Činoherní, operetní a operní režisér Bedřich Jansa se narodil 5. června 1937 v Ústí nad Orlicí. S režií se poprvé setkal u ochotnického divadla ve svém rodném městě. Obor režie vystudoval na DAMU pod vedením pedagogů Antonína Dvořáka a Vítězslava Vejražky a už během studií působil jako asistent režie v Národním divadle v Praze.
Do Ostravy nastoupil 1. května 1966 za vrcholné éry režiséra Radima Kovala, který ostravskou činohru povýšil na celorepublikovou špičku. Nastudoval zde za dvacet pět let svého působení na šedesát inscenací titulů české i světové dramatiky. Výraznými milníky jeho tvorby se staly především inscenace moderního dramatu: Nashova Obchodníka s deštěm (1968), Lorcovy Krvavé svatby (1968), Dürrenmattových her Král Jan (1969) a Play Strindberg (1970), Giraudouxovy Bláznivé ze Chaillot (1971), Örkényho Kočičí hry (1973), Williamsovy Tramvaje do stanice Touha (1988), Simonových her Vstupte! (1974), Drobečky z perníku (1985) a rovněž Hodný pan doktor (1978), jehož znovunastudování po více než čtyřiceti letech roku 2019 v Divadle „12“ bylo také jeho posledním tvůrčím setkáním s Národním divadlem moravskoslezským.
Roku 1991 přešel do funkce uměleckého šéfa činohry dnešního Moravského divadla Olomouc, posléze na jednu sezónu přijal angažmá v Těšínském divadle a v letech 1994 až 2001 stanul v čele činoherního souboru Slezského divadla Opava. Přesto se stále vracel k režii v Ostravě, tentokráte ve spolupráci s operním a příležitostně i operetním souborem Národního divadla moravskoslezského. Inscenací Čajkovského opery Evžen Oněgin (1993) pro něj začala pravidelná, deset let trvající spolupráce s operním souborem NDM, během které nastudoval celkem jedenáct inscenací klasického českého i světového repertoáru.
Na začátku 70. let se významně zasloužil o založení hudebně-dramatického oddělení Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. Po řadu let pak jako pedagog svědomitě vychovával několik nastupujících hereckých generací a nastudoval s nimi celou řadu mimořádně úspěšných absolventských inscenací. Spolupracoval také s ostravským rozhlasovým studiem a podepsán je rovněž pod více než dvěma desítkami televizních inscenací. Zemřel v Ostravě 14. září 2022 ve věku 85 let.
Vzpomínka první: Hamlet 1988. V téhle inscenaci jsme totálně odstrojili a odhalili celé jeviště DJM včetně otevření i zadní požární železné opony s průhledem až do skladu dekorací jako metaforu obrovského nepřátelského světa, s nímž se střetává a zápasí Hamlet, což mělo v té době zcela jasné společenské vyznění. Ale teď o něčem jiném: Vymysleli jsme si se scénografem prof. Vychodilem, se kterým jsem dělal hodně svých inscenací, že budeme ducha Hamletova otce promítat na mlhu na jevišti. Jenže jak k tomu dojít? Za vydatné pomoci tehdejšího technického šéfa divadla Ivana Bílka jsme dospěli k řešení: Na provaziště jsme dali tři pračky, které vyráběly ze suchého ledu těžká mlžná oblaka, jež padala na jeviště. A promítaný duch se na nich všelijak kroutil a deformoval a budilo to přesně tak hrůzostrašný dojem, jak jsme si představovali.
Vzpomínka druhá: Jak jsem nehráli v Praze. Naše inscenace Nebezpečných vztahů si získala takové renomé, že jsme s ní byli pozváni do Vinohradského divadla. Bylo to v listopadu 1989. Vyjeli jsme z Ostravy v den, kdy měla být pravděpodobně ukončena stávka divadel, ale ráno to ještě nebylo zcela jisté. Při zastávce u Devíti křížů jsme se dověděli, že komunistická vláda skutečně padla a že stávka je odvolána. Přijeli jsme do Prahy, ale naši vinohradští kolegové nás prosili, abychom nehráli, protože by rádi ještě jeden večer pobyli s věrným publikem, které v pohnutých listopadových dnech zaplňovalo při veřejných mítincích jejich hlediště. Pozvali nás, abychom se toho posledního večera zúčastnili s nimi. Představení se sice nekonalo, ale všichni jsme si z toho večera odnesli nezapomenutelný, fascinující zážitek.
Vzpomínka třetí: Trochu humoru na závěr. V inscenaci Barnesovy hry Čtrnáctý hrabě Gurney umístil prof. Vychodil do středu scény obrovská vrata. Herec Mirek Horák (snad mi tu vzpomínku tam nahoře odpustí) jimi měl odejít z jeviště, ale nemohl je otevřít (otevíral je totiž směrem dozadu, tedy na opačnou stranu než je bylo možno otevřít). A tak po několikerém zalomcování nakonec mávl rukou a dveře prostě obešel.
Články z webu
Odešel Bedřich Jansa, dlouholetý ostravský režisér
(14. 9. 2022)
Zemřel ostravský divadelní režisér Bedřich Jansa
(14. 9. 2022)
Povídkové leporelo Hodný pan doktor pohladí diváky na duši a rozvibruje jejich bránice
(8. 11. 2019)
ČERT A KÁČA-recenze
(2. 6. 2003)
ČERT A KÁČA-recenze
(18. 4. 2003)
PODZIMNÍ ZAHRADA-recenze
(24. 2. 1969)
Inscenační tým - Sezóna:
HODNÝ PAN DOKTOR | Režie |
HODNÝ PAN DOKTOR | Režie |
HODNÝ PAN DOKTOR | Režie |
ČERT A KÁČA | Režie |
ČERT A KÁČA | Režie |
ČERT A KÁČA | Režie |
ČERT A KÁČA | Režie |
ČERT A KÁČA | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Úprava textu Režie |
RUSALKA | Režie |
AIDA | Režie |
ČERT A KÁČA | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Úprava textu Režie |
RUSALKA | Režie |
TOSCA | Režie |
TURANDOT | Režie |
AIDA | Režie |
ČERT A KÁČA | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Úprava textu Režie |
RUSALKA | Režie |
TOSCA | Režie |
TURANDOT | Režie |
AIDA | Režie |
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ | Úprava textu Režie |
MANON | Režie Úprava textu |
RUSALKA | Režie |
TOSCA | Režie |
TURANDOT | Režie |
VÍDEŇSKÁ KREV | Režie |
AIDA | Režie |
JEPTIŠKY | Režie Překlad |
MANON | Režie Úprava textu |
RUSALKA | Režie |
TURANDOT | Režie |
AIDA | Režie |
MANON | Režie Úprava textu |
RUSALKA | Režie |
KDE JE CHARLEY? | Režie |
LA BOHÈME (BOHÉMA) | Režie |
RUSALKA | Režie |
TOSCA | Režie |
KDE JE CHARLEY? | Režie |
LA BOHÈME (BOHÉMA) | Režie |
RUSALKA | Režie |
TOSCA | Režie |
DIMITRIJ | Režie |
LA BOHÈME (BOHÉMA) | Režie |
RUSALKA | Režie |
ÚNOS ZE SERAILU | Režie |
DALIBOR | Režie |
LA BOHÈME (BOHÉMA) | Režie |
RUSALKA | Režie |
DALIBOR | Režie |
EUGEN ONĚGIN | Režie |
RUSALKA | Režie |
DALIBOR | Režie |
EUGEN ONĚGIN | Režie |
NEJKRÁSNĚJŠÍ VÁLKA | Režie |
BROUK V HLAVĚ | Režie |
MANON LESCAUT | Režie |
NEJKRÁSNĚJŠÍ VÁLKA | Režie |
BROUK V HLAVĚ | Režie |
MANON LESCAUT | Režie |
FILOZOFSKÁ HISTORIE | Režie |
HAMLET | Režie |
HRA O LÁSCE A SMRTI | Režie |
LES LIAISONS DANGEREUSES - NEBEZPEČNÉ VZTAHY | Režie |
FRANK PÁTÝ | Režie |
HAMLET | Režie |
LES LIAISONS DANGEREUSES - NEBEZPEČNÉ VZTAHY | Režie |
TRAMVAJ DO STANICE TOUHA | Režie |
HAMLET | Režie |
TRAMVAJ DO STANICE TOUHA | Režie |
DÁMA OD MAXIMA | Režie |
JAKO HADR NA HOLI | Režie |
POVÍDKY Z VÍDEŇSKÉHO LESA | Režie |
VASSA ŽELEZNOVOVÁ | Režie |
DOVOLENÁ S RIZIKEM | Režie |
DROBEČKY Z PERNÍKU | Režie |
KŘIŠŤÁLOVÁ NOC | Režie |
ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY | Režie |
KRÁSNÁ HELENA | Režie |
KŘIŠŤÁLOVÁ NOC | Režie |
MARIANA PINEDOVÁ | Režie |
VAJÍČKO | Režie |
ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY | Režie |
KŘIŠŤÁLOVÁ NOC | Režie |
MARIANA PINEDOVÁ | Režie |
PYGMALION | Režie |
CESTA KARLA IV. DO FRANCIE A ZPĚT | Režie |
ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY | Režie |
DOBRÝ VOJÁK ŠVEJK | Režie |
PYGMALION | Režie |
ZLODĚJKA Z MĚSTA LONDÝNA | Režie |
CESTA KARLA IV. DO FRANCIE A ZPĚT | Režie |
HODNÝ PAN DOKTOR | Režie |
PYGMALION | Režie |
HODNÝ PAN DOKTOR | Režie |
KOMEDIE MASOPUSTU (VEČER TŘÍKRÁLOVÝ) | Režie |
LETNÍ TOULKY | Režie |
ŽIVNOST PANÍ WARRENOVÉ | Režie |
DVA MUŽI V ŠACHU | Režie |
DVOJITÝ TEP SRDCE | Režie |
HODNÝ PAN DOKTOR | Režie |
KOMEDIE MASOPUSTU (VEČER TŘÍKRÁLOVÝ) | Režie |
ŽIVNOST PANÍ WARRENOVÉ | Režie |
EŠELON | Režie |
HODNÝ PAN DOKTOR | Režie |
LUCERNA | Režie |
MAŠKARÁDA | Režie |
JULIE UMÍRÁ KAŽDOU NOC | Režie Autor písňových textů |
LUCERNA | Režie |
MAŠKARÁDA | Režie |
DRUHÝ KONEC TMY | Režie |
LUCERNA | Režie |
PAST NA MYŠI | Režie |
NĚMCI | Režie |
ODPUSŤ, ŽE JSEM TĚ ZABILA | Režie Autor písňových textů |
ZLÝ JELEN | Režie |
... VSTUPTE! | Režie |
DŮM PRO NEJMLADŠÍHO SYNA | Režie Úprava textu |
HRÁTKY S ČERTEM | Režie |
KOČIČÍ HRA | Režie |
LOUPEŽNÍK | Režie |
STRAKONICKÝ DUDÁK | Režie |
VESELÉ PANIČKY WINDSORSKÉ | Režie |
LÉTO | Režie |
MANON LESCAUT | Režie |
VESELÉ PANIČKY WINDSORSKÉ | Režie |
BLÁZNIVÁ ZE CHAILLOT | Režie |
NEŽ KOHOUT ZAZPÍVÁ | Režie |
PROČ JSEM SE ZBLÁZNIL | Režie |
VZHŮRU NA LETNÍ BYT | Režie Úprava textu Autor písňových textů |
KRÁL JAN | Režie |
PLAY STRINDBERG | Režie |
VZHŮRU NA LETNÍ BYT | Režie Úprava textu Autor písňových textů |
KRVAVÁ SVATBA | Režie |
RIVALOVÉ | Režie Úprava textu |
OBCHODNÍK S DEŠTĚM | Režie |
ROZMARNÉ LÉTO | Režie |
TARTUFFE | Režie |
NOC IGUANY | Asistent režie |
ÚKLADY A LÁSKA | Asistent režie |
VÍTR VE VĚTVÍCH SASAFRASU | Režie |
ZAHRADA NA KŘÍDĚ | Režie |
Obsazení - Sezóna:
HAMLET | 3. herec |
LES LIAISONS DANGEREUSES - NEBEZPEČNÉ VZTAHY | Majordomus |
HAMLET | 3. herec |
LES LIAISONS DANGEREUSES - NEBEZPEČNÉ VZTAHY | Majordomus |
HAMLET | 3. herec |
ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY | Sluhové, lordi |
ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY | Sluhové, lordi |
LUCERNA | Farář |
MAŠKARÁDA | Čtvrtý hráč |
LUCERNA | Žán |
MAŠKARÁDA | Čtvrtý hráč |
Fotografie - Sezóna:
Yvetta Tannenbergerová (Rosina, jeho schovanka), Vojtěch Nalezenec (Figaro, sevillský lazebník), Bedřich Jansa
Foto: Josef Hradil
Yvetta Tannenbergerová (Rosina, jeho schovanka), Vojtěch Nalezenec (Figaro, sevillský lazebník), Bedřich Jansa
Foto: Josef Hradil
Anna Nitrová (Rosina, jeho schovanka), Václav Morys (Hrabě Almaviva), Bedřich Jansa
Foto: Josef Hradil
Václav Morys (Hrabě Almaviva), Anna Nitrová (Rosina, jeho schovanka), Bedřich Jansa
Foto: Josef Hradil
Jan Drahovzal (Hrabě Baldwin Zedlau), Bedřich Jansa, Ludmila Machytková (Gabriela, jeho manželka)
Foto: Josef Hradil
Jan Drahovzal (Hrabě Baldwin Zedlau), Bedřich Jansa, Ludmila Machytková (Gabriela, jeho manželka)
Foto: Josef Hradil