OHLÉDNUTÍ ZA PREMIÉROU INSCENACE NABUCCO
OPERA / 14.9.2020
„Ostravská operní novinka NABUCCO vyzdvihuje ducha svobody a úctu k odkazu předků,“ uvádí v recenzi pro Ostravan.cz Milan Bátor. Přečtěte si recenzi na první premiéru v NDM ►
 
V sobotu 12. září zažilo Národní divadlo moravskoslezské nevšední premiéru. Opera NABUCCO italského skladatele Giuseppe Verdiho byla nově uvedena jako replika inscenace prvního ostravského nastudování z roku 1968. Režii tehdy měl Miloslav Nekvasil a scénu Vladimír Šrámek. Dějiny rotují v kruhu, neboť novou inscenaci režijně vede syn pana Nekvasila, dlouholetý současný ředitel NDM Jiří Nekvasil. Ten oživil scénu Vladimíra Šrámka, naopak nové kostýmy připravila Marta Roszkopfová. (...)
Scénografické pojetí Vladimíra Šrámka patří k vrcholům tohoto tvůrce. Asketicky čistý prostor je vymezen dvěma monumentálními schodišti na točně, která umožňuje změnu prostředí a významně ovlivňuje dynamiku scény. Jediným dalším doplňkem je monumentální měděné slunce, zavěšené na pravé straně jeviště. (...) V jednoduchosti je ovšem v tomto konkrétním případě síla. Podobně bedlivě se přidržela staronová ostravská inscenace režijních poznámek Miloslava Nekvasila, který si psal zevrubné režijní knihy. (...)
 
 
Sobotní premiéra se nesla ve znamení pozoruhodných sólových výkonů. Největší pozornost si získala Maida Hundeling v roli Abigail. Její soprán zvládl veškerá úskalí partu obdivuhodně. (...) Propojení výrazného pěveckého pojetí s hereckou akcí bylo v rovněž velmi působivé. Od temně „fašistické“ femme fatale až po zbídačelou bytost toužící po smíření sopranistka ve všech polohách excelovala. Famóznímu výkonu Hundeling se blížila i Alžběta Vomáčková jako Fenena. Její mezzosoprán zaujal osobitou a ušlechtilou barvou s bohatou dynamickou a výrazovou škálou. (...) Mezi mužskými protagonisty zaujal publikum nejvíc Nabucco Martina Bárty. Jeho charakteristická hlasová barva i fyziognomie báječně vyhovovaly sveřepé i autoritativní postavě babylónského krále. Bárta však herecky zdařile vystihnul i klíčovou proměnu v šíleného, roztřeseného starce, který je zmatený a neví, co se s ním děje. (...)
 
 
Hudební nastudování Adama Sedlického vynikalo přesností a brilancí. Od úvodní instrumentální předehry bylo zřejmé, že tento mladý dirigent nad partiturou přemýšlel a zvolil koncepci, která byla posluchačsky atraktivní. (...) Sbormistr Jurij Galatenko připravil opět sluchový zážitek, který se dá označit jako fenomenální. Soustředěný výkon sboru se opíral o nádherně zvlněnou dynamiku s bezvadným prokreslením všech hlasových skupin. (...)
Staronové nastudování legendárního díla mělo dojemný závěr. To když byl během děkovačky vyvolán stařičký pan Miloslav Nekvasil, který seděl s manželkou ve své lóži. Obecenstvo jednomyslně vstalo a vzdalo hold tomuto znamenitému režisérovi i celému realizačnímu týmu.
Foto Martin Popelář
Za květiny děkujeme KLIA.cz