JAK TĚŽKO SE DNES STRAŠÍ PROZRADÍ DIVÁKŮM STRAŠIDLO SATALICKÉ
OPERA / 26.2.2022
Soubor opery zve diváky na úspěšnou inscenaci v režii Ondřeje Havelky BÍLÝ PÁN aneb TĚŽKO SE DNES DUCHŮM STRAŠÍ, kterou uvedeme 2. a 11. března v Divadle Antonína Dvořáka.
 
"Je to ojedinělé dílo, které se pohybuje kdesi mezi operou, muzikálem, operetou a melodramem, s mluvenými dialogy i pasážemi přesně synchronizovanými s hudbou, v jehož hudebním jazyce se slévá velmi mnoho vlivů a odkazů. K charakteristice jednotlivých postav a prostředí Křička střídá různé žánry, od romantické opery ve stylu Verdiho, Čajkovského či Smetany přes operetu, lidovou píseň, dechovku až po nepominutelný vliv amerického jazzu, který okouzlil Evropu ve dvacátých letech dvacátého století. K nám se ale dostával jen velmi pozvolna, takže bych v případě Křičkovy opery mluvil spíš o americké taneční hudbě než o jazzu, nicméně v ní najdeme stylizovaný foxtrot, onestep, charleston či black bottom. Právě hudební kontrasty jsou na opeře půvabné a vtipné, takže zaujme i diváka, který by třeba na klasickou operu nikdy nepřišel.
 
Foto Martin Popelář
(...) Libreto vzniklo podle satirické povídky Oscara Wildea Strašidlo cantervillské, v níž jde o prodej zámku lorda Cantervilla se starobylým strašidlem americkému vyslanci Hiramovi B. Otisovi a jeho rodině. Libreto Křičkovy opery ale přesunulo příběh z viktoriánské Anglie na zámek Satalice, což je obec u Prahy, kde mimochodem žádný zámek není. Vznikl příběh, v němž se střetává americká pragmatická a materialistická civilizace s českým, trochu zaostalým venkovem, avšak upřímného srdce. Ladění příběhu připomíná atmosféru meziválečných filmů pro pamětníky, což je, jak doufám, i atmosféra, kterou navozuje naše inscenace a jež je daná jistou naivitou libreta. A protože Křičkova opera na rozdíl od Wildea akcentuje i milostné vzplanutí hraběte Jiřího ze Satalic k Elinor, dceři amerického vyslance Mr. Hollywooda, je zaděláno i na šťastný konec. Vše se nese v lehké nadsázce, protože český smysl pro humor je svou ironií blízký britskému."
Ondřej Havelka, režisér inscenace
(HRDINOVÁ, Radmila. Právo, 27. 1. 2022, s.19.)
 
Foto Martin Popelář
Nenechte si ujít půvabnou komickou operu! Nejbližší termíny uvedeme 2. a 11. března od 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka. Srdečně zveme!