OSTRAVSKÁ DERNIÉRA OPERY BRANIBOŘI V ČECHÁCH
OPERA / 27.11.2024Opera Národního divadla moravskoslezského uvede naposledy před ostravským publikem BRANIBORY V ČECHÁCH Bedřicha Smetany. Ostravská derniéra se uskuteční 5. prosince v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka. Inscenaci pak ještě v lednu představí náš soubor v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni.
Premiéra původní inscenace se uskutečnila 9. června 2016 a premiéra obnoveného nastudování – věnovaného památce scénografa inscenace Petra Matáska – zazněla 22. února 2024. Inscenace se stala součástí březnového a květnového Smetanovského operního cyklu Ostrava 2024. Zpěvohru o třech jednáních z roku 1863 uvádíme v hudebním nastudování Jakuba Kleckera a režii Jiřího Nekvasila.
Ohlasy z médií:
„Přípravy Smetanovského operního cyklu 2024 dospěly uvedením obnovené premiéry Braniborů v Čechách 22. února 2024 na prknech Divadla Antonína Dvořáka do svého finále. Ostravské pojetí Braniborů v Čechách navázalo na tradicionalistický styl, ctící odkaz skladatele, v němž moravskoslezská opera inscenuje celou smetanovskou řadu. (...) Přestože opera Braniboři v Čechách patří k nejsporadičtěji uváděným skladatelovým operám, každá její melodie oživuje v posluchačích fakt, že jí Smetana položil základní kámen moderní české národní hudby. Národnímu divadlu moravskoslezskému proto patří velký dík, že jeho vklad do české hudební kultury ctí a jeho odkaz připomíná nejen celým Smetanovským operním cyklem, ale každou inscenací, kterou mu věnuje." Blanka Hrubá (operaplus.cz, 24. 2. 2024).
„Představení Braniborů v Čechách bylo strhující. Dirigent Jakub Klecker vedl inscenaci energickými tempy a bylo znát, že inscenace má čerstvě po obnovené premiéře a všechno dokonale šlape. Nejvíc jsem si liboval ve výborné artikulaci všech, to je podle mého základ smetanovské pěvecké interpretace. Dominovaly mužské hlasy, Luciano Mastro coby divý prudký poběhlík Jíra, Martin Gurbaľ jímavě podal modlitbu Kmeta, a ještě musím zmínit Pavla Divína za pěkné provedení Jana Tausendmarka. Ženám vévodila Veronika Rovná jako Ludiše, mimochodem smetanovský cyklus bude trochu jejím festivalem. Ale v obsazení nebyla chyba! Branibory především zdobí perfektně připravený sbor, jeho pasáže patřily k vrcholům představení. A také orchestr hrál báječně, zvládal s přehledem místy ostrá tempa." Josef Herman (divadelni-noviny.cz, 6. 3. 2024).
„Režisér Nekvasil využil historické pozadí a strukturu opery po vzoru francouzské Grand Opéra, včetně baletu a velkých sborových scén. (...) Mohl se přitom spolehnout na svůj divadelní sbor, který je dvojnásob působivý z hlediska choreografie a nastudování (sbormistr Jurij Galatenko). (...) Dirigent Jakub Klecker dával Smetanovi štíhlý, průzračný zvuk s malým vibratem ve smyčcích, akusticky nesl zpěváky na rukou, přivedl svůj orchestr k nejlepšímu výkonu ze všech tří navštívených večerů a spolu s publikem si mohl vychutnat i fantastické sólo hoboje." Stephan Knies. (DAS OPERNGLAS, April 2024).