O PRÁZDNINÁCH DIVADLO NESPÍ NO.3: PROTIPOŽÁRNÍ NÁSTŘIKY OŠACENÍ JEVIŠTĚ
14.7.2024V dalším pokračování seriálu o nevšedních činnostech v prostorách našich divadel se budeme věnovat protipožární prevenci – divadla bohužel dobře hoří...

Důmyslný systém sprinklerů (hasicího systému) ochraňuje zejména prostor jeviště, který má v podstatě tvar velkého komína, což případný požár značně urychluje. Jeviště je navíc plné hořlavých předmětů. Největší „hořlavinou" je pak ošacení jeviště, tedy ono černé sametové vykrytí, kterým maskujeme zákulisí tak, aby divák viděl jen to, co si přeje inscenační tým. Ošacení se skládá z mnoha rozměrných opon, šál a sufit (široká a relativně nízká oponka zakrývající technologie zavěšené v provazišti). Například šály v Divadle Jiřího Myrona jsou dlouhé až 14 metrů (při šířce necelé 3 metry). Horizont, čili černá opona vykrývající zadní část jeviště, pak má rozměr 9 a půl metrů na šířku a 14 metrů na výšku – nejsou to žádní drobečci! A dnes se můžete podívat, jak probíhají protipožární nástřiky těchto tkanin.
Na výše umístěných fotkách si můžete všimnout, že samotnému nástřiku předbíhá zakrytí podlahy. To, co prospívá tkaninám, pro změnu nesvědčí výdřevě podlahy (pozorný čtenář již z minulého dílu ví, že výdřeva je dřevěná výplň jevištní podlahy). Do tahů jsou postupně zavěšovány jednotlivé komponenty ošacení a dochází ke křížovému nástřiku. Výhodou nástřiku je i to, že se obnoví barva a lesk sametu. Na prostředním snímku v první řadě fotografií si můžete všimnout bílých fleků – nemusíte se bát, nic se nezkazilo! Jedná se o testovací nástřik, bíle fleky po realizaci finálního nástřiku zcela vymizí. Hned na vedlejší fotografii již můžete vidět čerstvě ošetřenou tkaninu. Ještě musí zaschnout...
Nedílnou součástí těchto prací je i administrativa. Každá protipožárně ošetřená tkanina musí dostat štítek s označením o ošetření – datum provedení a kontroly, označení přípravku, kterým byla tkanina ošetřena. Zároveň musí být vystaven protokol pro státní dozor, který může vystavit pouze odborně způsobilá firma. Proto nemůžou nástřiky provádět pracovníci divadla. V protokolu lze také dohledat vše o použitém prostředku. U nás používáme látku s příznačným jménem – FLORIAN. Tyto nástřiky je nutné opakovat co dva roky, popřípadě poté, co by byla tkanina zasažena vodou, která protipožární ochranu degraduje a zvyšuje hořlavost tkaniny.
Nyní si odskočíme do Divadla Antonína Dvořáka. Tady je totiž situace trošku jiná. Ošacení jeviště Divadla Antonína Dvořáka prošlo v roce 2023 kompletní obměnou, kdy byl použit zcela nový materiál, který protipožární nástřik již nepotřebuje. Díky prozíravosti našeho zřizovatele jsme mohli pořídit materiál sice dražší, za to ušetříme na realizaci nástřiků. Nicméně požáru se nebojíme jen na jevišti! V jiných provozních místnostech, jako jsou baletní sály, zkušebny, či nahrávací studio, máme ošacení o něco starší, takže musíme provést nástřiky i zde. Na výše umístěných fotografiích se připravuje ošacení z velké zkušebny.
V dalším díle se, mimo jiné, podíváme na tovární servis ROBE lighting – jednoho z největších světových výrobců scénických svítidel. Máme tu výsadu využívat jejich výrobky a zároveň je přímo v továrně servisovat.
Foto Divadla Jiřího Myrona po požáru: archiv NDM