
Nadcházející rok 2024 se nese ve znamení 200. výročí narození (2. března) a 140. výročí úmrtí (12. května) Bedřicha Smetany. Tato událost je také hlavním bodem programu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, který zahrnuje dva bloky všech osmi Smetanových oper. (...) Ještě před letní přestávkou uvedli na scéně Divadla Antonína Dvořáka operu
Dalibor, dílo, které zde od roku 1920 uvedli na repertoáru již v jedenácti dřívějších inscenacích. (...) O úspěch inscenace uvedené v Plzni již v říjnu loňského roku se výrazně zasloužila režie
Martina Otavy; věrně se držel libreta, děj zasadil do Prahy 15. století a nesnažil se do díla vstupovat režijními zásahy. (...) Scénografie
Daniela Dvořáka ozřejmila námět hrdiny Dalibora bouřícího se proti královské moci; český dvouocasý lev, erby, děkan pražské kapituly v němé roli a scénu také obohatily některé futuristické prvky, jako pochodeň v žaláři. Neustálé změny scény zajišťují její důmyslné přestavby. Kostýmy
Dany Haklové zprostředkovávaly dobový dojem s detailně propracovanou královskou korunou, středověkou zbrojí a meči. Ani po hlasové stránce nebylo co vytknout. (...) Operu nastudoval pražský rodák dirigent
Robert Jindra, hudební ředitel opery (Národního divadla – pozn. překl.), který má zkušenosti téměř se všemi Smetanovými operami. Jeho interpretace zaujala plastickou dynamikou, průzračností citlivých momentů dosaženou i navzdory hutné orchestraci, zdařilým prostorovým zvukovým efektem fanfár, kterého dosáhl umístněním žesťů na balkón, ale především vyhraněnými tempy. Sbor pod vedením
Jurije Galatenka předvedl vynikající výkon, byl pečlivě připravený a na svém vystoupení odvedl mnoho práce. Ovace vestoje a dlouhý potlesk odměnily inscenaci zdařilou po všech stránkách, což vzbudilo očekávání nadcházející sezóny Smetanovského cyklu.
W. Kutzschbach, DAS OPERNGLAS, September 2023.