Ilja Hylas
Vlastním jménem Josef Hylas
12. 3. 1922, Malešov u Kutné Hory – 25. 7. 1987, Brno
Režisér opery Státního divadla v Ostravě (1951 – 1978)
Na pražské konzervatoři začal nejprve studovat hru na hoboj ve třídě prof. Dědy, později přestoupil na operní zpěv k prof. Hilbertu Vávrovi a operní režii k Ferdinandu Pujmanovi. V roce 1945 byl přijat jako sólista opery (tenorista), později jako asistent režie do Opery 5. května v Praze. Do Ostravy přišel v roce 1951 – byl angažován jako režisér opery tehdejším vynikajícím dirigentem, dramaturgem a šéfem opery Rudolfem Vašatou, a stal se tak součástí ostravského divadelního života na 27 let. Jeho výrazná a osobitá režie se projevila v inscenacích Čarodějky (1953), Čertovy stěny (1956), Bludného Holanďana (1954), Kolotoče (1960), Fidelia (1964), dokázal skvěle vytvořit scénicky silné a působivé inscenace Dimitrije (1966), Lohengrina (1968) nebo Řeckých pašijí (1969). Svou režijní koncepci koncentroval nejen na sborové scény, ale především na herecký projev sólistů. Při hostování ostravského operního sboru v zahraničí byly jeho inscenace velmi oceňovány především v Itálii (Fidelio, Lohengrin a Řecké pašije). V oblasti televizní operní režie má Ilja Hylas v Ostravě od televizních prvopočátků postavení průkopníka. Jmenujme vůbec první uvedení Händlova Tamerlana na obrazovce, inscenace Kubínovy Letní noci, Mozartova Bastiena a Bastienky. V roce 1970 se stal uměleckým vedoucím souboru „Collegium Ludi Camerati“, ve kterém se spojila řada předních operních sólistů, klavíristka D. Ritzová a Ostravské kvarteto k vytvoření komorní opery. Do jeho uměleckého života patřily i časté pohostinské režie v Národním divadle v Praze, v divadlech v Plzni, Olomouci, Opavě, Banské Bystrici, a dokonce i v zahraničí, například ve Finsku. V roce 1978 odešel z Ostravy do tehdejšího Státního divadla v Brně, kde působil jako šéf opery. Své značné zkušenosti předával na JAMU v Brně studentům oboru operní režie a televizní režie hudebních žánrů (opera, symfonická, komorní a dechová hudba).
Články z webu
Dalibor v Brně, Káťa Kabanová v Ostravě-recenze
(20. 7. 1981)
Popáté na ostravské scéně-recenze
(22. 5. 1981)
ZPRAVODAJ (02/1979)
(1. 2. 1979)
Inscenační tým - Sezóna:
| DALIBOR | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
| JAKOBÍN | Režie |
| KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
| JAKOBÍN | Režie |
| KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| JAKOBÍN | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| GOYA | Režie |
| JAKOBÍN | Režie |
| PETR I. | Režie |
| ŠÁRKA | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| JAKOBÍN | Režie |
| PETR I. | Režie |
| ŠÁRKA | Režie |
| Z MRTVÉHO DOMU | Režie |
| BLUDNÝ HOLANĎAN | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| JAKOBÍN | Režie |
| LABUTÍ PÍSEŇ | Režie |
| VOJNA A MÍR | Režie |
| AIDA | Režie |
| ANTIGONA 43 | Režie |
| BLUDNÝ HOLANĎAN | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| HIAWATHA | Režie |
| JAKOBÍN | Režie |
| JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
| LABUTÍ PÍSEŇ | Režie |
| VOJNA A MÍR | Režie |
| Z MRTVÉHO DOMU | Režie |
| AIDA | Režie |
| ANTIGONA 43 | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| HIAWATHA | Režie |
| JAKOBÍN | Režie |
| JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
| Z MRTVÉHO DOMU | Režie |
| AIDA | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| HIAWATHA | Režie |
| JAKOBÍN | Režie |
| JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
| PŘÍBĚH OPRAVDOVÉHO ČLOVĚKA | Režie |
| TANNHÄUSER | Režie |
| VÍTR, KTERÝ VONÍ | Libreto Autor písňových textů |
| AIDA | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| ITALKA V ALŽÍRU | Režie |
| KATEŘINA IZMAJLOVOVÁ | Režie |
| PŘÍBĚH OPRAVDOVÉHO ČLOVĚKA | Režie |
| TANNHÄUSER | Režie |
| VÍTR, KTERÝ VONÍ | Libreto Autor písňových textů |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| ITALKA V ALŽÍRU | Režie |
| KATEŘINA IZMAJLOVOVÁ | Režie |
| TANNHÄUSER | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| ITALKA V ALŽÍRU | Režie |
| ŘECKÉ PAŠIJE | Režie |
| SÍLA OSUDU | Režie |
| JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
| ŘECKÉ PAŠIJE | Režie |
| SEN NOCI SVATOJANSKÉ | Režie |
| SÍLA OSUDU | Režie |
| CARMEN | Režie |
| JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
| LIBUŠE | Režie |
| LOHENGRIN | Režie |
| NOČNÍ LET | Režie |
| ŘECKÉ PAŠIJE | Režie |
| SÍLA OSUDU | Režie |
| VĚČNÁ KRÁSA VŠEHOMÍRA | Režie |
| CARMEN | Režie |
| DIMITRIJ | Režie |
| JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
| LOHENGRIN | Režie |
| NOČNÍ LET | Režie |
| RŮŽOVÝ KAVALÍR | Režie |
| VĚČNÁ KRÁSA VŠEHOMÍRA | Režie |
| CARMEN | Režie |
| ČERTOVA STĚNA | Režie |
| DIMITRIJ | Režie |
| RŮŽOVÝ KAVALÍR | Režie |
| CARMEN | Režie |
| ČERTOVA STĚNA | Režie |
| DON QUIJOTE | Režie |
| EVŽEN ONĚGIN (EUGEN ONĚGIN) | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| KNÍŽE IGOR | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| SALOME | Režie |
| DON QUIJOTE | Režie |
| EVŽEN ONĚGIN (EUGEN ONĚGIN) | Režie |
| FIDELIO | Režie |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
| MISTŘI PĚVCI NORIMBERŠTÍ | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| SALOME | Režie |
| TAJEMSTVÍ | Režie |
| VĚC MAKROPULOS | Režie |
| BOHÉMA | Režie |
| DON CARLOS | Režie |
| EVŽEN ONĚGIN (EUGEN ONĚGIN) | Režie |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
| MISTŘI PĚVCI NORIMBERŠTÍ | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| SEMJON KOTKO | Režie |
| SLAVNOST LAMPIÓNŮ | Režie |
| TAJEMSTVÍ | Režie |
| VĚC MAKROPULOS | Režie |
| ARIADNA NA NAXU | Režie |
| BOHÉMA | Režie |
| DON CARLOS | Režie |
| DON GIOVANNI | Režie |
| EVŽEN ONĚGIN (EUGEN ONĚGIN) | Režie |
| KDYŽ TANČÍ RŮŽE | Režie |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
| MADAME BUTTERFLY | Režie |
| MANŽELSKÉ KONTRAPUNKTY | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| RUSALKA | Režie |
| SEMJON KOTKO | Režie |
| SICILSKÉ NEŠPORY | Režie |
| ARIADNA NA NAXU | Režie |
| BOHÉMA | Režie |
| DON GIOVANNI | Režie |
| KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
| KDYŽ TANČÍ RŮŽE | Režie |
| KRAKATIT | Režie |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
| MADAME BUTTERFLY | Režie |
| MANŽELSKÉ KONTRAPUNKTY | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| RUSALKA | Režie |
| SICILSKÉ NEŠPORY | Režie |
| TAJEMSTVÍ | Režie |
| DVĚ VDOVY | Režie |
| KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
| KRAKATIT | Režie |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| RIGOLETTO | Režie |
| RUSALKA | Režie |
| SICILSKÉ NEŠPORY | Režie |
| TAJEMSTVÍ | Režie |
| TRAVIATA | Režie |
| BORIS GODUNOV | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| DVĚ VDOVY | Režie |
| HUBIČKA | Režie |
| JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
| KOLOTOČ | Režie |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| RIGOLETTO | Režie |
| RUSALKA | Režie |
| TAJEMSTVÍ | Režie |
| TRAVIATA | Režie |
| VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY | Režie |
| BLUDNÝ HOLANĎAN | Režie |
| BORIS GODUNOV | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| DVĚ VDOVY | Režie |
| HUBIČKA | Režie |
| JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| RIGOLETTO | Režie |
| TAJEMSTVÍ | Režie |
| TRAVIATA | Režie |
| VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY | Režie |
| BLUDNÝ HOLANĎAN | Režie |
| BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Režie |
| ČERTOVA STĚNA | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| DĚKABRISTÉ | Režie |
| HUBIČKA | Režie |
| JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| RIGOLETTO | Režie |
| TAJEMSTVÍ | Režie |
| TRAVIATA | Režie |
| ŽENICH Z ONOHO SVĚTA | Režie |
| BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Režie |
| ČERTOVA STĚNA | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| HOFFMANNOVY POVÍDKY | Režie |
| HUBIČKA | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| RIGOLETTO | Režie |
| TAJEMSTVÍ | Režie |
| ÚNOS ZE SERAILU | Režie |
| ŽENICH Z ONOHO SVĚTA | Režie |
| AIDA | Režie |
| BASTIEN A BASTIENNA | Režie |
| BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Režie |
| ČERTOVA STĚNA | Režie |
| DALIBOR | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| FALSTAFF | Režie |
| HOFFMANNOVY POVÍDKY | Režie |
| HUBIČKA | Režie |
| LA TRAVIATA | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| SMRT KMOTŘIČKA | Režie |
| ŠELMA SEDLÁK | Režie |
| ÚNOS ZE SERAILU | Režie |
| VIOLA | Režie |
| AIDA | Režie |
| BLUDNÝ HOLANĎAN | Režie |
| BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| FALSTAFF | Režie |
| HUBIČKA | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| SMRT KMOTŘIČKA | Režie |
| ŠELMA SEDLÁK | Režie |
| AIDA | Režie |
| BLUDNÝ HOLANĎAN | Režie |
| ČARODĚJKA | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| HUBIČKA | Režie |
| PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
| ZÁSNUBY V KLÁŠTEŘE | Režie |
| AIDA | Režie |
| BALETNÍ VEČER | Libreto |
| ČARODĚJKA | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| HUBIČKA | Režie |
| POZDVIŽENÍ V EFESU | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
| LUCERNA | Režie |
| PSOHLAVCI | Režie |
| ZLATÁ HVĚZDA | Režie Úprava textu |
| ŽENY JSOU ŽENY (COSI FAN TUTTE) | Režie |
| EUGEN ONĚGIN | Režie |
Fotografie - Sezóna:
Ilona Simandlová (Linda), Mojmír Weimann, Ilja Hylas, Hana Hradilová (Galja)
Foto: František Krasl
Miloslav Tolaš (Telramund, brabantský hrabě), Drahomíra Drobková (Pážata), Karel Průša (Jindřich Ptáčník, německý král), Ilja Hylas, Věra Nováková (Pážata), Jitka Kovaříková (Elsa z Brabantu)
Foto: František Krasl
Miloslav Tolaš (Telramund, brabantský hrabě), Drahomíra Drobková (Pážata), Karel Průša (Jindřich Ptáčník, německý král), Ilja Hylas, Věra Nováková (Pážata), Jitka Kovaříková (Elsa z Brabantu)
Foto: František Krasl
Karel Průša (Jov, patriarcha moskevský), Ilja Hylas, Jiří Pinkas, Radmila Minářová (Xenie, dcera Borise Godunova), Jaroslav Hlubek (Dimitrij Ivanovič, domnělý syn Ivana Hrozného), Eva Gebauerová - Phillips (Marina, choť Dimitrijova, dcera Jiřího Mníška)
Foto: František Krasl
Karel Průša (Jov, patriarcha moskevský), Jaroslav Hlubek (Dimitrij Ivanovič, domnělý syn Ivana Hrozného), Jiří Pinkas, Ilja Hylas
Foto: František Krasl
Jaroslav Hlubek (Dimitrij Ivanovič, domnělý syn Ivana Hrozného), Jiří Pinkas, Ilja Hylas
Foto: František Krasl
Jaroslav Hlubek (Dimitrij Ivanovič, domnělý syn Ivana Hrozného), Jiří Pinkas, Ilja Hylas
Foto: František Krasl
Pavel Hlavica (James, jeho syn), Oldřich Lindauer (Šido), Július Kowalski, Jitka Kovaříková (Yuki, jeho dcera), Ilja Hylas
Foto: František Krasl
Na zkoušce.
Jiří Rudolf Míša, Josef Kuchinka, Karel Průša, Václav Trojan, Ilja Hylas
Foto: František Krasl
Děkovačka ze Slavnostního matiné 6. 12. 1959 (Cyklus slavnostních představení ke 40. výročí založení Státního divadla v Ostravě)
Helena Zemanová (dříve Menzlová) (Háta), Dalibor Jedlička (Kecal), Ilja Hylas, Čeněk Mlčák (Krušina), Milada Šafránková (Mařenka)
Foto: František Krasl
Děkovačka ze Slavnostního matiné 6. 12. 1959 (Cyklus slavnostních představení ke 40. výročí založení Státního divadla v Ostravě)
Helena Zemanová (dříve Menzlová) (Háta), Dalibor Jedlička (Kecal), Ilja Hylas, Čeněk Mlčák (Krušina), Ludmila Komancová (Ludmila), Milada Šafránková (Mařenka), Karel Průša (Mícha)
Foto: František Krasl
Věra Nováková (Kuchtík), Zdeňka Diváková (Rusalka), Ilja Hylas, Ludmila Komancová (Ježibaba)
Foto: František Krasl
Karel Průša (Mumlal, hajný), Jan Hlavsa (Ladislav Podhajský), Miloslav Nekvasil, Milada Šafránková (Karolina), Josef Kuchinka, Bronislava Taufrová (Anežka), Ilja Hylas
Foto: František Krasl
Karel Průša (Mumlal, hajný), Bronislava Taufrová (Anežka), Ilja Hylas, Milada Šafránková (Karolina), Jan Hlavsa (Ladislav Podhajský), Miloslav Nekvasil
Foto: František Krasl
Generální zkouška
Ilja Hylas, Jurij Alexandrovič Šaporin, Josef Kuchinka
Foto: František Krasl
Rudolf Kasl (Selim paša), Jan Hlavsa (Belmonte), Helena Tattermuschová (Konstance, Belmontova milenka), Ilja Hylas, Věra Nováková (Blonda, její komorná), Lubomír Procházka (Pedrillo, jeho sluha a dozorce v pašových zahradách)
Foto: František Krasl
Jan Hlavsa (Jeník), Milada Šafránková (Kněžna), Josef Kuchinka, Věra Nováková (Bětuška), Jiří Herold (Martin), Ilja Hylas, Jaroslav Skácel (Václav), Ludmila Komancová (Veruna), Daniela Uhrovičová (Berta)
Foto: František Krasl




























