Ilja Hylas
Vlastním jménem Josef Hylas
12. 3. 1922, Malešov u Kutné Hory – 25. 7. 1987, Brno
Režisér opery Státního divadla v Ostravě (1951 – 1978)
Na pražské konzervatoři začal nejprve studovat hru na hoboj ve třídě prof. Dědy, později přestoupil na operní zpěv k prof. Hilbertu Vávrovi a operní režii k Ferdinandu Pujmanovi. V roce 1945 byl přijat jako sólista opery (tenorista), později jako asistent režie do Opery 9. května v Praze. Do Ostravy přišel v roce 1951 – byl angažován jako režisér opery tehdejším vynikajícím dirigentem, dramaturgem a šéfem opery Rudolfem Vašatou, a stal se tak součástí ostravského divadelního života na 27 let. Jeho výrazná a osobitá režie se projevila v inscenacích Čarodějky (1953), Čertovy stěny (1956), Bludného Holanďana (1954), Kolotoče (1960), Fidelia (1964), dokázal skvěle vytvořit scénicky silné a působivé inscenace Dimitrije (1966), Lohengrina (1968) nebo Řeckých pašijí (1969). Svou režijní koncepci koncentroval nejen na sborové scény, ale především na herecký projev sólistů. Při hostování ostravského operního sboru v zahraničí byly jeho inscenace velmi oceňovány především v Itálii (Fidelio, Lohengrin a Řecké pašije). V oblasti televizní operní režie má Ilja Hylas v Ostravě od televizních prvopočátků postavení průkopníka. Jmenujme vůbec první uvedení Händlova Tamerlana na obrazovce, inscenace Kubínovy Letní noci, Mozartova Bastiena a Bastienky. V roce 1970 se stal uměleckým vedoucím souboru „Collegium Ludi Camerati“, ve kterém se spojila řada předních operních sólistů, klavíristka D. Ritzová a Ostravské kvarteto k vytvoření komorní opery. Do jeho uměleckého života patřily i časté pohostinské režie v Národním divadle v Praze, v divadlech v Plzni, Olomouci, Opavě, Banské Bystrici, a dokonce i v zahraničí, například ve Finsku. V roce 1978 odešel z Ostravy do tehdejšího Státního divadla v Brně, kde působil jako šéf opery. Své značné zkušenosti předával na JAMU v Brně studentům oboru operní režie a televizní režie hudebních žánrů (opera, symfonická, komorní a dechová hudba).
Inscenační tým - Sezóna:
DALIBOR | Režie |
DALIBOR | Režie |
DALIBOR | Režie |
DALIBOR | Režie |
DALIBOR | Režie |
DALIBOR | Režie |
DALIBOR | Režie |
KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
DALIBOR | Režie |
DALIBOR | Režie |
GOYA | Režie |
ŠÁRKA | Režie |
DALIBOR | Režie |
PETR I. | Režie |
ŠÁRKA | Režie |
Z MRTVÉHO DOMU | Režie |
DALIBOR | Režie |
AIDA | Režie |
BLUDNÝ HOLANĎAN | Režie |
DALIBOR | Režie |
JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
LABUTÍ PÍSEŇ | Režie |
VOJNA A MÍR | Režie |
Z MRTVÉHO DOMU | Režie |
AIDA | Režie |
ANTIGONA 43 | Režie |
DALIBOR | Režie |
JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
Z MRTVÉHO DOMU | Režie |
AIDA | Režie |
HIAWATHA | Režie |
JAKOBÍN | Režie |
JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
VÍTR, KTERÝ VONÍ | Libreto Autor písňových textů |
AIDA | Režie |
KATEŘINA IZMAJLOVOVÁ | Režie |
PŘÍBĚH OPRAVDOVÉHO ČLOVĚKA | Režie |
VÍTR, KTERÝ VONÍ | Libreto Autor písňových textů |
EUGEN ONĚGIN | Režie |
KATEŘINA IZMAJLOVOVÁ | Režie |
TANNHÄUSER | Režie |
FIDELIO | Režie |
ITALKA V ALŽÍRU | Režie |
SÍLA OSUDU | Režie |
JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
SEN NOCI SVATOJANSKÉ | Režie |
SÍLA OSUDU | Režie |
JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
LIBUŠE | Režie |
ŘECKÉ PAŠIJE | Režie |
SÍLA OSUDU | Režie |
JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
LOHENGRIN | Režie |
NOČNÍ LET | Režie |
VĚČNÁ KRÁSA VŠEHOMÍRA | Režie |
DIMITRIJ | Režie |
RŮŽOVÝ KAVALÍR | Režie |
CARMEN | Režie |
ČERTOVA STĚNA | Režie |
KNÍŽE IGOR | Režie |
DON QUIJOTE | Režie |
FIDELIO | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
SALOME | Režie |
VĚC MAKROPULOS | Režie |
DON CARLOS | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
MISTŘI PĚVCI NORIMBERŠTÍ | Režie |
SLAVNOST LAMPIÓNŮ | Režie |
TAJEMSTVÍ | Režie |
VĚC MAKROPULOS | Režie |
DON CARLOS | Režie |
EVŽEN ONĚGIN (EUGEN ONĚGIN) | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
RUSALKA | Režie |
SEMJON KOTKO | Režie |
SICILSKÉ NEŠPORY | Režie |
ARIADNA NA NAXU | Režie |
BOHÉMA | Režie |
DON GIOVANNI | Režie |
KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
KDYŽ TANČÍ RŮŽE | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
MADAME BUTTERFLY | Režie |
MANŽELSKÉ KONTRAPUNKTY | Režie |
RUSALKA | Režie |
SICILSKÉ NEŠPORY | Režie |
KÁŤA KABANOVÁ | Režie |
KRAKATIT | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
RUSALKA | Režie |
SICILSKÉ NEŠPORY | Režie |
TRAVIATA | Režie |
JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
KOLOTOČ | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
RUSALKA | Režie |
TRAVIATA | Režie |
VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY | Režie |
BORIS GODUNOV | Režie |
DVĚ VDOVY | Režie |
JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Režie |
PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
TRAVIATA | Režie |
VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY | Režie |
BLUDNÝ HOLANĎAN | Režie |
DĚKABRISTÉ | Režie |
JEJÍ PASTORKYŇA | Režie |
PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
TRAVIATA | Režie |
PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
RIGOLETTO | Režie |
TAJEMSTVÍ | Režie |
ŽENICH Z ONOHO SVĚTA | Režie |
AIDA | Režie |
BASTIEN A BASTIENNA | Režie |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Režie |
ČERTOVA STĚNA | Režie |
DALIBOR | Režie |
FALSTAFF | Režie |
HOFFMANNOVY POVÍDKY | Režie |
HUBIČKA | Režie |
LA TRAVIATA | Režie |
PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
ÚNOS ZE SERAILU | Režie |
VIOLA | Režie |
AIDA | Režie |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH | Režie |
FALSTAFF | Režie |
PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
SMRT KMOTŘIČKA | Režie |
ŠELMA SEDLÁK | Režie |
AIDA | Režie |
BLUDNÝ HOLANĎAN | Režie |
PRODANÁ NEVĚSTA | Režie |
ZÁSNUBY V KLÁŠTEŘE | Režie |
AIDA | Režie |
BALETNÍ VEČER | Libreto |
ČARODĚJKA | Režie |
HUBIČKA | Režie |
POZDVIŽENÍ V EFESU | Režie |
EUGEN ONĚGIN | Režie |
LUCERNA | Režie |
PSOHLAVCI | Režie |
ZLATÁ HVĚZDA | Režie Úprava textu |
ŽENY JSOU ŽENY (COSI FAN TUTTE) | Režie |
EUGEN ONĚGIN | Režie |