GRATULUJEME OPERNÍMU SOUBORU K MIMOŘÁDNÉMU ÚSPĚCHU V PLZNI
OPERA / 14.1.2025
Operní soubor Národního divadla moravskoslezského uvedl ve dnech 4. až 6. ledna na půdě Divadla J. K. Tyla v Plzni pohostinské představení tří inscenací oper ze SMETANOVSKÉHO OPERNÍHO CYKLU 2024. V rámci přátelské výpomoci se souborným uvedením všech Smetanových oper plzeňskou scénou zazněly na prknech plzeňského Velkého divadla ve třech večerech opery BRANIBOŘI V ČECHÁCH, TAJEMSTVÍ a DVĚ VDOVY. Naše tři inscenace tím zároveň došly ke svým derniérám a nadšený potlesk plzeňského publika byl krásnou tečkou za jejich jevištním životem.
 
Na repertoáru opery NDM nadále zůstává PRODANÁ NEVĚSTA. Nejbližší představení uvedeme již v sobotu 18. ledna v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka. Zbývají poslední volná místa, avšak vstupenky si můžete také pořídit na další reprízu, která se uskuteční 7. února 2025. Další představení v této sezóně pak uvedeme 5. dubna a 4. května 2025. Na všechna představení této inscenace lze uplatnit rodinné vstupné. V příští sezóně se na repertoár souboru vrátí i Smetanova HUBIČKA.
 
Fotografie z hostování v Plzni, foto archiv NDM
OSTRAVÁCI ukázali PLZNI, jak se hraje a zpívá SMETANA: „Mimořádný úspěch hostujícího souboru Národního divadla moravskoslezského v Plzni, neobyčejně vřelé přijetí publikem a vysoká úroveň provedení – tak lze ve zkratce charakterizovat tři lednové večery v plzeňském Divadle J. K. Tyla. Začátek roku 2025 na operním jevišti Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni patřil hostujícímu souboru Národního divadla moravskoslezského. (...) Ostravská operní scéna přivezla do Plzně inscenaci Braniborů v Čechách, Tajemství a Dvou vdov. Tyto produkce přilákaly nejen místní publikum, ale také diváky z jiných částí republiky, a dokonce i ze zahraničí, kde je tradice uvádění Smetanových oper (snad s výjimkou Prodané nevěsty) velice skromná. Operní soubor Národního divadla moravskoslezského během všech tří večerů předvedl vynikající a vyrovnaný výkon ve všech složkách, který můžeme my, plzeňští diváci, těm ostravským jen závidět. Tím spíše, že ve všech třech případech šlo o derniéry, jejichž úroveň bývá v ČR většinou dost problematická. Na prvním místě chci zmínit špičkovou úroveň sboru NDM, který především ve velkých sborových scénách v Braniborech v Čechách zazářil v Plzni neslýchanou kvalitou a kompaktností zvuku, úderností a bohatou výrazovostí. Vedle vysoké úrovně hudební reprodukce členové sboru skvěle zvládali pohybovou stránku režie, a to i přesto, že např. v Tajemství bylo nutné vzhledem k prostorovým disproporcím Velkého divadla a Dvořákova divadla v Ostravě provést určité změny v aranžmá. Orchestr opery NDM řídil v průběhu prvních večerů dirigent Jakub Klecker (Braniboři a Tajemství) a Dvě vdovy šéfdirigent NDM Marek Šedivý. Z přístupu obou dirigentů bylo zjevné mimořádné zaujetí pro hru a smysl pro specifický styl jednotlivých partitur. Skvěle fungovala spolupráce obou maestrů s orchestrem, sólisty a sborem. Kdybych měl vyzdvihnout pro mě osobně nejsilnější hudební momenty, byly by to především strhující sborové scény v Braniborech v Čechách pod vedením J. Kleckera. Na opačném pólu pak stojí hluboká intimita orchestru, který citlivě doprovázel představitelku Anežky ve Dvou vdovách ve scéně ‚Odcházejí spolu – k radosti'." Václav Bečvář (operajournal.cz, 10. 1. 2025).