MONUMENTÁLNÍ ORATORIUM CHRISTUS POPRVÉ V OSTRAVĚ!
OPERA / 12.9.2025
Nenechte si ujít velkolepé Oratorium, které v Ostravě zazní vůbec poprvé! Unikátní Lisztovo dílo mapuje klíčové momenty Kristova života – od narození přes utrpení až po oslavu zmrtvýchvstání – ve třech tematicky propojených částech. Koncertní uvedení se uskuteční ve čtvrtek 18. září 2025 v katedrále Božského Spasitele v rámci 22. ročníku Svatováclavského hudebního festivalu
 
Účinkují Veronika Rovná (soprán),  Lucie Hilscherová (mezzosoprán), Martin Šrejma (tenor), Roman Hoza (baryton / Christus), Martin Gurbaľ (bas), sbor a orchestr opery Národního divadla moravskoslezského. Sbormistr Jurij Galatenko, dirigent Marek Šedivý.
 
Marek Šedivý patří k nejvýraznějším českým dirigentům své generace. Vystudoval dirigování na Pražské konzervatoři a na Akademii múzických umění. Od roku 2020 působí jako hudební ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval řadu významných operních i symfonických projektů.
 
V Ostravě připravujete Lisztovo monumentální oratorium Christus. Povězte nám, jak ho vnímáte. Často bývá označováno jako zásadní oratorní dílo druhé poloviny 19. století, a přitom se příliš často neprovozuje. Jak si to vysvětlujete?
 
Dílo je to naprosto úžasné! Čím víc se jím zabývám, tím víc se do něj zamilovávám. Důvodem, proč se neuvádí tak často, je snad jeho obří délka. A problematický je i samotný první díl, který může z dnešního hudebního hlediska působit rozpačitě. V částech Zvěstování, Kristovo narození až do příchodu Tří králů jsou hudební prostředky velice prosté, je tam mnoho pastorálních momentů. Mnohdy se uchyluje k několikanásobnému opakování, což bývá podle mě slabinou i v jiných Lisztových skladbách, navíc zde chybí výraznější kontrast. To celé trvá hodinu. Proto jsem se rozhodl pro škrty v domnění, že prospěji celku.
 
Jaké části oratoria naopak považujete za nejcennější?
 
Druhý a třetí díl, tedy hudební vyobrazení Kristova dospělého života, je jiný. Třeba ukřižování obsahuje úžasné Stabat Mater, které samo o sobě je více než půlhodinovou obří freskou. Ve Vzkříšení (Resurrexit), je fantastická hudba, harmonicky nesmírně bohatá, dojímavá a dramatická. V začátku třetího dílu (Tristis est animat mea), kdy se Kristus ocitá v zahradě Getsemanské plný úzkosti nakonec svěřuje své utrpení do rukou Božích, Liszt navozuje neuvěřitelně sugestivní atmosféru. Objevují se i místa, která jsou svým vyzněním rázem neskutečně moderní! Je to fascinující dílo především svou hudební i duchovní hloubkou. Tímto bych chtěl všechny srdečně pozvat do Ostravy na naše provedení velkolepého oratoria Christus a také poděkovat Igorovi Františákovi a Svatováclavskému hudebnímu festivalu za pozvání a spolurealizaci tohoto výjimečného projektu. Jan Sebastian Tomsa (klasikaplus.cz, 8. 9. 2025).
 
Pro diváky a předplatitele NDM je možné čerpat zvýhodnění –20 % z ceny vstupenky, a to po předložení vstupenky / abonentky NDM z představení divadelní sezóny 2024/2025. Slevu lze uplatnit pouze v kanceláři SHF.