
Za svou dosavadní uměleckou kariéru realizoval kolem stovky operních a činoherních inscenací, nejprve zejména pro Operu Furore (Faust, Houslema do železa, Andy Warhol, Golem – extáze expresionismu), Operu Mozart (The Best of Mozart, Figaro? Figaro!, Play Magic Flute, Don Juan Bastien). V letech 1992–1998 během letních stagion Opery Mozart v pražském Stavovském divadle realizoval mozartovský cyklus (Kouzelná flétna, Così fan tutte, La clemenza di Tito, Figarova svatba, Don Giovanni). Ve Státní opeře Praha inscenoval v letech 1999–2002 světové premiéry oper Bubu z Montparnassu (E. F. Burian), Faidra (E. Viklický) a Circus Terra (T. Madsen). Dále českou premiéru opery Utahování šroubu (B. Britten), Es war einmal (A. Zemlinsky) a operu Polský žid (K. Weis). V Národním divadle nastudoval v roce 1997 večer soudobých oper Zpráva pro akademii (J. Klusák) a Muž, který si spletl svou ženu s kloboukem (M. Nyman). Zprávu pro akademii v roce 2002 doplnil Bertram a Mescalinda, další Klusákova opera. K dalším režiím Jiřího Nekvasila v Národním divadle patří od roku 2003 minimalistická opera Johna Adamse Smrt Klinghoffera, Janáčkovy Výlety páně Broučkovy a Její pastorkyňa, Smetanova Prodaná nevěsta a Tajemství, Řecké pašije Bohuslava Martinů, Antigona Josefa Myslivečka, obnovená inscenace Mozartova Dona Giovanniho, scénické provedení Verdiho Requiem, Cileova Adriana Lecouvreur a Pucciniho Děvče ze Západu.
Jeho tvorba zahrnuje i práci v činohře, loutkovém divadle, pracoval na řadě mezižánrových projektů a režijním nastudováním rockové opery Tima Rice a Andrewa Lloyda Webbera Jesus Christ Superstar na jaře 2016 se souborem opereta/muzikál NDM vstoupil úspěšně i na pole tohoto žánru. V centru jeho pozornosti se nacházejí zejména operní díla 20. století, nová tvorba a česká opera. Řadu oper nastudoval ve světových, národních či novodobých premiérách.
Je spoluautorem a zároveň režisérem opery-procesu Zítra se bude..., kterou napsal spolu s Alešem Březinou pro pěvkyni Soňu Červenou (2007) a která byla uvedena na scéně Divadla Kolowrat v dubnu 2008. Tato inscenace byla v anketě Divadelních novin a Cen Alfréda Radoka vyhodnocena jako Operní inscenace roku 2008. Za libreto získal Jiří Nekvasil spolu s Alešem Březinou Cenu Sazky a Divadelních novin.
Jiří Nekvasil působí jako režisér také v zahraničí. V Německu inscenoval německou premiéru poslední opery E. W. Korngolda Kathrin, Klusákovu Zprávu pro akademii, Příhody lišky Bystroušky L. Janáčka (Trier), Dona Giovanniho G. Gazzanigy (Hamburg), Cileovu Adrianu Lecouvreur (Erfurt), Wagnerova Bludného Holanďana a Čajkovského Evžena Oněgina (Regensburg), Myslivečkovu Antigonu (Rheinsberg), Martinů Tři přání (Rostock), v Argentině jihoamerickou premiéru Příhod lišky Bystroušky (Teatro Colón v Buenos Aires), ve Francii francouzskou premiéru opery M. Gurlitta Vojáci (Nantes), v USA režíroval Verdiho Nabucca, v Lotyšsku Brittenovu operu Utahování šroubu (rovněž v estonském Talinnu) a Janáčkovu Její pastorkyňu (Riga). Posledně jmenovanou operu nastudoval též v irském Dublinu; v Norsku uvedl operu Circus Terra T. Madsena (Oslo), na Slovensku Rusalku (Bratislava) a ve Finsku scénické provedení Verdiho Requiem (Tampere).
Z úspěšných divadelních inscenací z poslední doby je možno zmínit opery Juliette (Bohuslav Martinů) a Madama Butterfly (Giacomo Puccini) – obě v ND Brno (2009), Don Quichotte (Jules Massenet) – Státní opera Praha (2010), Tři Pintové (G. Mahler – C. M. von Weber) – Státní opera Praha 2011, v činohře pak Perikles (Shakespeare) – Klicperovo divadlo v Hradci Králové (2008), Hra snů (Strindberg) – Komorní scéna Aréna v Ostravě (2009).
Vedle práce v divadle spolupracuje Jiří Nekvasil jako režisér téměř 20 let také s Českou televizí, podílí se především na tvorbě hudebních pořadů (přes 130 režií). Je autorem řady dokumentárních filmů, například: Alois Hába, Opera podle Josefa Berga, Operní mág Václav Kašlík, dva filmy věnované Bohuslavu Martinů Návrat z exilu, Bohuslav Martinů a Amerika a hudební film věnovaný Ervinu Schulhoffovi Zuby mi cvakají v rytmu shimmy. Z poslední doby je to pak sedmidílný seriál Krajan G. M. (Zdeněk Mahler vypráví o Gustavu Mahlerovi). Pro Českou televizi natočil i několik oper, a to nejen záznamy vlastních operních inscenací (Golem, Bubu z Montparnassu, Es war einmal, Polský žid, Tajemství), ale zejména originální televizní filmy: Ivan Kurz – Večerní shromáždění, Josef Berg – Odysseův návrat, Evropská turistika. K nejpozoruhodnějším pak patří televizněfilmová zpracování děl Bohuslava Martinů – mechanického baletu Podivuhodný let a oper Slzy nože a Hlas lesa. Filmy Podivuhodný let a Slzy nože byly oceněny na mezinárodním televizním festivalu Zlatá Praha 1999 Zlatým křišťálem a v roce 1999 na Festivalu Screening Stage Arts Prize hlavní cenou Grand Prix a cenou za Nejoriginálnější způsob režie. Na Zlaté Praze 2018 byla oceněna i Nekvasilova nejnovější filmová opera Čím lidé žijí.
Na konci roku 2014 udělila Nadace Bohuslava Martinů Jiřímu Nekvasilovi Medaili Bohuslava Martinů za mimořádné zásluhy o propagaci díla našeho skladatele. V květnu 2016 jej ocenila Společnost pro vědy a umění za propagaci české vědy a kultury v zahraničí.
(operaplus.cz, 15. 3. 2018)
(rozhlas.cz, Telefonotéka, 22. 12. 2015)
(Český rozhlas Regina, 7. 11. 2015)
Články z webu
Hrátky s Trumpem na Ostravských dnech
(3. 9. 2023)
Ředitel NDM Jiří Nekvasil: Smetanovský cyklus k nám může přitáhnout nové diváky. Věříme, že i ze zahraničí
(16. 8. 2023)
Tannhäuser On The Road
(16. 5. 2023)
Ostravský Tannhäuser jako paralela s Wagnerem
(4. 5. 2023)
Wagnerův Tannhäuser v Ostravě propojuje soupeřící principy dobra a zla v opulentním provedení
(29. 4. 2023)
Dvě barokní opery v jednom večeru: Nové inscenace mají nevyrovnané šance oslovit diváka
(10. 2. 2023)
Je dobré znát divadlo zevnitř, říká jeho ředitel Jiří Nekvasil
(8. 1. 2023)
Pořád jsme na cestě
(6. 1. 2023)
Žádná krize není navěky
(2. 1. 2023)
Vyvěste fangle! V Divadle 12 skládají krásnou a upřímnou poctu Suchému a Šlitrovi
(19. 12. 2022)
Za Prodanou nevěstou také do Ostravy
(19. 12. 2022)
Druhá premiéra Prodané nevěsty: Proč bychom se netěšili, když se hraje, zpívá a tančí s takovým gustem
(18. 12. 2022)
Prodaná nevěsta jako horký hit v opeře Národního divadla moravskoslezského
(17. 12. 2022)
První premiéra Prodané nevěsty ukázala, jak lze z klasického titulu šikovně odfouknout nánosy prachu
(16. 12. 2022)
Martinů i Smetana zkoušeli pro každou operu jiný terén. Skladatelů, kteří se nebojí kontrastů, si vážím, říká režisér a ředitel Jiří Nekvasil
(10. 12. 2022)
Groteskní ostravské Zásnuby Hanse Krásy
(21. 11. 2022)
Prométheus Luigiho Nona v Trojhalí: A žádný z bohů nebude moci tě o oheň ten už připravit
(1. 7. 2022)
Massenetova Manon v Ostravě byla správná volba
(9. 5. 2022)
Ostravská Manon je romantická i dravá, s francouzským espritem
(1. 5. 2022)
Ostravská Manon se řadí k zásadním divadelním počinům současnosti
(29. 4. 2022)
Operní panorama Heleny Havlíkové - Ostravské Zásnuby už nejen ve snu
(25. 2. 2022)
Ostravské Zásnuby ve snu
(24. 2. 2022)
Opera Zásnuby ve snu už není Musica non grata
(20. 2. 2022)
S operou Zásnuby ve snu Hanse Krásy si ostravské divadlo poradilo se ctí
(18. 2. 2022)
Akční Bledá a sošná Chata
(3. 12. 2021)
Jesus (jen) z první řady
(25. 11. 2021)
V Ostravě straší, ale nebojte se!
(3. 11. 2021)
Operní tsunami. Ředitel a režisér Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil rozlouskl tvrdý ořech
(2. 11. 2021)
Hubička v Ostravě je naivistická a prostonárodní
(27. 9. 2021)
Ostravská Hubička jako zážitek
(26. 9. 2021)
Inscenační tým - Sezóna:
HUBIČKA | Režie |
JESUS CHRIST SUPERSTAR | Režie |
MANON | Režie |
NABUCCO | Režie |
SVADBA (Svatba) | Režie |
TOSCA | Režie |
WEST SIDE STORY | Režie |
ZÁSNUBY VE SNU (Verlobung im Traum) | Režie |
10 LET MUZIKÁLU V OSTRAVĚ 2010-2020 | Umělecká supervize |
HUBIČKA | Režie |
LADY MACBETH MCENSKÉHO ÚJEZDU | Režie |
NABUCCO | Režie |
NO.50 (The Garden/Zahrada) | Režie |
SVADBA (Svatba) | Režie |
TOSCA | Režie |
JESUS CHRIST SUPERSTAR | Režie |
OSUD | Režie |
WEST SIDE STORY | Režie |
JESUS CHRIST SUPERSTAR | Režie |
L2: Brána života! | Režie |
LADY MACBETH MCENSKÉHO ÚJEZDU | Režie |
OSUD | Režie |
JESUS CHRIST SUPERSTAR | Režie |
L2: Brána života! | Režie |
LADY MACBETH MCENSKÉHO ÚJEZDU | Režie |
MAKE NO NOISE | Režie |
Master-Pieces / Mistrovská díla | Scénická realizace |
Přijď království Tvé | Režie |
Song Books | Scénická realizace |
ZNEUCTĚNÍ LUKRÉCIE | Režie |
BOUŘE | Režie |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Režie |
JESUS CHRIST SUPERSTAR | Režie |
L2: Brána života! | Režie |
TŘI PŘÁNÍ aneb VRTKAVOSTI ŽIVOTA | Režie |
ZNEUCTĚNÍ LUKRÉCIE | Režie |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Režie |
ČERTOVA STĚNA | Režie |
JESUS CHRIST SUPERSTAR | Režie |
L2: Brána života! | Režie |
Master-Pieces / Mistrovská díla | Scénická realizace |
OHNIVÝ ANDĚL | Režie |
Oresteia | Režie |
TŘI PŘÁNÍ aneb VRTKAVOSTI ŽIVOTA | Režie |
ČERTOVA STĚNA | Režie |
FILOKTÉTÉS | Režie |
KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
OHNIVÝ ANDĚL | Režie |
ČERTOVA STĚNA | Režie |
KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
LOHENGRIN | Scénická realizace |
MIRANDOLINA | Režie |
NO NO MIYA | Scénická realizace |
ARMIDA | Režie |
KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
ARMIDA | Režie |
CARDILLAC | Režie |
EVA A LILITH | Scénická realizace |
INFINITO NERO | Scénická realizace |
ŽIVOT PROSTOPÁŠNÍKA | Režie |
CARDILLAC | Režie |
WERTHER | Režie |
NAŠE MĚSTEČKO | Režie |
Obsazení - Sezóna:
PŘÍBĚH OPRAVDOVÉHO ČLOVĚKA | Sereňka, dítě |
PŘÍBĚH OPRAVDOVÉHO ČLOVĚKA | Sereňka, dítě |
NA STARÉM BĚLIDLE | Vilém, Proškovic dítě |
Fotografie - Sezóna:
Tomáš Savka (Jiří Suchý), Jakub Žídek (Jiří Šlitr), Jiří Nekvasil
Foto: Martin Popelář
Franziska Horák (Dívka), Jakub Žídek (Jiří Šlitr), Jiří Nekvasil, Tomáš Savka (Jiří Suchý)
Foto: Martin Popelář
Tomáš Savka (Jiří Suchý), Jiří Nekvasil, Jakub Žídek (Jiří Šlitr), Slavomír Chmiel
Foto: Martin Popelář
Tomáš Savka (Jiří Suchý), Jiří Nekvasil, Jakub Žídek (Jiří Šlitr), Jana Tomsová, Franziska Horák (Dívka)
Foto: Martin Popelář