SOUBOR OPERY MÁ ZA SEBOU ÚSPĚŠNÉ PREMIÉRY INSCENACE ZÁSNUBY VE SNU!
OPERA / 21.2.2022
Jediným velkým operním dílem Hanse Krásy ZÁSNUBY VE SNU se Národní divadlo moravskoslezské rozhodlo uvést svou novou dramaturgickou řadu Opery terezínských skladatelů, která příznivcům hudby přibližuje tvorbu tří meziválečných autorů, jež prošli terezínským ghettem a byli následně připraveni o život v Osvětimi.
 
„Krásova opera měla svou světovou premiéru v Praze v Neues deutsches Theater v roce 1933 a po více než šedesáti letech, kdy upadla v zapomnění, se zde vrátila jako významný kulturní a politický krok díky nastudování Státní opery Praha v koprodukci s Nationaltheater Mannheim. V Ostravě je tato opera uváděna poprvé a k jejímu nastudování ve spolupráci s Národním divadlem došlo v rámci projektu Musica non grata za podpory Velvyslanectví Spolkové republiky Německo Praha.
 
Foto Martin Popelář
(...) Veronika Rovná svou roli skvěle ovládla a sošnou, až záměrně strnulou gestiku, dramatizovanou pouze občasnými výkřiky duše, hlasově obohatila o mladistvou naivitu, naplněnou vnitřním žárem. Marja v pěvecky i herecky skvostném podání katalánské mezzosopranistky Marty Infante byla pravou kuplířkou. Náročný pěvecký part, v němž kantiléna dostávala mezi kaskádami expresivních skoků jen velmi malý prostor, dokázala skvěle skloubit s hereckými etudami, při nichž se pohybovala na široké výrazové škále od afektovaného zoufalství přes falešnou snahu se vlichotit až po výstup v duchu španělské tanečnice. Vynikající byl také slovenský barytonista Pavol Kubáň jako stále oklamávaný Kníže, jehož hlasový témbr působil až podmanivě a vyvolával u posluchačů hluboké sympatie ke zmatené postavě, kterou ztvárňoval. Také mexický tenorista Jorge Garza jako neúspěšný nápadník Pavel byl ve své roli pěvecky i herecky velmi přesvědčivý, stejně jako v drobnějších rolích Roman Vlkovič jako archivář a Monika Jägerová jako Barbara. Ženské intrikaření pak výstižně prokreslily také Irena Parlov v roli Nastasji a Hana Dobešová jako Sofia Petrovna. Představení mělo dynamický spád, ke kterému nemálo přispěla velmi energická taktovka Adama Sedlického, který se společně s Markem Šedivým ujal hudebního nastudování. Celému realizačnímu týmu, který pod vedením režiséra Jiřího Nekvasila tvořili vedle výše jmenovaných také sbormistr Jurij Galatenko, dramaturg Juraj Bajús a Yago Catalinas Heredia s Janou Tomsovou, jež participovali na choreografii, a všem interpretům se podařilo vytvořit strhující modernistické nastudování, které je nejen inspirativním, ale i záslužným počinem, a jež také díky skvělým pěveckým a hereckým výkonům zaslouženě obohatí repertoár ostravské opery a v listopadu následně také Státní opery Praha."
Blanka Hrubá
(operaplus.cz, 18. 2. 2022)