MIMOŘÁDNÝ ÚSPĚCH DIRIGENTA JIŘÍHO HABARTA! GRATULUJEME!
OPERA / 28.3.2023
Mladý český dirigent Jiří Habart exceloval na světové dirigentské soutěži Donatella Flick Conducting Competition v Londýně. Rodák z Frýdku-Místku a dirigent operního souboru Národního divadla moravskoslezského prošel náročnou soutěží až do finále a stal se jedním ze tří nejlepších uchazečů o titul!
 
S hudbou se nebojuje, ale pracuje – rozhovor Milana Bátora s dirigentem Jiřím Habartem:
 
Milan Bátor: Z Frýdku-Místku je nedaleko do Ostravy, kde vás můžeme vídat v opeře Národního divadla moravskoslezského. Ostravská opera je považována za jednu z nejprestižnějších operních scén v České republice. Jaké zkušenosti jste tam nasbíral?
Jiří Habart: Obrovské. Začínal jsem v NDM s balety jako Don Quijotte nebo Nebezpečné známosti, pak nás všechny zastavilo pandemické opatření a vzalo nám drahocenné dva roky života a získávání praxe. Po opětovném návratu k normálu jsem záhy zažil první nepřerušenou sezónu plnou oper a baletů. Musím upřímně říci, a nikdy tomu nebude jinak, že za vše, co teď umím, vděčím opernímu souboru a orchestru Národního divadla moravskoslezského se kterým mám to štěstí získávat praxi nad nádhernými tituly světového repertoáru.
 
Jiří Habart na první a druhé fotografii při zkoušce s London Symphony Orchestra, na třetím snímku tři finalisté dirigentské soutěže v Londýně: Nicolò Foron (vítěz soutěže), Jakub Przybycien, Jiří Habart. Foto Victoria Bevan.

Milan Bátor: Jak náročné bylo probojovat se do finále a co všechno jste pro to musel učinit?
Jiří Habart: Probojovat se do finále tak těžké nebylo. Za prvé jsem tam určitě nejel nikterak bojovat. S hudbou se nebojuje, ale pracuje. Vůbec jsem neřešil ani neposlouchal výkony ostatních uchazečů. Vždy jsem přišel, odvedl práci, jak jsem nejlépe uměl, pracoval s orchestrem na interpretaci, kde bylo potřeba a po patnácti minutách zase odešel. Večer bylo vyhodnocení, kterých deset soutěžících půjde do druhého kola a mé jméno se ocitlo mezi nimi. Druhé kolo obsahovalo ranní a odpolední frekvenci. Ráno každý dělal 15 minut instrumentální doprovod (Šostakovičův violoncellový koncert nebo Mozartův klarinetový koncert) a odpoledne po dobu stejného času soudobé dílo členky poroty Sally Beamish. Musím říci, že jsem si to velmi užíval. Žádná tréma nebyla, což mě samotného překvapilo. Večer opět vyhlášení, tentokrát třech finalistů, a já opět mezi nimi, což mne opravdu udivilo. Šel jsem do soutěže s čistou myslí a mottem, nechť se stane, co se stát má.
 
Dnes večer bude Jiří Habart řídit orchestr opery NDM při představení opery Julese Masseneta MANON. Zveme!