OSTRAVSKÁ INSCENACE ŠARLATÁNA VZBUDILA HNED NAPOPRVÉ OBROVSKÝ OHLAS
OPERA / 12.10.2024Dnes večer proběhne v Divadle Antonína Dvořáka druhá premiéra opery ŠARLATÁN v režii Ondřeje Havelky. Srdečně zveme a přinášíme Vám první recenze ze čtvrteční úspěšné premiéry!
„Nová ostravská inscenace má všechny atributy výtečného dramaturgického počinu. (...). Režisér Ondřej Havelka svou inscenaci prošpikoval znamenitými nápady. Ať už jde o vitální filmové prvky, pyrotechnické efekty, herecké finesy nebo strhující tempo, v každém okamžiku se zřetelně odráží jeho velká fantazie, důvtipný postřeh a smysl pro gradaci. Nic nechybí a nic nepřebývá. Havelkova koncepce má švih, eleganci a vtip, který je pro odlehčení občas příliš komplikované hudby naprosto zásadní. Jeho režie ponechává spoustu otázek, což je v případě natolik mysteriózní postavy, jakou byl lidový lékař Pustrpalk, ta nejlepší z možných cest. (...) S víceznačným režijním pojetím ideálně koresponduje nádherná scéna Jakuba Kopeckého, která působí pohádkově a groteskně. Theatrum Mundi sugestivně podporují také pestrobarevné kostýmy Kateřiny Štefkové, které výstižně charakterizují nejrůznější figurky, stavy a profese. Pohybová spolupráce Jany Hanušové se zrcadlí v sérii akrobatických prvků, honiček, soubojů a především v dobře zvládnutém načasování, které je pro značný počet postav na jevišti naprosto zásadní. (...) Čtvrteční premiéru ovládl slovenský operní pěvec Pavol Kubáň. Jeho výkon přesvědčil pěvecky dokonalou znělostí jeho sytého a melodického barytonu. (...) Znamenitý výkon představila mezzosopranistka Kateřina Hebelková, která zvládla náročné pohybové/převlekové kreace a dala své postavě osobní charisma i skvělé pěvecké podání. (...) Premiéra opery v Národním divadle moravskoslezském zazněla přesně v den Havelkových sedmdesátin. Kdo jiný by dokázal z pokoutního prodavače pochybných lektvarů, mastí a bizarních operací udělat Šarlatána, kterého si jednoduše zamilujete." Milan Bátor, ostravan.cz (11. 10. 2024).
„Inspiraci k Šarlatánovi našel Haas v románu spisovatele Josefa Wincklera o životě barokního kočovného lékaře Eisenbarta. Libreto si napsal sám a z Eisenbarta učinil po vzoru středověké české hry o mastičkáři doktora Pustrpalka. Sedm obrazů zpodobňuje jeho putování po tržištích, pověst zázračného lékaře i vztah ke krásné Amarantě, pronásledované žárlivým manželem Jochimem v převleku za mnicha. (...) Po hudební stránce je Haasova opera velmi pestrá. Slyšíme v ní názvuky různých hudebních epoch a stylů, od lidových popěvků až po baroko. Svým melodickým charakterem má blízko k Bohuslavu Martinů, úsečným dramatismem a prací se zpěvními party zase k Haasovu učiteli Leoši Janáčkovi či německé skladatelské škole. (...) Orchestr, sbor i množství účinkujících pod vedením dirigenta Jakuba Kleckera odvedli velký kus práce na náročných partech Haasova Šarlatána." Radmila Hrdinová, Právo (12. 10. 2024).