datem do podzimní „smršti premiér“, a proto se i na tento divácky oblíbený titul vztahuje zvýhodnění/BONUS -40 % na všechna představení NDM v září a říjnu 2020. Kód pro uplatnění bonusu při nákupu on-line je 09102020. Budeme se na Vás těšit!